Generatieve AI: wat is het en hoe werkt het?
Generatieve AI: je hoort er van alles over. Maar wat is generatieve AI ook alweer precies? Is er een verschil met gewone Artificial Intelligence? En wat kun je als individu of bedrijf eigenlijk met deze vorm van AI?
Wat is generatieve AI ook alweer?
Generatieve AI is een vorm van artificial intelligence die zelfstandig en in korte tijd allerlei vormen van content kan maken. Bekende voorbeelden van generatieve AI-tools zijn ChatGPT en Microsoft Copilot.
Voorbeelden van content die generatieve AI kan creëren:
- artikelen;
- social media-berichten;
- afbeeldingen;
- video’s;
- geluidsfragmenten (zelfs hele muziekstukken!).
Maar denk ook aan dingen als:
- codetaal voor computers;
- inzichten voor aan de bestuurstafel;
- recepten voor nieuwe medicijnen.
De slimme software creëert content nadat je hier een gerichte opdracht voor geeft, zoals: ‘Schrijf een inspirerende speech van vijf minuten over het vinden van je purpose in dit leven, in de stijl van Steve Jobs, waarin het ook gaat over katten, schaatsen en het nut van mooie oldtimers’.
En hoppa, hoe lastig je opdracht ook lijkt, na een paar seconden is ie daar: je vlammende, unieke speech met precies de gewenste ingrediënten, die je in precies vijf minuten voordraagt.
Hierbij put generatieve AI uit de immens grote bak data op het internet - ook wel ‘trainingsdata’ genoemd. Op basis van allerlei voorbeelden van speeches en goed opgebouwde verhalen stelt de software een nieuw verhaal voor je samen.
Verder lezen:
Hoe verschilt generatieve AI van gewone AI?
Als je er nog niet veel van weet, denk je al snel dat AI en generatieve AI synoniemen zijn. Maar generatieve AI is een gespecialiseerde vorm van de algemene AI, die dus extra goed is in het maken van content.
Artificial intelligence in het algemeen is software die taken kan uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vergen; dus waarvoor je moet kunnen nadenken. Dit doet de software op basis van machine learning (algoritmen) en intelligente automatisering. AI uit zich in veel verschillende technologieën, en generatieve AI is er daar één van.
Hoe werkt generatieve AI?
Generatieve AI bestaat uit getrainde computermodellen. Deze modellen hebben enorme hoeveelheden data (zoals teksten, afbeeldingen en video’s) te verwerken gekregen, om hiervan te leren. Dat leren gebeurt via zogenaamde large language models (LLMs) op basis van ‘neurale netwerken’: dit is een nabootsing van hoe onze menselijke hersenen werken, maar dan binnen een computersysteem.
Net als kinderen leren, heeft de software zo bijvoorbeeld geleerd welke woorden meestal volgen op andere woorden, zodat het nu zelf logische en mooie zinnen kan maken. Of op welke verschillende manieren je een auto kunt tekenen, en in welke context welk soort tekening het beste past.
Op basis van kansberekening kiest de generatieve AI bij elke opdracht wat een logische keuze is. Daarom is de uitkomst van dezelfde opdracht elke keer weer iets anders. Je kunt dus meerdere keren dezelfde vraag stellen aan je AI-tool en uit elk antwoord weer andere bruikbare elementen gebruiken.
Waarom zou ik generatieve AI gebruiken?
Mensen en organisaties kunnen al veel met generatieve AI. Denk bijvoorbeeld aan het:
- helpen om jouw eigen teksten sneller en (soms ook) effectiever te (her)schrijven;
- maken van afbeeldingen voor social media-posts;
- vergelijken van je (verkoop)cijfers in Excellijsten en daarin trends signaleren;
- opdoen van ideeën voor die ene innovatie, waar je zelf net even niet op kwam;
- schrijven van code die handelingen op de backoffice automatiseren.
Zo voer je allerlei taken sneller, effectiever en kostenefficiënter uit, met generatieve AI als een soort sparringpartner.
Je blijft de meeste dingen zelf doen, maar genAI kan met je ‘meedenken’ en nieuwe ideeën opperen. En die hulp is zo weer goed voor de omzet, het werkplezier, je concurrentiepositie en het verlagen van de werkdruk.
Waar moet ik op letten als ik generatieve AI gebruik?
Hoe handig ze ook zijn, het is belangrijk om oplettend en terughoudend om te gaan met de inzet van generatieve AI-tools. Een paar belangrijke redenen:
- De informatie die AI-tools genereren is nog erg foutgevoelig en klopt regelmatig niet helemaal.
- De informatie die je geeft aan AI-tools is niet per definitie goed beveiligd. Je moet deze als organisatie zelf goed inrichten en beheren.
- Er komen allerlei ethische vraagstukken kijken bij de creaties van generatieve AI, zoals bevooroordeeldheid en het gemakkelijk creëren van desinformatie (fake news).
- Je authenticiteit als organisatie of persoon kan in het gedrang komen als je je uitingen laat maken door een computersysteem.
- Generatieve AI-tools zijn belastend voor het milieu.
- De tools maken mensen en organisaties nog afhankelijker van grote techbedrijven.
Het is daarom heel belangrijk om als organisatie een goed beleid op te stellen en te implementeren voor het gebruik van generatieve AI.
Meer lezen:
Generatieve AI: een kans om te grijpen
Er is dus ontzettend veel winst te behalen met de inzet van generatieve AI. Steeds meer mensen en bedrijven integreren deze technologie in hoe zij werken en producten of diensten leveren aan hun klant. En groeien daarmee in hun succes.
Tegelijkertijd is het essentieel om voorzichtig en secuur om te gaan met generatieve AI en rekening te houden met de risico’s ervan. Als je dat doet en helemaal ‘AI ready bent’ is de technologie een mooie kans om je content-uitingen, processen en resultaten nog effectiever te maken!
Benieuwd hoe je als organisatie AI ready wordt? Je leest het hier!
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen