Ict-trends 2020: de belangrijkste ontwikkelingen

De Sinterklaascadeautjes zijn uitgepakt en de jaarplannen gevormd: het is weer tijd voor een vooruitblik op wat 2020 ons gaat brengen. De ict-trends van komend jaar laten zien dat de mens steeds meer centraal komt te staan in ict-land. De techniek verdwijnt naar de achtergrond en wordt als hulpmiddel gezien, niet als einddoel. Daarbij nemen we privacy-kwesties steeds serieuzer en zetten we techniek ook in om ons te beschermen.

Benieuwd hoe dit in de trends van volgend jaar tot uiting komt? Hieronder lees je onder andere over normeringen op het gebied van artificial intelligence, verbeterde security door AI en hoe we allemaal citizen developers worden!

Artificial intelligence en machine learning

Vorig jaar voorspelden we het al: AI en machine learning (ML) waren dé trends van 2019. Artificial Intelligence is zeker niet nieuw meer, maar de toepassingen ervan worden wel steeds nuttiger. Zo bekeken we dit jaar de toepassingen van artificial intelligence in verschillende sectoren, de voordelen van machine learning voor je werkplezier en hielpen we onder andere Flanderijn aan nieuwe inzichten met behulp van ML.

Je organisatie verbeteren met behulp van AI is in 2019 echt werkelijkheid geworden. We verwachten in 2020 nog meer ontwikkelingen op dit gebied. Als bedrijf is dit dus een goed moment om AI in te zetten. Omdat de trend ‘artificial intelligence’ nog erg breed is, geven we hieronder aan welke specifieke AI-trends je echt in de gaten moet houden.

Wil je weten hoe jouw organisatie artificial intelligence in kan zetten? Lees het in onze whitepaper.

AI-security

Soms lijkt kunstmatige intelligentie nog een vrij abstract begrip en is het lastig om je voor te stellen wat het in de praktijk doet. Dat geldt niet voor AI-security, een heel concrete toepassing van AI! Hierbij zet je AI in om beveiligingsbedreigingen voor je organisatie op te sporen. Zo gebruiken alle grote antivirusprogramma’s tegenwoordig artificial intelligence om verdachte bestanden te herkennen en in quarantaine te zetten.

Hoe het werkt: de AI-toepassing wordt eerst gevoed met data over malware. Zodra de machine genoeg gegevens heeft, herkent deze bedreigingen en spoort AI deze ook actief op.

Maar AI-security beperkt zich niet tot antivirusprogramma’s of het simpelweg detecteren van bedreigingen. Op den duur kan de technologie namelijk patronen herkennen en relaties signaleren tussen verschillende bedreigingen, zoals corrupte bestanden en verdachte IP-adressen. Op basis hiervan doet de AI-toepassing voorspellingen, zodat security hierop kan anticiperen. Dit bespaart je ict- of securityafdeling enorm veel tijd, aangezien zij niet zelf de data-analyses en het opspoorwerk hoeven te doen. 

Natural Language Processing

Vorig jaar hadden we het over chatbots. Alhoewel chatbots mogelijk interessant zijn voor je organisatie, kun je nog veel meer met de techniek die daaraan ten grondslag ligt. Natural Language Processing (NLP) is een techniek binnen AI waarmee we machines natuurlijke taal laten gebruiken. Door NLP verwerkt de machine de data van gesproken of geschreven taal en doet daar iets nuttigs mee. Zo kun je denken aan ‘speech to text’, waarbij gesproken taal wordt omgezet in geschreven taal.

Klinkt dit als ‘next level’? Dat valt mee! Als jouw organisatie Office 365 heeft, gebruik je NLP al voor geavanceerde spellings- en taalcontrole. Thuis hebben sommige mensen een Amazon Alexa of Google Home staan: ook dit zijn toepassingen van NLP. Voor jouw organisatie kan NLP niet alleen handig zijn met een chatbot of als vertaalhulp, maar ook om lange teksten te scannen. De machine maakt vervolgens een samenvatting of presenteert de informatie die jij nodig hebt. Zo geeft het scannen van reviews van jouw producten of diensten je inzicht in wat jouw bedrijf al goed doet en wat je nog kan verbeteren.       

AI-normeringen

Nu kunstmatige intelligentie op steeds meer manieren wordt ingezet, zien we ook vaker problemen met AI of machine learning. Zo moeten de toepassingen wel transparant blijven. Want wanneer een machine beslissingen voor ons maakt, moeten we natuurlijk weten waar die beslissing op gebaseerd is.

Daarnaast is AI of machine learning niet altijd een geschikte oplossing. Bijvoorbeeld wanneer er geen duidelijke oorzaak-gevolgrelatie is tussen de data en de uitkomst. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijke kwesties en menselijk gedrag. Hier zijn geen eenduidige definities voor: wat verstaan we bijvoorbeeld onder goed gedrag? Machine learning gebruiken om de juiste medewerker aan te nemen klinkt misschien aantrekkelijk, maar is een goed voorbeeld van hoe het snel fout kan gaan.

AI werkt juist wel goed bij oplossingen die helpen bij het weergeven, noteren of analyseren van informatie. Denk bijvoorbeeld aan het opsporen van afwijkingen op medische scans of ‘speech to text’. AI is ook een goed hulpmiddel bij het voorspellen van uitkomsten waarbij de oorzaak-gevolgrelatie tussen de data en de uitkomsten wel duidelijk is.

Om te zorgen dat de toepassingen transparant en ethisch blijven, is het NEN een normcommissie voor AI en big data gestart. OGD’er en data scientist Arjen van Goedegebure zit in deze normcommissie en was onder andere al in Tokyo voor een conferentie op dit gebied. Wat ons betreft zijn dit goede ontwikkelingen die de twijfels over de ethische kant van AI en ML (deels) wegnemen. Een mooie trend dus, die ons als samenleving gaat helpen AI op de juiste manier in te zetten.

Distributed cloud

Vorig jaar hadden we het over de multicloud. De trend van nu, distributed cloud, lijkt daar erg op. In plaats van je servers of services over meerdere cloudleveranciers verspreiden, zet je bij distributed cloud ook lokale resources in, zoals de servers op je kantoren.

Waarom is dit interessant? Voor veel organisaties is een hybride situatie op dit moment de beste oplossing. Zo hebben veel bedrijven nog systemen on-premises staan in combinatie met verschillende SaaS-applicaties. Ondanks dat je in verschillende omgevingen en op verschillende locaties werkt, wil je wel dat alles als geheel te beheren valt.

Microsoft ziet dit ook in en liet tijdens Microsoft Ignite weten dat Azure-services tegenwoordig overal te gebruiken zijn. Ze presenteerden Azure Arc: een soort orchestratielaag waarin je resources kunt beheren; of ze nu on-premises, in Azure of bij een andere cloudprovider als Amazon staan. De distributed cloud kun je zien als de hybride cloud 2.0. Het is dus een interessante ontwikkeling voor organisaties die een hybride omgeving hebben of overwegen er een te nemen.

Wil jouw organisatie naar een hybride cloudomgeving om de bedrijfsprocessen beter te ondersteunen? Lees hier hoe je dit aanpakt.

Citizen developer

Vorig jaar hadden we het al over het inzetten van low-code en no-code om op een gemakkelijke manier applicaties te bouwen. Deze technieken hebben ervoor gezorgd dat veel mensen nu zelf apps in elkaar klikken en zogenaamde ‘citizen developers’ zijn geworden. Gartner heeft het over ‘democratizion of expertise’: de kennis en kunde om nieuwe functionaliteiten aan je bedrijf toe te voegen ligt nu bij een veel breder publiek en niet meer bij een handjevol mensen. Ons advies is om je medewerkers ook de ruimte te geven om citizen developers te worden, zodat je als organisatie profiteert van deze trend.   

Human augmentation

Tegenwoordig verrijken we niet alleen objecten door ze met het internet te verbinden, maar doen we dit ook met de mens. Zo dragen steeds meer mensen een ‘wearable’, een apparaat zoals een horloge dat allerlei gegevens opslaat. Met die data kan de drager zijn of haar leven verrijken, bijvoorbeeld door gezonder te gaan leven.

De wearables leveren naast nieuwe inzichten ook vragen op: ‘Hoe zit het met mijn privacy en de AVG?’ ‘Worden mijn gegevens ook voor andere doeleinden gebruikt?’ Toevallig is laatst bekend geworden dat Google Fitbit heeft gekocht. Ook deze overname roept vragen op omtrent de veiligheid van persoonsgegevens. Want willen we wel dat een commerciële partij gevoelige persoonsgegevens zoals gewicht en hartslag verzamelt? Het is dus maar goed dat er steeds meer aandacht is voor transparantie en normeringen op ict-gebied.

Intelligent of empowered edge

Voor 2019 voorspelden we dat er meer IoT-devices zouden komen die de intelligent edge flink zouden gebruiken. We zien inderdaad steeds meer interessante toepassingen op dit gebied, voornamelijk in industriële oplossingen. Zo heeft OGD CV-ketels verbonden met IoT-apparaten, waardoor monteurs realtime informatie hebben over de ketels. Verstoringen kunnen ze zo sneller oplossen.

Ook verzekeringsmaatschappij Univé is bezig met sensoren die realtime gegevens leveren, in dit geval over schoorstenen. Dit doen ze met het oog op brandpreventie. Uiteindelijk moet het voor de bewoners zelf mogelijk zijn om de informatie in te zien en stookadvies te krijgen. De intelligent edge is in combinatie met IoT een interessante trend, zeker wanneer je systemen hebt die je moet uitlezen. We verwachten dat deze trend in 2020 verder doorzet.

Trends die veel voorbij komen, maar waarvoor het volgens ons nog te vroeg is:

VR/AR

Virtual reality en augmented reality waren ook vorig jaar al trending, maar wij zien nog weinig duidelijk nut van deze technieken voor bedrijven en organisaties. Het inzetten van AI of machine learning is vaak een veel logischere keuze. Denk bijvoorbeeld aan het vaststellen van een medische diagnose; in plaats van een arts een hololens te laten dragen, kun je machine learning loslaten op een scan voor een veel sneller resultaat. De machine learning analyse is bovendien schaalbaar en te automatiseren.

Blockchain

De hype rondom blockchain is dit jaar flink afgenomen, aangezien de praktische toepassingen nog steeds uitblijven. Lees ook ons diepte-interview met CTO Rik van Berendonk om erachter te komen waarom het zo lastig is om blockchain toepasbaar te maken. 

Veelbelovend

2020 ziet er met deze ict-trends veelbelovend uit. Technieken zoals artificial intelligence hebben steeds concretere toepassingen. Hierdoor is het inzetten van deze trends steeds makkelijker. Een jaar om naar uit te kijken dus!

Benieuwd hoe je AI al kunt inzetten binnen jouw sector?

Ai sector

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!

Ict-trends 2020: de belangrijkste ontwikkelingen

Posted by Josephine Bosman on 12-dec-2019 14:15:47

De Sinterklaascadeautjes zijn uitgepakt en de jaarplannen gevormd: het is weer tijd voor een vooruitblik op wat 2020 ons gaat brengen. De ict-trends van komend jaar laten zien dat de mens steeds meer centraal komt te staan in ict-land. De techniek verdwijnt naar de achtergrond en wordt als hulpmiddel gezien, niet als einddoel. Daarbij nemen we privacy-kwesties steeds serieuzer en zetten we techniek ook in om ons te beschermen.

Benieuwd hoe dit in de trends van volgend jaar tot uiting komt? Hieronder lees je onder andere over normeringen op het gebied van artificial intelligence, verbeterde security door AI en hoe we allemaal citizen developers worden!

Artificial intelligence en machine learning

Vorig jaar voorspelden we het al: AI en machine learning (ML) waren dé trends van 2019. Artificial Intelligence is zeker niet nieuw meer, maar de toepassingen ervan worden wel steeds nuttiger. Zo bekeken we dit jaar de toepassingen van artificial intelligence in verschillende sectoren, de voordelen van machine learning voor je werkplezier en hielpen we onder andere Flanderijn aan nieuwe inzichten met behulp van ML.

Je organisatie verbeteren met behulp van AI is in 2019 echt werkelijkheid geworden. We verwachten in 2020 nog meer ontwikkelingen op dit gebied. Als bedrijf is dit dus een goed moment om AI in te zetten. Omdat de trend ‘artificial intelligence’ nog erg breed is, geven we hieronder aan welke specifieke AI-trends je echt in de gaten moet houden.

Wil je weten hoe jouw organisatie artificial intelligence in kan zetten? Lees het in onze whitepaper.

AI-security

Soms lijkt kunstmatige intelligentie nog een vrij abstract begrip en is het lastig om je voor te stellen wat het in de praktijk doet. Dat geldt niet voor AI-security, een heel concrete toepassing van AI! Hierbij zet je AI in om beveiligingsbedreigingen voor je organisatie op te sporen. Zo gebruiken alle grote antivirusprogramma’s tegenwoordig artificial intelligence om verdachte bestanden te herkennen en in quarantaine te zetten.

Hoe het werkt: de AI-toepassing wordt eerst gevoed met data over malware. Zodra de machine genoeg gegevens heeft, herkent deze bedreigingen en spoort AI deze ook actief op.

Maar AI-security beperkt zich niet tot antivirusprogramma’s of het simpelweg detecteren van bedreigingen. Op den duur kan de technologie namelijk patronen herkennen en relaties signaleren tussen verschillende bedreigingen, zoals corrupte bestanden en verdachte IP-adressen. Op basis hiervan doet de AI-toepassing voorspellingen, zodat security hierop kan anticiperen. Dit bespaart je ict- of securityafdeling enorm veel tijd, aangezien zij niet zelf de data-analyses en het opspoorwerk hoeven te doen. 

Natural Language Processing

Vorig jaar hadden we het over chatbots. Alhoewel chatbots mogelijk interessant zijn voor je organisatie, kun je nog veel meer met de techniek die daaraan ten grondslag ligt. Natural Language Processing (NLP) is een techniek binnen AI waarmee we machines natuurlijke taal laten gebruiken. Door NLP verwerkt de machine de data van gesproken of geschreven taal en doet daar iets nuttigs mee. Zo kun je denken aan ‘speech to text’, waarbij gesproken taal wordt omgezet in geschreven taal.

Klinkt dit als ‘next level’? Dat valt mee! Als jouw organisatie Office 365 heeft, gebruik je NLP al voor geavanceerde spellings- en taalcontrole. Thuis hebben sommige mensen een Amazon Alexa of Google Home staan: ook dit zijn toepassingen van NLP. Voor jouw organisatie kan NLP niet alleen handig zijn met een chatbot of als vertaalhulp, maar ook om lange teksten te scannen. De machine maakt vervolgens een samenvatting of presenteert de informatie die jij nodig hebt. Zo geeft het scannen van reviews van jouw producten of diensten je inzicht in wat jouw bedrijf al goed doet en wat je nog kan verbeteren.       

AI-normeringen

Nu kunstmatige intelligentie op steeds meer manieren wordt ingezet, zien we ook vaker problemen met AI of machine learning. Zo moeten de toepassingen wel transparant blijven. Want wanneer een machine beslissingen voor ons maakt, moeten we natuurlijk weten waar die beslissing op gebaseerd is.

Daarnaast is AI of machine learning niet altijd een geschikte oplossing. Bijvoorbeeld wanneer er geen duidelijke oorzaak-gevolgrelatie is tussen de data en de uitkomst. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijke kwesties en menselijk gedrag. Hier zijn geen eenduidige definities voor: wat verstaan we bijvoorbeeld onder goed gedrag? Machine learning gebruiken om de juiste medewerker aan te nemen klinkt misschien aantrekkelijk, maar is een goed voorbeeld van hoe het snel fout kan gaan.

AI werkt juist wel goed bij oplossingen die helpen bij het weergeven, noteren of analyseren van informatie. Denk bijvoorbeeld aan het opsporen van afwijkingen op medische scans of ‘speech to text’. AI is ook een goed hulpmiddel bij het voorspellen van uitkomsten waarbij de oorzaak-gevolgrelatie tussen de data en de uitkomsten wel duidelijk is.

Om te zorgen dat de toepassingen transparant en ethisch blijven, is het NEN een normcommissie voor AI en big data gestart. OGD’er en data scientist Arjen van Goedegebure zit in deze normcommissie en was onder andere al in Tokyo voor een conferentie op dit gebied. Wat ons betreft zijn dit goede ontwikkelingen die de twijfels over de ethische kant van AI en ML (deels) wegnemen. Een mooie trend dus, die ons als samenleving gaat helpen AI op de juiste manier in te zetten.

Distributed cloud

Vorig jaar hadden we het over de multicloud. De trend van nu, distributed cloud, lijkt daar erg op. In plaats van je servers of services over meerdere cloudleveranciers verspreiden, zet je bij distributed cloud ook lokale resources in, zoals de servers op je kantoren.

Waarom is dit interessant? Voor veel organisaties is een hybride situatie op dit moment de beste oplossing. Zo hebben veel bedrijven nog systemen on-premises staan in combinatie met verschillende SaaS-applicaties. Ondanks dat je in verschillende omgevingen en op verschillende locaties werkt, wil je wel dat alles als geheel te beheren valt.

Microsoft ziet dit ook in en liet tijdens Microsoft Ignite weten dat Azure-services tegenwoordig overal te gebruiken zijn. Ze presenteerden Azure Arc: een soort orchestratielaag waarin je resources kunt beheren; of ze nu on-premises, in Azure of bij een andere cloudprovider als Amazon staan. De distributed cloud kun je zien als de hybride cloud 2.0. Het is dus een interessante ontwikkeling voor organisaties die een hybride omgeving hebben of overwegen er een te nemen.

Wil jouw organisatie naar een hybride cloudomgeving om de bedrijfsprocessen beter te ondersteunen? Lees hier hoe je dit aanpakt.

Citizen developer

Vorig jaar hadden we het al over het inzetten van low-code en no-code om op een gemakkelijke manier applicaties te bouwen. Deze technieken hebben ervoor gezorgd dat veel mensen nu zelf apps in elkaar klikken en zogenaamde ‘citizen developers’ zijn geworden. Gartner heeft het over ‘democratizion of expertise’: de kennis en kunde om nieuwe functionaliteiten aan je bedrijf toe te voegen ligt nu bij een veel breder publiek en niet meer bij een handjevol mensen. Ons advies is om je medewerkers ook de ruimte te geven om citizen developers te worden, zodat je als organisatie profiteert van deze trend.   

Human augmentation

Tegenwoordig verrijken we niet alleen objecten door ze met het internet te verbinden, maar doen we dit ook met de mens. Zo dragen steeds meer mensen een ‘wearable’, een apparaat zoals een horloge dat allerlei gegevens opslaat. Met die data kan de drager zijn of haar leven verrijken, bijvoorbeeld door gezonder te gaan leven.

De wearables leveren naast nieuwe inzichten ook vragen op: ‘Hoe zit het met mijn privacy en de AVG?’ ‘Worden mijn gegevens ook voor andere doeleinden gebruikt?’ Toevallig is laatst bekend geworden dat Google Fitbit heeft gekocht. Ook deze overname roept vragen op omtrent de veiligheid van persoonsgegevens. Want willen we wel dat een commerciële partij gevoelige persoonsgegevens zoals gewicht en hartslag verzamelt? Het is dus maar goed dat er steeds meer aandacht is voor transparantie en normeringen op ict-gebied.

Intelligent of empowered edge

Voor 2019 voorspelden we dat er meer IoT-devices zouden komen die de intelligent edge flink zouden gebruiken. We zien inderdaad steeds meer interessante toepassingen op dit gebied, voornamelijk in industriële oplossingen. Zo heeft OGD CV-ketels verbonden met IoT-apparaten, waardoor monteurs realtime informatie hebben over de ketels. Verstoringen kunnen ze zo sneller oplossen.

Ook verzekeringsmaatschappij Univé is bezig met sensoren die realtime gegevens leveren, in dit geval over schoorstenen. Dit doen ze met het oog op brandpreventie. Uiteindelijk moet het voor de bewoners zelf mogelijk zijn om de informatie in te zien en stookadvies te krijgen. De intelligent edge is in combinatie met IoT een interessante trend, zeker wanneer je systemen hebt die je moet uitlezen. We verwachten dat deze trend in 2020 verder doorzet.

Trends die veel voorbij komen, maar waarvoor het volgens ons nog te vroeg is:

VR/AR

Virtual reality en augmented reality waren ook vorig jaar al trending, maar wij zien nog weinig duidelijk nut van deze technieken voor bedrijven en organisaties. Het inzetten van AI of machine learning is vaak een veel logischere keuze. Denk bijvoorbeeld aan het vaststellen van een medische diagnose; in plaats van een arts een hololens te laten dragen, kun je machine learning loslaten op een scan voor een veel sneller resultaat. De machine learning analyse is bovendien schaalbaar en te automatiseren.

Blockchain

De hype rondom blockchain is dit jaar flink afgenomen, aangezien de praktische toepassingen nog steeds uitblijven. Lees ook ons diepte-interview met CTO Rik van Berendonk om erachter te komen waarom het zo lastig is om blockchain toepasbaar te maken. 

Veelbelovend

2020 ziet er met deze ict-trends veelbelovend uit. Technieken zoals artificial intelligence hebben steeds concretere toepassingen. Hierdoor is het inzetten van deze trends steeds makkelijker. Een jaar om naar uit te kijken dus!

Benieuwd hoe je AI al kunt inzetten binnen jouw sector?

Ai sector

Topics: Ict Trends & Innovatie