De 5 belangrijkste voordelen van de cloud voor zorginstellingen
Voordelen van de cloud zijn er genoeg. Maar wat zijn de voordelen ervan voor zorginstellingen? En zeker als we kijken naar de uitdagingen waarmee de zorg te maken heeft. Denk aan het hoge personeelstekort, de stijgende zorgkosten en de steeds hogere verwachtingen van cliënten. Hoe kan de (public) cloud bij deze uitdagingen helpen? In deze blog legt accountmanager Dennis Vlaskamp uit wat belangrijke voordelen van de cloud voor zorginstellingen zijn. Hij spreekt dagelijks zorginstellingen over hun ict-uitdagingen.
1. Flexibiliteit voor extern personeel
In de cloud kun je een complete werkplekomgeving inbouwen op een externe werkplek. Juist voor de zorg is dit zo handig. Zij werken vaak met inhuur van extern personeel, vanwege het grote personeelstekort.
Dennis Vlaskamp legt uit: “Deze externe medewerkers moeten ook toegang krijgen tot het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Met een on premises-omgeving is dit vaak niet mogelijk via een device dat de organisatie niet beheert.” Veel organisaties geven externe medewerkers dan een tweede laptop, maar dit heeft nadelen:
- Het levert een extra investering op in dure hardware. En deze hardware moet je organisatie vervolgens ook beheren.
- Voor externe medewerkers levert het ongemak op, zij moeten met twee laptops zeulen om toegang te krijgen tot de omgeving van de partij waar ze op dat moment voor werken.
Met een cloudgebaseerde werkplek zoals Azure Virtual Desktop zijn bovengenoemde nadelen geen probleem. Omdat je via ieder device in kunt loggen op de beheerde werkplekomgeving van de organisatie waar je voor werkt. Dennis: “Dit levert gebruikersgemak op voor de medewerker en het verlaagt de beheer- en hardwarekosten. De cloud maakt de flexibiliteit van je organisatie een stuk groter en je kunt zo makkelijk op- en afschalen.”
Hoe jouw medewerkers het beste werken in de zorg
2. Eenvoudigere data-analyse
Data-analyse is eenvoudiger in de cloud, omdat je gemakkelijk data uit verschillende bronnen koppelt. Ook kun je veel eenvoudiger interne data koppelen met externe bronnen.
Dennis legt uit: “Juist in de zorg is dit interessant. Organisaties hebben vaak een grote schat aan data, zoals data over wachttijden en de duur van behandelingen. Maar de echte uitdaging zit erin hoe je relevante data ontsluit en toont aan je stakeholders. De meest interessante conclusies uit data ontstaan zodra je meerdere bronnen met elkaar koppelt. Tegenwoordig zien we steeds vaker dat zorginstellingen hun data ook willen combineren met externe data van bijvoorbeeld het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).”
Deze data-combinaties leveren belangrijke correlaties op. Dit maakt het makkelijk voor organisaties om voorspellingen te doen. Denk aan:
- Een jeugd GGZ-instelling ziet dat het aantal geboortes in een bepaalde regio of wijk stijgt en houdt rekening met een verhoogd aantal problemen in de jeugdzorg.
- Een ziekenhuis combineert data van het CBS met eigen data en kan daardoor een betere zorgbehoefte voorspellen in bepaalde wijken of regio’s.
Doordat je data in de cloud staat, verbeter je de mogelijkheid om efficiënt data te koppelen. Daarmee vergroot je ook je voorspellend vermogen.
Dennis Vlaskamp over de mogelijkheden van data-analyse in de cloud: “Cloudplatforms hebben een heleboel diensten en services al voor je ontwikkeld op het gebied van data-analyse. Dat scheelt enorm veel tijd en investeringen. Daarnaast maak je gewoon veel makkelijker de koppeling naar andere databronnen. Dat is van onschatbare waarde voor zorginstellingen.”
Whitepaper: hoe je concurrentievoordeel behaalt met datamanagement
3. Voldoen aan de cliëntverwachtingen met een modern dienstaanbod
Cliënten hebben steeds hogere verwachtingen van de zorg. Zo zijn ze steeds meer gewend aan snelle online dienstverlening en gemak. Cliënten verwachten dan ook dat het zorgportfolio steeds meer online beschikbaar is.
Een aantal voorbeelden van de verwachtingen rond online dienstverlening:
- We zien bijvoorbeeld dat ‘blended behandelingen’ goed vallen bij cliënten. Dit hulpaanbod met zowel online als face-to-face contact maakt dat zij hun tijd beter en efficiënter kunnen indelen. Daardoor vinden er nu veel meer videoconsulten plaats. Zowel voor (jeugd)zorginstellingen als ziekenhuizen en huisartsenposten. Cliënten hechten er waarde aan om hun eigen tijd beter in te delen en zelf te bepalen wanneer zij afreizen naar de zorginstelling voor een consult.
- Cliënten zijn steeds meer gewend om de regie over hun gegevens te houden, door de opkomst van Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s). Zij bepalen wie er bij hun gegevens kan, zoals het patiëntendossier.
Kortom: cliënten willen flexibele dienstverlening en meer regie voeren over behandelingen en behandelplannen. Digitalisering past daar heel goed bij.
Dennis: “Met de cloud bied je een modern dienstaanbod voor je cliënten. Want de cloud biedt functionaliteiten om gericht in te spelen op de wensen van cliënten, videogesprekken te voeren en algoritmen te bouwen voor het automatisch beantwoorden van vragen. Daarnaast heb je passende applicaties nodig die cliënten een prettige en effectieve ervaring bieden. Ontwikkelsnelheid is hierin essentieel, iets waar de cloud meer mogelijkheden voor geeft dan een on-premises omgeving.”
4. De compliance en security is beter beheersbaar in de cloud
De cloud biedt een hoop extra opties voor compliance- en securitymaatregelen. Dennis Vlaskamp legt uit: “Clouddiensten bieden bijvoorbeeld compliance-add ons om eenvoudig onderdelen als dataclassificatie in te zetten en aantoonbaar te maken bij audits. Zorginstellingen moeten ook aan steeds strengere en veranderende regelgeving voldoen, vanuit de wetgeving, maar ook de NEN 7510. Je kunt met een compliance add-on eenvoudig aan de auditer laten zien dat je in control bent.
Naast dat je met de cloud meer controle hebt over de data in je omgeving, is het ook makkelijker om een goede balans tussen werkbaarheid en security te vinden.
Dennis zegt hierover: “Binnen de cloud heb je allerlei oplossingen om de beveiliging van je data goed in te richten, maar toch een werkbare situatie te houden voor je medewerkers. Denk aan oplossingen als data loss prevention (DLP) en dataclassificatie. Veel dingen kun je technisch afvangen. Met de cloud is het makkelijker om je security op een goed niveau te houden, zonder dat dat ten koste gaat van het gebruiksgemak. Bij oudere werkplekconcepten zie je juist vaak dat daar geen balans zit.”
Blog: de juiste cloudstrategie in 5 stappen
5. Medewerkers werken fijner via de cloud
Jouw medewerkers hebben hogere verwachtingen gekregen van de werkapplicaties. Met een goed geïntegreerde werkplek in de public cloud zorg je voor een moderne werkervaring waar alles logisch en efficiënt samenwerkt.
Ook als we kijken naar life cycle management-dienstverlening en on site-support, is de cloud een uitkomst. Door de inzet van Autopilot hoeven medewerkers bijvoorbeeld niet meer langs kantoor voor een nieuwe laptop. Denk aan zaken als:
- Onboarding: medewerkers hoeven dankzij de cloud niet meer naar kantoor om hun laptop op te halen en te wachten tot alle applicaties zijn ingeladen en ingesteld. In plaats daarvan is het met Autopilot mogelijk om de device(s) in een mooi welkomstpakket thuis af te laten leveren. De nieuwe medewerker hoeft alleen een internetverbinding te hebben om in te loggen op de nieuwe device. Alles wordt verder vanzelf uitgerold en ingesteld. Zo’n positieve eerste ervaring zorgt voor een goede start voor je medewerker.
- Break en fix: wanneer er iets stuk gaat aan de laptop hebben behandelaren in de zorg lang niet altijd tijd om hun laptop naar de servicedesk te brengen, te wachten op een inspoelproces en daarna hun online werkplek weer te personaliseren. Met een nieuwe laptop en autopilot kan een medewerkers sneller weer aan de slag.
Klantcase: hoe digitalisering de zorgverleners van Accare verder helpt
Hoe kom je tot de keuze voor de cloud?
De cloud vereist een flinke investering. Je moet data en applicaties overzetten en ontsluiten. Verder zijn adoptietrajecten van groot belang wanneer er impact is voor de eindgebruikers. Denk dus goed na waarom je overstapt naar de cloud. Ga niet naar de cloud omdat iedereen het doet of je denkt dat dit per definitie goedkoper is. Ga voor je organisatie na: welke doelen heb je en hoe realiseer je die met de cloud? Voor zorginstellingen zijn de volgende voordelen goede redenen om over te stappen naar de cloud:
- De multimedia (videobellen, chatten en samenwerken in bestanden) werkt op de traditionele werkplek niet goed. Met de cloud bied je je medewerkers intuïtieve en moderne applicaties welke de ontwikkelingen in het primaire proces optimaal kunnen ondersteunen;
- Het gebruiksgemak van de cloud heeft een belangrijk aandeel in de medewerkerstevredenheid. Zeker met de hoge personeelstekorten in de zorg en het hoge aantal externe medewerkers is het belangrijk om met de juiste techniek te investeren in de medewerkerservaring. Neem hierbij ook het voordeel voor de externe medewerkers mee, zoals we aan het begin van deze blog beschreven.
- Security- en compliance inregelen werkt eenvoudiger via de cloud. Dit komt doordat de cloud je stimuleert om vanuit data-inzichten te werken. Een Azure-platform geeft je bijvoorbeeld ontzettend veel informatie over compliance, kostenoptimalisatie en security. Vanuit die inzichten kun je continu gericht op deze punten verbeteren.
Vaak is de hybrid cloud de beste oplossing voor de zorg
Toch is er bijna geen enkele zorginstelling die overstapt naar een volledige cloudoplossing. Je hebt vaak nog te maken met te veel kernapplicaties (zoals je EPD) die je niet kunt aanbieden via de cloud.
Daarom is het belangrijk dat je goed kijkt welke processen met bijbehorende data en applicaties geschikt zijn voor de public cloud en welke nog niet. Daarvoor is het cruciaal dat je een goede cloudstrategie ontwikkelt. De hybride cloud is nog vaak de beste oplossing voor zorginstellingen.
Interessant om over na te denken is een multi (public)-cloudstrategie. Je gebruikt dan meerdere platformen (Microsoft, AWS of Google) naast elkaar. Zo zijn sommige cloudoplossingen bij de ene partij beter dan de andere. Het kan zijn dat een specifieke applicatie van de ene provider beter werkt, maar dat je een andere applicatie weer bij een andere provider aansluit vanuit kostenoverwegingen. Houd onze blogpagina in de gaten voor meer over dit onderwerp.
Meer weten over de juiste cloudstrategie voor jouw organisatie?
Wij schreven een whitepaper over hoe de public cloud je dienstaanbod verbetert. Je leest hierin:
• welke toegevoegde waarde de cloud biedt voor jouw organisatie;
• welke uitdagingen je overwint met de cloud;
• wat het juiste moment is om over te stappen;
• hoe je de cloud journey aanpakt (inclusief tips voor een assessment, roadmap en businesscase);
• hoe je toekomstbestendig blijft in een competitieve markt.
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen