De opkomst van Artificial Intelligence: oude techniek, nieuwe kansen

6 juni, 2019

Artificial intelligence (AI); je hoort er de laatste jaren zoveel over dat je denkt dat het nieuw is. Maar niets is minder waar. Sterker nog, AI was in de jaren ’80 ook al een hot topic en bereikte toen een hoogtepunt aan interesse. We kunnen een hoop leren van de geschiedenis van AI: wat werkte wel, en wat niet? Welke nuttige toepassingen hebben we sinds de opkomst ontdekt? En hoe doen bedrijven hier hun voordeel mee? Zo ontdek je hoe je AI ook laagdrempelig kunt toepassen binnen jouw bedrijf.

AI: old dog, new tricks

Of het nu gaat om robots die het warenhuis van Alibaba draaiende houden, de films en series die Netflix aan je tipt of een intelligente Roomba stofzuiger; iedereen komt bewust of onbewust weleens in aanraking met AI. Bij Artificial Intelligence denken we vaak alleen aan dit soort recente voorbeelden. Daardoor lijkt de technologie pas kort geleden te zijn ontstaan. Toch bestaat het al sinds de jaren ’80.

Veel algoritmes die nu worden ingezet, zijn al decennia geleden ontwikkeld. Maar de hype zette toen niet door, omdat er nog niet genoeg data was om mee te werken. Ook was de rekenkracht van computers nog beperkt en moest je zelf over alle hardware beschikken. Dit vergde veel kennis, beheer en vooral veel geld. In de jaren ‘90 kwam AI dan ook in een dip terecht.

Met de komst van de public cloud zijn we uit deze dip geklommen. Deze maakt het namelijk mogelijk om veel meer rekenkracht te gebruiken, zonder dat je zelf in je maag zit met de hardware en het beheer. Daardoor heeft de interesse in AI een vlucht genomen en is deze nu weer op het niveau van de jaren ’80.

Nu al weten hoe jij AI kunt inzetten binnen jouw organisatie? Lees de whitepaper over AI binnen bedrijven.

De opkomst van Artificial Intelligence

Wat maakt AI dan nu toch zo revolutionair? Zijn er naast die ‘leuke’ toepassingen, zoals een stofzuiger die zijn eigen weg vindt, ook verdergaande toepassingen? Wat heeft AI ons tot nu toe gebracht? Hieronder delen we de ontwikkeling sinds de opkomst van AI in een aantal concrete voorbeelden.

Chatbots

Terug in de tijd. In de jaren ’80 werd voor het eerst getest met chatbots. In ’89 zette Mark Humphrys er een online. Deze AI-machine was net even anders dan wat mensen gewend waren. Hij stelde niet alleen vragen, maar gaf ook onverwachte antwoorden. Zo waren de uitspraken de ene keer agressief en een andere keer weer vriendelijk. Wanneer iemand bijvoorbeeld een zin typte als ‘You are annoying’ gaf de bot als antwoord ‘I am not annoying; you are an insulting person’.

Inmiddels zijn chatbots de normaalste zaak van de wereld. Ze worden door veel bedrijven gebruikt om de verkoop en klanttevredenheid een boost te geven. Chatbots zijn in staat basale vragen te stellen voordat een medewerker er eventueel nog mee aan de slag moet. Zo worden klanten sneller en vaak ook beter geholpen.

Virtual personal assistant

Bijna iedereen heeft wel eens een slechte ervaring gehad met een virtual assitant. Ken je Clippy nog? Na de experimenten van de jaren ’80 implementeerde Microsoft in de jaren ’90 Clippy in de software. Het door velen gehate paperclipje dook om de haverklap op in je Word-document. Ook als je aangaf géén hulp te willen. Clippy was misschien nutteloos, maar hij was wel het begin van de virtual personal assistant. Software die vandaag de dag veel wordt toegepast door bedrijven. En volgens experts zullen intelligente virtuele assistenten de komende jaren een grote hype zijn binnen het bedrijfsleven.

Voice assistant

Ondertussen werd er achter de schermen hard gewerkt aan stemherkenning. De volgende stap was dan ook het ontstaan van voice assistants. In 2011 kwam Apple met Siri. En sinds kort hebben we natuurlijk de bekende Google Assistant en Amazon’s Alexa.

Mensen gebruiken voice assistents om zich handelingen te besparen. Denk aan het maken van een afspraak bij de kapper of het opzoeken van het weerbericht. Toch is het aantal handelingen dat de software overneemt nog vrij klein. En soms begrijpt de assistant je ook nog verkeerd, waardoor het uiteindelijk misschien wel meer tijd kost. Hier is dus nog aardig wat werk aan de winkel!

Huidige toepassingen van AI

Hoewel er soms nog aardig wat schoonheidsfoutjes zitten in AI-technologie, wordt deze steeds beter. En dat zie je aan de nieuwste toepassingen. We gaan steeds meer voorbij de ‘leuke, maar niet wereldschokkende gadgets’ naar werkelijk vergaande mogelijkheden.

Neem bijvoorbeeld de medische sector. Er zijn met AI en machine learning methodes ontwikkeld om bloeddrukproblemen te voorspellen tijdens operaties of om sneller betere diagnoses te stellen dan dokters dat kunnen. AI wordt nu dus maatschappelijk ingezet, zelfs om levens te redden. En met Google Duplex heeft Google een personal assistent gebouwd gebaseerd op AI. Het resultaat is bijna beangstigend. Alleen al de reactie van het publiek zegt hoe revolutionair deze AI-toepassing is.

Ondertussen blijft Artificial Intelligence zich verder ontwikkelen. Hier en daar wordt deze groei nog geremd door onduidelijkheid over de wetgeving rondom AI. Maar elke dag komen er nieuwe toepassingen bij.

Conclusie

AI is niet nieuw; het is zelfs al een aantal decennia in opmars! Wel zijn de toepassingen sinds de jaren ’80 een stuk nuttiger en omvangrijker geworden. Van ongewenste chatbots en vervelende digital assistants zijn we gegaan naar toepassingen die ons leven echt makkelijker maken. En deze toepassingen raken elke dag verder verfijnd.

Als ondernemer vraag je je misschien af of jij AI kunt inzetten binnen jouw bedrijf. Dat kan zeker. Toch zijn veel ondernemers nog terughoudend. Zij zien AI als toekomstmuziek, of als alleen iets voor grote bedrijven. Maar niets is minder waar! Elk bedrijf kan met kleine aanpassingen van AI profiteren. Artificial Intelligence bestaat al lange tijd en is dichterbij dan je denkt. 

In het volgende deel van dit tweeluik over AI zetten we de praktische mogelijkheden van Artificial Intelligence per bedrijfssector voor je op een rij.

Klinkt het toch allemaal nog als een ver van je bed show? Lees dan in onze whitepaper hoe jouw organisatie AI laagdrempelig en op maat inzet, zodat je er gemakkelijk voordeel uit haalt.

opkomst van artificial intelligence AI

 

Bekijk ook eens

Deze verhalen over Innovatie

Ontvang de nieuwsbrief

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!