De voor- en nadelen van hybride werken
Veel bedrijven switchen op dit moment naar hybride werken. Ook bij OGD kiezen we daarvoor. Want flexibiliteit en ‘activity based working’ passen het beste bij de werknemer van nu. Maar waarom eigenlijk, wat zijn de voordelen van hybride werken? En natuurlijk zijn er ook nadelen. Hieronder lees je welke dat zijn. Zo weet je als organisatie waar je aan begint én kun je effectief inspelen op de voor- en nadelen van de nieuwe manier van werken.
De voordelen van hybride werken
1. Het is ruimte-efficiënt
Als niet iedereen continu aanwezig is, houd je als organisatie veel ruimte over. Die ruimte kun je gebruiken voor de faciliteiten die je medewerkers eigenlijk nodig hebben, maar waar je nooit plek voor had. Denk aan een aantrekkelijke, sociale plek waar collega’s elkaar laagdrempelig ontmoeten, stilteruimtes, flexibele vergaderruimtes, scrumruimtes of iets vernieuwends als een creatief atelier. Met de juiste facilitaire keuzes deel je het kantoor effectief in voor een kleinere groep mensen.
Lees hier hoe je het kantoor tot een tweede huis maakt voor je hybride medewerkers.
2. Hybride werken motiveert je medewerkers
Wanneer mensen hun tijd meer zelf kunnen indelen en werken waar zij dat fijn vinden, voelen zij zich meer gemotiveerd. Dit maakt hen blijer en effectiever. Je sluit hiermee als werkgever aan bij de trend van het ‘activity based working’ (ABW). Je erkent dat je medewerkers verschillende activiteiten uitvoeren in hun dagelijkse werk, waarvoor zij verschillende werkomgevingen, technologie en werksferen nodig hebben om het meest effectief te zijn.
Daarnaast maakt de mogelijkheid van hybride werken de kans groter dat werknemers aan boord blijven bij jouw organisatie. Juist nu medewerkers lange tijd thuis hebben gewerkt, willen velen van hen deze nieuwe flexibiliteit niet meer (geheel) inleveren.
Lees hier hoe je het activity based working binnen het kantoor uitrolt.
3. Het kan een boost zijn voor de bedrijfscultuur
Huh, wat? Dit voordeel zal je misschien verbazen: hybride werken kan een boost geven aan de bedrijfscultuur. Veel managers zijn bang dat de bedrijfscultuur ten dode is opgeschreven wanneer werknemers minder vaak op kantoor aanwezig zijn. Maar de kans is groot dat je medewerkers – wannéér ze dan naar kantoor komen - in het hybride model veel meer openstaan voor sociaal contact, samenwerken en gezelligheid: het is zelfs de reden dat ze er die dag zijn!
Wel vraagt het in stand houden van de bedrijfscultuur in het hybride model om andere acties dan voorheen. Ben je benieuwd welke? Lees dan deze post over hoe je de bedrijfscultuur sterk uit in je kantoorpand en deze over hoe je de bedrijfscultuur ook op afstand laat bloeien.
Kijktip: bekijk hier de webinar over het hybride werken
De nadelen van hybride werken
1. Medewerkers op afstand kunnen benadeeld worden
Het kan onbedoeld gebeuren dat medewerkers die vaak thuiswerken op achterstand komen te staan. Zij hebben minder vaak spontaan contact met collega’s en kunnen niet zo direct reageren als de rest. Zo bouwen ze minder aan hun werkrelaties, is het voor hen lastiger om op de hoogte te blijven en zal hun stem niet altijd worden gehoord. Ook in meetings met een aantal collega’s die wél samen op kantoor zitten is het de vraag of degene die inbelt evenveel ruimte krijgt als de rest.
Je kunt een aantal dingen doen om collega’s op afstand zo gelijkwaardig mogelijk mee te laten doen:
- Wees als teamleider alert op het steeds betrekken van teamleden op afstand. Zorg dat zij steeds digitaal op de hoogte worden gebracht van interessante zaken die op de werkvloer ter sprake komen. En plan voldoende digitale bijkletsmomenten in, bijvoorbeeld voorafgaand aan teammeetings. Dit versterkt de sociale banden binnen het team.
- Zorg voor goede hardware, zoals haarscherpe camera’s en headsets: dit brengt mensen op afstand echt dichterbij.Investeer in een effectieve adoptie van de juiste samenwerk-applicaties, zoals Microsoft Teams. Als je alles uit de tools haalt en goede werkafspraken maakt, gebeurt al het werk online en is het voor iedereen te vinden.
In onze whitepaper over de ict-trends voor 2022 lees je hoe je een optimale gebruikerservaring biedt
2. Het is soms lastig overzicht houden
Zodra iedereen zelf kiest waar hij werkt, kan het onderling zoeken zijn wanneer je elkaar face-to-face ontmoet op kantoor. En ook voor de organisatie als geheel is het belangrijk om te weten wanneer medewerkers van plan zijn om naar kantoor te komen. Zo voorkom je chaos door een tekort aan werkplekken.
Het is dus belangrijk dat medewerkers plannen wanneer zij op kantoor zijn en wanneer niet. En dat zij dit doorgeven aan hun team en de rest van de organisatie, bijvoorbeeld via een reserveringssysteem. Ook is het goed om te stimuleren dat teamgenoten (deels) op dezelfde dagen naar kantoor komen, zodat zij daadwerkelijk kunnen samenwerken wanneer zij er zijn.
📖 Dé ultieme guide: Het juiste beleid voor hybride werken
3. Minder sociaal contact tussen medewerkers
In het hybride model zien collega’s elkaar minder vaak face-to-face. Hierdoor vermindert al snel het spontane contact buiten de meetings om. Dit kan het werkplezier verkleinen en gevoelens van eenzaamheid versterken. Daarnaast heeft het gebrek aan informeel contact nadelen voor de organisatie.
Ten eerste bemoeilijkt het de interne communicatie, want mensen houden elkaar minder op de hoogte. Ook komen zij minder tot innovatieve ideeën. Want die ontstaan juist vaak wanneer mensen een laagdrempelig kletspraatje maken of elkaars gesprekken opvangen.
Het is daarom belangrijk om onderling contact tussen medewerkers te blijven stimuleren, zowel online als offline. Online doe je dat bijvoorbeeld met een aantrekkelijk, bloeiend intranet en door mensen te stimuleren om digitaal koffie met elkaar te blijven drinken. Offline is het nu nog belangrijker dan voorheen om samen regelmatig leuke dingen te doen met het team of de projectgroep.
En ook met het kantoor kun je sociale ontmoetingen enorm stimuleren. Bij OGD maken we in het centrum van het pand nu bijvoorbeeld een inspirerende ontmoetingsplek. Hier kunnen medewerkers in een fijne sfeer bijpraten en elkaar spontaan tegenkomen. Een andere idee is om leuke dingen te organiseren op kantoor, van een dartcompetitie tot sportklasjes. Ook dit brengt leven op de werkvloer.
Wil je meer weten over hoe je het hybride werken tot een succes maakt? Lees dan deze blogs:
- De juiste ict-infrastructuur voor het hybride werken
- Creëer een tweede thuis voor je medewerkers | hoofd Facilitair aan het woord
- Zo versterk je het welzijn van medewerkers in deze digitale tijd
- 5 redenen waarom videobellen vermoeiend is (en wat je eraan kunt doen)
- Alles over hybride werken: de ultieme guide
Nog meer inzichten in het hybride werken?
Wij schreven een whitepaper over de toekomstige werkplek. In deze whitepaper lees je hoe je hybride werken tot een succes maakt. Ook vind je er:
- een overzicht van de trends en ontwikkelingen die onze bedrijfsvoering vormen;
- inzichten in hoe deze veranderingen onze werkplek beïnvloeden;
- antwoord op de vraag hoe we hybride werken vormgeven;
- OGD's visie op de toekomstige werkplek.
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen