7 tips voor een bloeiende bedrijfscultuur op afstand
Verbondenheid, een gedeelde missie en gezelligheid: dat is wat een goede bedrijfscultuur medewerkers geeft. En dat is belangrijk. Voor gemiddeld 77 procent van de werknemers is de bedrijfscultuur - ook nu - essentieel in de blijheid op het werk. Maar het communiceren en behouden van deze cultuur op afstand is een uitdaging. Want juist dingen als verbondenheid en gezelligheid voel je digitaal een stuk lastiger.
Het belang van de bedrijfscultuur
De bedrijfscultuur is de set aan waarden, doelen, omgangsvormen en tradities die een organisatie kenmerkt. Deze uit zich in bepaald menselijk gedrag en een bijpassende vormgeving van de ruimtes. Daardoor voel en zie je de cultuur wanneer je een bedrijf bezoekt of er werkt.
Een bloeiende bedrijfscultuur is voor veel werknemers een cruciale factor om te (blijven) kiezen voor een baan. Uit onderzoek van Glassdoor blijkt bijvoorbeeld dat de meeste mensen cultuur belangrijker vinden dan salaris, als het gaat om werkvoldoening.
Een bloeiende bedrijfscultuur heeft daarnaast een positief effect op het bedrijfsresultaat. Volgens onderzoek van HR-platform Hibob kent een organisatie met een inspirerende cultuur zo’n twintig tot dertig procent betere bedrijfsprestaties. En ook klanten zoeken een organisatie steeds vaker uit op de cultuur.
Leestip: whitepaper 'De 6 belangrijkste ict-trends voor 2022'
Virtueel minder voeling met de bedrijfscultuur
De uitdaging is nu dat de bedrijfscultuur op afstand veel minder voelbaar is voor medewerkers. Zij spreken elkaar minder en werkgerelateerde evenementen zijn afgelast of sterk aangepast. Ook komen zij thuis niet in aanraking met het bedrijfspand, dat misschien veel cultuur uitstraalt.
Het gebrek aan voeling met de bedrijfscultuur kan verschillende gevolgen hebben, zoals:
- gevoelens van eenzaamheid of zinsloosheid bij werknemers;
- minder gemotiveerde medewerkers;
- gebrek aan verbondenheid binnen teams;
- een hoger personeelsverloop;
- minder goede bedrijfsresultaten.
“We realiseren ons door het thuiswerken nu meer dan ooit hoe belangrijk face-to-face contact is”, stelt Tim van der Hulst, hoofd HR bij OGD. “Het is belangrijk voor het welzijn en de sociale interactie van je medewerkers, en bijvoorbeeld ook tijdens creatieve processen en het oplossen van eventuele conflicten. Dit gemis is niet helemaal op te vangen met digitale middelen. Ik verwacht dan ook dat een kantoor of andere ontmoetingsplek altijd belangrijk zal blijven voor organisaties.”
Van der Hulst: “Toch is het belangrijk om de cultuur ook digitaal zo goed mogelijk te laten bloeien. Bij OGD organiseren we daarom bijvoorbeeld online spelletjesavonden en een virtueel kookprogramma met collega’s. Ook hebben we ons hoofdkantoor nagemaakt in een digitale omgeving (‘de Hubbub’), waar we regelmatig borrels en andere evenementen organiseren. Zo kunnen we elkaar ondanks alles toch nog ‘op kantoor’ ontmoeten.”
Lees hier een stappenplan voor reboarding naar kantoor na de pandemie.
Een bloeiende bedrijfscultuur op afstand: 7 tips
Gelukkig kun je als organisatie een hoop doen om de bedrijfscultuur ook digitaal te laten bloeien. Dit zit hem in het warmhouden van de cultuur onder je huidige medewerkers én in een goede onboarding van nieuwe collega’s. De meeste punten die we hieronder noemen waren vóór de pandemie ook al belangrijk. Ze zijn nu alleen essentieel geworden, en vragen in deze digitale tijd om een nieuwe aanpak.
1. Benadruk de why van de organisatie
Breng de missie - de ‘why’ - van de organisatie extra onder de aandacht. De missie is namelijk een belangrijk onderdeel van de cultuur. En deze is belangrijk in de werkvoldoening van je mensen. Op afstand hebben zij hier minder voeling mee, omdat ze minder in contact staan met ‘het grotere geheel’. Laat directie en teamleiders daarom regelmatig terugkoppelen aan teams hoe bepaalde kleinere acties de grotere organisatie én de maatschappij verder helpen. Het liefst met concrete, aansprekende voorbeelden.
2. Blijf kletspraatjes maken
Regelmatig over koetjes en kalfjes praten met collega’s blijft belangrijk. Kenmerkende humor en gesprekken die mensen hechter maken helpen je cultuur in stand te houden. Vergaderingen zijn online al snel puur zakelijk en doelgericht. Via een beeldscherm schat je namelijk moeilijker in of de ander behoefte heeft aan een kletspraatje, of juist gauw door wil. Daarnaast proberen steeds meer mensen het aantal minuten dat zij videobellen te beperken.
Maak dus bewust ruimte voor smalltalk. Bijvoorbeeld standaard aan het begin of eind van bepaalde meetings. Of creëer een speciaal ‘koffiepraatkanaal’ binnen Microsoft Teams, Slack of Whatsapp.
Lees hier hoe je videobellen minder vermoeiend maakt.
3. Zorg voor eigenaarschap in cultuuroverdracht
Bepaal wie binnen de organisatie actief de cultuur communiceert en op welke manier. Vóór de pandemie lag deze taak vaak bij de HR-afdeling. Maar op afstand werken mensen voornamelijk binnen hun eigen teambubbel. Er is veel minder contact met HR en de rest van de organisatie. Het zwaartepunt in het communiceren van de cultuur ligt dan al snel bij de teamleiders. Zorg dat zij zich hiervan bewust zijn en dat je als organisatie bepaalt hoe zij de cultuur het beste kunnen overbrengen.
4. Stel het welzijn van medewerkers centraal
Creëer een organisatiebrede ‘welzijnscultuur’. Dit betekent dat je je structureel toewijdt aan het welzijn van je medewerkers op individueel-, team- en organisatieniveau. In deze tijd van plaatsonafhankelijk werken en consumeren is dat meer dan ooit nodig. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een cultuur die welzijn centraal stelt ook de productiviteit van organisaties ten goede komt.
Lees hier:
- waarom welzijn nu een van de belangrijkste speerpunten is
- hoe je medewerkerswelzijn versterkt in deze digitale tijd
5. Kom digitaal bij elkaar met de hele organisatie
Spreek vanuit het management en de directie af en toe live met de organisatie via video. Vertel wat er speelt binnen de organisatie. Misschien kun je zelfs direct reageren op vragen die medewerkers stellen via een chatfunctie. Dit brengt de verbindende ervaring tot stand die jouw organisatie misschien kent van een jaarvergadering of gezamenlijke kwartaalupdate. Zo komen mensen weer in contact met de cultuur, het grotere geheel en de doelen waar jullie samen naartoe werken.
6. Organiseer online evenementen
Organiseer online evenementen, ook al is dit meestal minder leuk dan face-to-face. Met evenementen die passen bij jouw organisatie houd je de cultuur actief in leven. Ook zorg je hiermee voor ontspanning, plezier en sociaal contact voor je werknemers. Dit komt hun welzijn ten goede. Organiseer bijvoorbeeld een digitale escaperoom waar collega’s samen uit moeten komen. Of zorg voor gezamenlijke virtuele sportsessies.
En zoek binnen de coronabeperkingen naar de mogelijkheden om elkaar face-to-face te ontmoeten. Mogen mensen met z’n tweeën de straat op? Geef collega’s dan bijvoorbeeld de mogelijkheid om samen te lunchen in het park, op kosten van de zaak.
Een ander voorbeeld: bij OGD organiseerden we deze zomer een grote drive-inbioscoop voor onze medewerkers op een festivalterrein, toen dat toegestaan was. We deelden goodiebags uit en presenteerden voorafgaand aan de film een quiz via de autoradio’s. Iedereen zat veilig in zijn eigen auto, maar we toeterden naar elkaar en beleefden samen toch iets moois!
7. Zorg voor een sterk virtueel onboardingsproces
Het is belangrijk dat de bedrijfscultuur direct duidelijk is voor sollicitanten en nieuwe collega’s. Zo vind je talent dat past bij de waarden en missie van je organisatie en blijft je bedrijfscultuur bloeien. Je kunt dit op allerlei manieren aanpakken. Zorg bijvoorbeeld voor een goede bedrijfsfilm, veel persoonlijk contact met starters, een passend welkomstpakket dat je per post verstuurt en een vacaturetekst die bol staat van jullie huisstijl en tone-of-voice.
Investeer in de bedrijfscultuur op afstand
Het is enorm belangrijk om te investeren in een gezonde en inspirerende bedrijfscultuur die ook op afstand ‘werkt’. Zonder deze cultuur neemt het werkplezier, de productiviteit en de loyaliteit van je mensen af. Het is een uitdaging om de cultuur - die je vooral voelt en ziet - digitaal over te brengen, maar met de juiste inspanning gaat het zeker lukken.
Verder lezen?
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen