Wat zijn de voordelen van AVG voor bedrijven?
Het is anderhalf jaar geleden dat de AVG van kracht is gegaan. Dit is niet ongemerkt gebleven. Hoe kan het ook anders, na alle ophef en opschuddende artikelen over hoge boetes, berispingen, dwangsommen, audits en, niet te vergeten, datalekken met imagoschade als gevolg.
De voorspelde zware straffen zijn echter tot nu toe uitgebleven; wordt de soep toch niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend? De verklaring is dat de toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog niet in staat was om op grote schaal te handhaven. Mocht je nu denken dat je lekker achterover kunt leunen, dan heb je het mis. De AP heeft aangegeven steviger te gaan optreden, omdat organisaties inmiddels bekender zijn met de nieuwe privacywet.
Nu lijkt dit misschien te insinueren dat je je als bedrijf aan de AVG moet houden om hoge straffen te voorkomen. Dit is natuurlijk helemaal niet waar de wetgeving voor in het leven is geroepen. Gelukkig kun je ook op een positieve manier met de privacywet omgaan! In plaats van je te richten op het voorkomen van hoge straffen, kun je de focus leggen op waar de privacywet voor bedoeld is: De veilige verwerking van persoonsgegevens behartigen. Hier profiteert je organisatie namelijk ook van.
Profiteren van de privacywet
Om te profiteren van de AVG breng je de voordelen van de privacywet voor jouw organisatie in kaart. Dit creëert draagvlak bij je medewerkers voor de veelomvattende AVG-implementatie en houdt iedereen gefocust op het einddoel: compliance.
Hieronder heb ik de belangrijkste voordelen van de AVG voor je op een rijtje gezet.
AVG: de voordelen
Efficiëntie en innovatie bedrijfsprocessen
De weg naar AVG-compliance zorgt voor verbeterde bedrijfsprocessen en daardoor voor meer efficiëntie. Afhankelijk van het volwassenheidsniveau van je organisatie moet je tijdens de AVG-implementatie namelijk systemen, processen en procedures herinrichten. Denk daarbij aan data-minimaliserende maatregelen, informatiebeveiliging, rechtenbeperking en het vergroten van de inzichtelijkheid van data. Kortom: je streeft naar ’privacy by design’ en ‘privacy by default’.
Het einddoel is een AVG-compliant managementsysteem dat snel inzichten biedt in AVG-gerelateerde zaken. Maar naast snelle inzichten maakt de AVG-implementatie ook andere efficiëntieslagen mogelijk! Denk aan hekelpunten en bottlenecks waar grote wijzigingen binnen de organisatie voor nodig zijn en waar voorheen te weinig budget, draagvlak of tijd voor was. Als je bedrijfsprocessen toch al op de schop moeten voor de AVG-implementatie, kun je deze hekelpunten ook meteen oplossen. Deze vervelende wijzigingen zijn dan opeens veel gemakkelijker op te pakken.
Betere concurrentiepositie
Het klinkt misschien gek, maar je zorgt voor een groot concurrentievoordeel wanneer je als organisatie de AVG goed implementeert en dus een hoge mate van compliance bereikt. Uit meerdere onderzoeken is namelijk gebleken dat de meeste organisaties niet voldoen aan de eisen van de AVG. Klanten hebben AVG-compliance hoog op de agenda staan bij het kiezen of behouden van een leverancier; ze willen graag bevestiging dat hun persoonsgegevens in goede handen zijn. Een goede AVG-inrichting zorgt dus voor klantvertrouwen.
Daarnaast komt de AVG-implementatie de reputatie van jouw organisatie ten goede omdat je daarmee bijvoorbeeld het risico op datalekken minimaliseert. Hierdoor verklein je ook de kans dat je organisatie negatief in het nieuws komt. Deze goede reputatie verbetert je klantbinding. Een goede AVG-implementatie zorgt dus voor meer klantvertrouwen en klantbinding en daarmee voor een betere concurrentiepositie!
Je bent ‘in control’!
Een hoge mate van AVG-compliance geeft een groot gevoel van zelfvertrouwen. Je bent namelijk ‘in control’: je weet dat de systemen, processen, procedures en medewerkers conform de AVG-eisen afgestemd zijn. Zo kun je met veel zelfvertrouwen klanten, media en auditors te woord staan. Je hebt niks te verbergen. Sterker nog, je kunt je als organisatie mooi in de kijker spelen en juist positief in het nieuws komen!
Als een organisatie ‘in control’ is heeft dat ook effect op haar medewerkers. Die zijn vaak trots en blij dat ze voor een organisatie werken die het allemaal goed geregeld heeft. Daardoor zijn ze eerder gemotiveerd om een bijdrage te leveren aan de AVG-compliance van hun werkgever.
Wil je weten hoe je jouw medewerkers nog meer kunt motiveren voor de privacywet? In mijn volgende blogpost ga ik dieper in op de motivatie van medewerkers om aan de AVG-compliance van de organisatie te werken.
Conclusie
Zoals je hebt gelezen biedt de AVG belangrijke voordelen voor jouw organisatie. Natuurlijk is het voorkomen van grote sancties belangrijk en kost de AVG-implementatie veel werk. Het is vanzelfsprekend dat dit niet altijd als leuk wordt ervaren. Maar de AVG is meer dan dat. Door je focus te verleggen op onderdelen die van toegevoegde waarde zijn voor jouw organisatie, creëer je meer draagvlak en commitment. Beter ingerichte bedrijfsprocessen, sterkere marktpositie en ‘in control’ zijn: het zijn voordelen die de AVG in een ander daglicht brengen en voor een meer positieve benadering zorgen. Haal hier dus je voordeel uit!
Wil je weten hoe het staat met je AVG-compliance?
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen