5 manieren om concurrentievoordeel te behalen in de financiële sector

Geschreven door Bart Bruinsma
6 min leestijd
31-aug-2022 0:00:00

In 2030 bestaat de kans dat een derde de waarde van banken is overgenomen door fintechs. Fintechs zetten de financiële wereld op z’n kop doordat ze slim op de klantwens inspelen en steeds meer taken van bijvoorbeeld banken overnemen. Dit brengt de concurrentiepositie van de grotere traditionele financiële dienstverleners in gevaar. Deze organisaties zijn kwetsbaar omdat ze relatief langzaam reageren op veranderingen. Financiële organisaties moeten de golf van fintechs serieus nemen, willen ze overleven.

Hoe behoud je je concurrentiepositie ten opzichte van alle fintechs die zorgen voor disruptie in de financiële wereld? In mijn werkveld ben ik dagelijks in gesprek met financiële organisaties. Ik weet waar ze tegenaan lopen. In deze blog vind je 5 manieren om je concurrentiepositie te behouden in de financiële markt.

Leestip: Benieuwd naar de 4 belangrijkste trends in de financiële sector? Manager innovatie Stefan Tuijt schreef er een blog over.

De kunst afkijken bij fintechs

Fintechs hebben de laatste jaren de financiële markt steeds meer overgenomen en zelfs ontwricht. Een paar redenen voor hun succes:

  1. Fintechs zorgen voor disruptie. Deze nieuwkomers ontwrichten bestaande markten en introduceren nieuwe businessmodellen. Ze leveren vaak een klein dienstaanbod, veel kleiner dan het complete dienstenpakket dat traditionele dienstverleners leveren. In plaats daarvan richten ze zich op één dienst of product, inclusief een uitzonderlijk gebruiksgemak voor de klant. Het gaat vaak om een nieuwe dienst die de bestaande markt overneemt.

    Voorbeeld: Als je wilt beleggen kun je dat tegenwoordig zelfstandig doen via het online platform van de Giro. Je hoeft niet meer te beleggen met een beleggingsadviseur bij de Rabobank. Dat scheelt de consument tijd en moeite.

  2. Fintechs digitaliseren hun diensten helemaal. Ze hebben vaak één of meerdere digitale platforms in de cloud waarmee ze hun dienstverlening eenvoudig op- en afschalen. Hierdoor spelen ze flexibel in op de markt en de steeds hogere eisen van de consument.

  3. Fintechs zetten in op digitale dienstverlening, artificial intelligence (AI) en hyperautomation. Hierdoor besparen ze flink op personeelskosten. Zo leveren ze diensten voor een significant lager tarief.

1. Investeer in een cloudfundament om te concurreren met fintechs

Een cloudfundament is het antwoord om flexibel en schaalbaar te blijven. Hiermee breng je veel sneller nieuwe diensten naar de markt en voer je gemakkelijker verbeteringen door in de dienstverlening.

Organisaties met een flexibel cloudmodel hadden in de afgelopen drie jaar 27% meer kans op omzetgroei van meer dan 5% dan organisaties met een verouderd legacy-systeem. - Forbes

Fintechs hebben een enorme voorsprong op traditionele organisaties, want zij zitten vaak al compleet in de cloud met hun aanbod van diensten. Veel fintechs maken gebruik van cloud-platformen en rollen snel en eenvoudig nieuwe functionaliteiten uit naar hun klanten. Ze zeulen geen legacy-applicaties en -processen meer mee. Traditionele instellingen daarentegen wel.

Het is voor veel bedrijven lastig om de oude processen te vervangen voor nieuwe. Dit vraagt niet alleen technologische veranderkracht maar ook veranderkracht op menselijk vlak. Hiermee lopen zij op lange termijn meer en meer achter op fintech-organisaties. Terwijl fintechs enorm flexibel zijn, blijven traditionele organisaties één-op-één veranderingen doorvoeren. Ook hun kosten blijven daardoor toenemen.

Dus wil je de concurrentie bijbenen? Zorg dat je zoveel mogelijk van de legacy-applicaties afraakt en zo volledig mogelijk overstapt naar de cloud.

2. Innoveer met mens, organisatie en technologie

Innovatie is cruciaal om aan de steeds hogere wensen van de consument te voldoen. Zet dus in op mens, organisatie en technologie als je innovaties efficiënt en effectief wilt doorvoeren:

  • Mens: zorg dat je de juiste mensen in je organisatie hebt die over de juiste kennis beschikken. Vooral in het digitale tijdperk is het belangrijk dat je bedrijf beschikt over mensen die snel oplossingen bedenken voor vraagstukken uit de markt. Ook moeten deze mensen voldoende technische kennis hebben om de marktvraagstukken te vertalen naar concrete digitale producten en diensten.
  • Organisatie: je hebt de juiste organisatie-inrichting en ondersteunende processen nodig om innovaties te laten slagen. Denk aan agile werken, waarbij je in korte tijd veranderingen doorvoert en evalueert. De meeste traditionele financiële instellingen zijn bezig met een zogenaamde ´agile transformatie´. Dat betekent dat zij de agile werkwijze omarmen om snel in te spelen op trends en ontwikkelingen in de markt.
  • Technologie: de infrastructuur is cruciaal voor het schaalbaar en flexibel uitrollen en testen van nieuwe oplossingen. Een on premises-omgeving is hier niet geschikt voor. Maak slim gebruik van de voordelen die de cloud biedt. Denk aan no code-low code, waarbij je eenvoudig gebruikmaakt van bouwblokken die de cloud biedt.

No code-low code-platforms zijn 10x zo snel als traditionele softwareplatforms. - Forrester

3. Maak slim gebruik van data en maak datagedreven beslissingen

Om strategische doelstellingen te realiseren is het noodzakelijk dat financiële instellingen steeds meer beslissingen maken op basis van data. Wel moet de datahuishouding dan goed op orde zijn. Je kunt dan ook steeds meer gebruik maken van AI en zo steeds meer waarde genereren met je data en sneller beslissingen nemen. Verschillende afdelingen gebruiken data voor andere doeleinden. Denk aan:

  • Sales en marketing die de klantreis in kaart brengen. Zij gebruiken data voor de hoeveelheid potentiële klanten dat de website bezoekt, het aantal leads en aanvragen dat binnenkomt via de website en hoeveel van deze vragen leiden tot nieuwe betalende klanten.
  • Finance die met data wil weten welke omzet zij realiseren en wat de bruto- en nettomarge is.
  • Customer service die de klanttevredenheid wil meten en wil kijken wat ze anders kunnen doen.
  • Productontwikkeling die data gebruikt voor het verbeteren van producten en het ontwikkelen van nieuwe producten.

Als elke afdeling weet welke doelstellingen zij hebben, helpt data om snel de juiste beslissingen te nemen. Hiervoor zijn de volgende stappen nodig:

Als elke afdeling weet welke doelstellingen zij hebben, helpt data om snel de juiste beslissingen te nemen. Als een organisatie weet welke stuurinformatie belangrijk is, dan kan de organisatie ook bepalen welke informatie daarvoor nodig is. Daarna is het belangrijk om te bepalen met welke data een afdeling aan informatie komt: dat noemen we databronnen. Data loopt vaak door verschillende applicaties. Data krijgt pas echt meerwaarde als je data uit verschillende applicaties combineert. Daarom is het handig om met data-integratie dashboards inzichtelijk te maken. Hiervoor is eerst een solide data-architectuur nodig.

De tip is wel: keep it simple. Begin met de noodzakelijke dashboards. De ervaring leert dat organisaties vaak veel dashboards beschikbaar stellen zonder dat ze de hier beschreven eerste stappen goed zetten. In de praktijk leidt dit dan tot dashboards die mensen niet gebruiken. Zonde natuurlijk van de productie- en onderhoudskosten.

Ethiek wordt steeds belangrijker bij datagedreven werken. In deze blog lees je op welke 4 manieren je data op ethische wijze toepast.

 

4. Zet hyperautomatisering in voor repeterende processen zoals compliance-processen

Zet hyperautomatisering in voor repeterende processen, zoals compliance-processen. Je bent al gauw veel tijd kwijt aan alle handelingen waar de strenge wet- en regelgeving om vraagt. Denk aan het volgende voorbeeld:

De autoriteit financiële markten (AFM) en de Nederlandsche Bank (DNB) doen controle op naleving van de wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme. Grote banken zijn de afgelopen periode regelmatig op hun vingers getikt door deze partijen. Dit komt doordat deze banken onvoldoende controles uitvoeren om vast te stellen of er bijvoorbeeld sprake is van witwaspraktijken. Zo hielden deze banken de fraude- en terrorismelijsten zeker een jaar handmatig bij. Door de steeds strengere compliance-controles betekende dit structureel overwerken en personeelstekort op dit gebied.

Compliance-processen zijn perfect om te automatiseren. Je kunt met automatisering eenvoudiger verdachte personen herkennen en voorspellende analyses maken. Dit soort slimme techniek scheelt weer mankracht. En daarmee bespaar je ook op kosten en investeer je in kwaliteit.

5. Faciliteer hybride werken in de ‘war for talent’

De ‘war for talent’ gaat niet aan de financiële sector voorbij. Om grip te hebben op je personeel, is het cruciaal dat je een goede werkgever bent. Onlosmakelijk hieraan verbonden is het faciliteren van hybride werken. Ook vinden medewerkers het gaaf om bij innovatieve organisaties te werken met een agile werkwijze. En ze willen liever geen repeterende processen uitvoeren, maar creatief bezig zijn.

De 'war for talent' in de financiële dienstverlening brengt enorme uitdagingen met zich mee. Het is niet alleen noodzakelijk om de best presterende mensen aan te trekken en te behouden, maar ook om leiders in staat te stellen talent beter te managen om duurzaam concurrentievoordeel te behalen. - McKinsey

Door hybride werken te faciliteren heb je een wapen in de war on talent. 83% van de medewerkers geeft voorkeur aan een hybride model. En onderzoek toont aan dat 39% zou stoppen als hun werkgever werken op afstand niet zou toestaan.

Leestip: 3 redenen waarom een hybride werkplek belangrijk is voor jouw organisatie.


Concurrentiepositie behouden? De eerste stap is naar de cloud

Van de 5 manieren om je concurrentiepositie te behouden is de eerste stap: ‘ga naar de cloud’. Dit is het fundament voor innovatie, flexibiliteit en schaalbaarheid. Onze experts schreven hierover een whitepaper. Lees hier hoe je de cloud inzet om je online aanbod te verbeteren.

4.-Whitepaper hoe de cloud helpt digital aanbod te verbeteren (002)

Ontvang email updates