Klanten kopen diensten en producten steeds vaker zelfstandig via internet. Wereldwijd maken online aankopen 22% uit van het totaal aantal verkopen in de detailhandel. Tweederde van de zakelijke klanten doet het liefst zaken op afstand, in elke fase van de buyer journey. En zo’n 65% van de Amerikaanse B2B-bedrijven biedt haar producten en diensten al online aan.
Je online dienstverlening moet dus goed zijn: duidelijk, snel en op maat voor de klant. Met de juiste website en applicaties bied je een hoog gebruiksgemak en een goede klantervaring: zo verbeter je jouw online aanbod. De cloud is hierin onmisbaar.
Beperkt door je ict-landschap
Het bieden van het juiste online aanbod is voor veel bedrijven een uitdaging. Zij moeten meegroeien met de steeds veranderende klantwensen en dat via online middelen. Het lukt hen niet altijd om producten en diensten online te leveren zoals de klant of toezichthouders dat graag zien. De belangrijkste oorzaak is dat zij beperkt worden door hun ict-landschap.
Een goed voorbeeld is kredietverlening. Mensen regelen het lenen van geld steeds vaker zelf digitaal. Zij spreken hooguit online een adviseur, en doen de aanvraag verder zelf. Financiële organisaties hebben kwalitatief goede data uit verschillende bronnen nodig om dit mogelijk te maken. Want offline of niet, het gaat om dienstverlening op maat. Bovendien mag de gebruikte data in geen geval de privacy van klanten schenden. Alles bij elkaar een behoorlijke uitdaging!
De cloud als boost voor je online aanbod
In de cloud bied je klanten de beste online ervaring. Dat heeft te maken met het gericht inspelen op nieuwe klantwensen, het gebruiksgemak en het snel op de markt brengen van nieuwe producten en diensten:
1. Inspelen op nieuwe klantwensen in de cloud
In de cloud speel je sneller en effectiever in op nieuwe klantwensen, want met een modern en geïntegreerd applicatielandschap ben je wendbaarder. Daarnaast verzamel je in de cloud gemakkelijker data en data-analyses. Dit geeft je inzicht in klantbehoeften, zodat je daarop kunt inspelen. We zien steeds vaker dat dit gebeurt met behulp van artificial Intelligence (AI), machine learning of zelfs Blockchain.
2. Een hoog online gebruiksgemak
In de cloud ervaren mensen een naadloos en intuïtief gebruik van je website en applicaties. Dit komt doordat je allerlei data en apps met elkaar kunt koppelen, zodat zij optimaal samenwerken. Op die manier doen klanten en partners graag online zaken met je.
3. Kortere time-to-market met de cloud
Het aanbod in de cloud is enorm. Niet alleen wat betreft kant-en-klare applicaties, maar ook op het gebied van zogenaamde microservices. Dit zijn bouwonderdelen die een ontwikkelaar kan toevoegen als onderdeel van een applicatie, waarmee hij deze op maat maakt voor jouw organisatie. Dit versnelt het ontwikkelen van nieuwe features, functionaliteiten en zelfs volledige nieuwe diensten en producten. De klant profiteert van de kortere time-to-market die hier het gevolg van is.
Leestip: 8 trends voor de online klantervaring in 2022
Nog meer voordelen voor de klantervaring
De cloud biedt ook nog andere voordelen voor de klantervaring en het gebruiksgemak van jouw online aanbod.
In de cloud:
- is je website of applicatie altijd beschikbaar voor klanten dankzij schaalbaarheid, ook wanneer het aantal verzoeken toeneemt (piekmomenten);
- zijn processen en data eenvoudiger te integreren, waarmee je producten en diensten optimaliseert en op maat aanbiedt;
- automatiseer je tijdrovende repetitieve taken, zodat je meer tijd overhoudt voor optimalisatie van het aanbod en de processen;
- voldoe je gemakkelijker aan privacywetten, -reguleringen en compliance-normen.
Zo bied je klanten en partners een hoog gebruiksgemak en een optimale online klantervaring met een ict-landschap in de cloud.
Leestip: waarom de hybrid cloud voor de meeste organisaties de beste keuze is.
Verder lezen over het verbeteren van je online aanbod?
Wil je meer weten over het verbeteren van je online aanbod met de cloud? Lees dan in de whitepaper Hoe de cloud helpt jouw digitale aanbod te verbeteren:
- meer details over de meerwaarde die je klanten biedt vanuit de cloud;
- wat het juiste moment is om over te stappen;
- hoe je de cloud journey aanpakt van begin tot eind, inclusief tips voor een assessment, roadmap en businesscase;
- wat jouw verwachtingen mogen zijn van een ict-partner bij een cloudtransitie.