4 ict-trends binnen de financiële sector
Net zoals voor alle sectoren is het ook voor de financiële sector een turbulent jaar geweest. Natuurlijk hadden we nog steeds te maken met covid-19, een snel veranderend technologisch landschap en concurrentie van nieuwe tech-driven startups. Maar ook kwamen er extra uitdagingen bij zoals de inflatie, de huizencrisis en het groeiende personeelstekort. Daarnaast hebben we te maken met de steeds hogere verwachtingen van klanten.
In deze blog vertelt Stefan Tuijt, manager Innovatie bij OGD, wat de belangrijkste 4 ict-trends voor de financiële sector zijn. Hij geeft advies hoe je je als financiële instelling staande houdt binnen een chaotische en veranderende wereld. Het gaat om de volgende 4 trends:
1. Het bestaansrecht van financiële organisaties is afhankelijk van digitalisering.
2. Security moet topprioriteit blijven voor financiële instellingen.
3. Investering in compliance blijft nodig voor de financiële sector.
4. Investering in duurzaamheid is vereist om toekomstbestendig te blijven.
1. Het bestaansrecht van financiële organisaties is afhankelijk van digitalisering
Banken moet nog harder inzetten op de digitalisering. Nieuwe toetreders maken gebruik van een cloud-first strategie. Alleen door meer te digitaliseren kunnen financiële organisaties relevant blijven. De cloud is bijvoorbeeld allang geen hype meer maar de standaard. Financiële organisaties zijn genoodzaakt tot digitalisering om de volgende redenen:
1. Concurrentievoordeel behalen met digitalisering
Door de opkomst van fintech-organisaties en nieuwe platforms zoals Knapp, zijn financiële organisaties genoodzaakt om ook hard in te zetten op digitalisering. Deze nieuwe platforms zitten al volledig in de cloud. Zij kunnen hun applicaties en systemen eenvoudiger van nieuwe functionaliteiten voorzien en kunnen hierdoor continu innoveren. Zo weten de organisaties hun infrastructuur effectiever in te zetten en hun kosten beter te beheersen.
In tegenstelling tot de traditionelere organisaties, die nog met een verouderde infrastructuur te maken hebben. Het kost hierdoor relatief meer geld om deze ict-infrastructuur steeds in de lucht te houden, te updaten en te verbinden. Digitalisering is dan het antwoord om strategisch voordeel te behalen en relevantie te behouden.
2. Digitalisering door de steeds hogere verwachtingen van de consument
Door de ´netflixificatie´ van de samenleving (pay-per-use) zijn consumenten steeds meer gewend aan snelle online dienstverlening en gemak. Zo verloopt tegenwoordig bijvoorbeeld 66% van het bankieren via telefoon.
Stefan Tuijt geeft een aantal voorbeelden van de gestegen verwachtingen binnen de financiële sector: “De consument wil 24/7 transacties kunnen doen. En investeerders willen rechtstreeks aandelen kunnen kopen op de New Yorkse aandelenbeurs zonder extra stappen met verschillende banken te doorlopen.”
Het advies van Tuijt is dan ook: “Laat de gebruikerservaring zo snel, gemakkelijk en eenvoudig mogelijk verlopen. Creëer een online ervaring die ervoor zorgt dat de bankervaring makkelijk wordt. Denk bijvoorbeeld aan Tikkie. Alles moet gewoon online kunnen voor de consument. Hier kunnen banken nog winst behalen.”
3. Schaalbaarheid vergroten dankzij digitalisering
Met digitalisering laat je je diensten sneller verlopen. Je wilt meer mensen helpen met hetzelfde aantal mensen dat je in dienst hebt. Dat kan alleen als je digitaliseert. Je creëert dan grotere doorstroom. En daardoor heb je meer omzet met dezelfde kosten, meer winst dus.
Leestip: waarom digitale transformatie ook nodig is voor jouw organisatie
2. Security moet topprioriteit blijven voor financiële instellingen
De financiële wereld is een vertrouwenswereld. Om dat vertrouwen te genereren moet je aan strenge security-regels voldoen.
Dit is van cruciaal belang, want we zien een gigantische stijging in security-incidenten in de financiële wereld. Cyberaanvallen worden steeds heviger en geavanceerder:
- Ransomware-aanvallen zijn in 2021 met 1318% gestegen.
- Phising-aanvallen zijn gestegen met 22%. De financiële sector is het grootste doelwit voor phishing-aanvallen.
- Financiële organisaties hebben 300 keer zoveel kans als een andere organisatie op een cyberaanval.
- Door het thuiswerken is de CEO-fraude gestegen. Oplichters doen zich voor als bestuursvoorzitter en dragen de financiële administratie op om geld weg te sluizen.
Kijktip: webinar - hoe ga je om met cyberfraude?
In 2022 is het van belang dat financiële instellingen hun veiligheidsmaatregelen nóg meer aanscherpen. Zero trust en MFA zijn een must voor de bedrijfsvoering. Elk device moet een dubbelcheck krijgen.
Maar ook op persoonlijk niveau krijgt de consument te maken met afpersing via sms en whatsapp en andere vormen van cyberaanvallen. Als financiële organisatie heb je hier de verantwoordelijkheid om de consument op de hoogte te stellen.
3. Investering in compliance is nodig voor de financiële sector
Ook fraude-aanvallen stijgen met de jaren. Afgelopen jaar was er een stijging te zien in het aantal fraudegevallen met 235%! Witwassen en fraude is een vaak voorkomend probleem in de financiële wereld.
Fraude evolueert voortdurend. Daarnaast moeten financiële organisaties aan strenge spelregels voldoen. Investeer in compliance en zet digitale middelen in om hier effectiever in te worden. Omdat het belangrijk is om betrouwbaar te zijn in de financiële sector zijn investeringen hierin superbelangrijk.
Steeds vaker zetten organisaties data-analyse in met behulp van machine learning (ML) en AI. Het helpt je om verdachte patronen te herkennen. Je kunt gebruikmaken van voorspellende analyses over toekomstige en onbekende gebeurtenissen rondom fraude. Of je kunt met behulp van data-analyse afwijkende gebeurtenissen identificeren door patroonherkenning.
Tuijt: “Dit soort slimme techniek scheelt weer mankracht. Je gebruikt een gereedschap om effectiever te zijn in het detecteren van potentiële fraude en potentiële criminele activiteiten.”
4. Investering in duurzaamheid is vereist voor de toekomstbestendigheid van financiële organisaties
Digitalisering is onmisbaar voor het voorbestaan van financiële organisaties. Dat betekent wél dat daarmee ook het CO2-verbruik stijgt. Want datacenters verbruiken veel energie. En dat, terwijl organisaties een groot aandeel hebben in het behalen van de klimaatdoelen.
Tuijt benadrukt dat organisaties hierin hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. “Je wordt gedwongen om je bedrijfsactiviteiten te verduurzamen. In de toekomst worden die vereisten alleen maar strenger.
Waarom niet nu al aan de slag met verduurzaming? Start bijvoorbeeld met duurzamer data in te kopen. Zoek goed uit welke leveranciers een bijdrage kunnen leveren aan jouw klimaatdoelstellingen door bijvoorbeeld CO2-verantwoord te werk gaan. Probeer datacenters slimmer in te kopen en bewust te zijn bij welke datacenters je je diensten inkoopt.”
Verder kun je als financiële organisatie ook acties ondernemen op het hybride werken. Tuijt: “Thuiswerken betekent natuurlijk minder mensen onderweg. En dat betekent minder CO2-uitstoot. En het zorgt voor een betere werk-privébalans voor je medewerkers. Daardoor bouw je ook weer aan een duurzamere toekomst voor je bedrijf.”
Leestip: hoe breng je hybride werken in de praktijk? Checklist van 7 stappen.
De juiste manier om met de huidige uitdagingen voor financiële organisaties om te gaan
Naast bovenstaande ict-trends binnen de financiële wereld, hebben we ook te maken met de uitdagingen van stijgende inflatie, de huizencrisis en het medewerkerstekort. Hier ligt ook een taak voor organisaties volgens Tuijt. “Door deze ontwikkelingen zien we alleen maar dat organisaties nóg meer moeten doen om hun medewerkers aan boord te houden. Zorg voor goed perspectief voor je medewerkers, wil je hen graag binnenhalen en behouden. Bied de juiste arbeidsvoorwaarden en lonen. Maak het mogelijk voor je medewerkers om ook dat huis te kunnen kopen. Want het succes van onze organisaties begint immers bij onze mensen.”
Meer weten over belangrijke ict-trends voor 2022?
We schreven er een whitepaper over. Je leest in deze whitepaper:
- waarom gebruikerservaring dé ict-trend van 2022 is;
- welke andere grote trends bijdragen aan een goede gebruikerservaring
- hoe je een effectieve ervaring creëert voor je klanten en medewerkers.
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen