Digitale transformatie: wat is het en waarom heb je het nodig?

Digitale transformatie is een trend waar elke organisatie in mee wil. Wie wil er nou niet snel inspelen op de nieuwe behoeftes van klanten in deze digitale wereld? Toch is het nog lang niet voor iedereen duidelijk wat digitale transformatie precies inhoudt en waarom je het nodig hebt. Onze CTO Rik van Berendonk legt in deze blogpost uit wat digitale transformatie volgens hem betekent en waarom hij denkt dat ook jouw organisatie het nodig heeft.

Wat is de betekenis van digitale transformatie?

Wat mij betreft is de definitie van digitale transformatie: ‘de omschakeling van een organisatie naar een businessmodel dat met digitale middelen inspeelt op de nieuwe behoeftes en verwachtingen van mensen.’ Digitale transformatie gaat dus verder dan digitalisering. Het digitaliseren van bedrijfsprocessen is een onderdeel van een digitale transformatie, maar niet het doel.

Laten we als voorbeeld een honderd jaar oude fietsenwinkel nemen. Wanneer deze winkel administratieve handelingen digitaliseert, zoals starten met elektronisch factureren, staat dit nog niet gelijk aan een digitale transformatie. Pas wanneer de kernprocessen en dus het business model van de winkel veranderen, spreken we van een digitale transformatie.

Het flexibel en ‘on-demand’ online verhuren in plaats van verkopen van fietsen kan zo’n transformatie zijn. Voor deze online verhuur heeft de winkel namelijk niet alleen een app, maar ook andere fietsen, andere leveranciers en andere kennis nodig. Ook krijgen ze te maken met andere concurrenten. Ze leveren geen maatwerk en kwaliteitsfietsen voor de lange termijn meer, maar snel een standaardfiets ‘on demand’. Het is dus een wezenlijk andere dienst en dat brengt hele andere verwachtingen met zich mee.

Om haar klanten goed te bedienen heeft de winkel dan een heel andere ict- infrastructuur nodig, denk maar aan een ERP-systeem voor de registratie en locatietracking van de huurfietsen, maar ook een app voor haar klanten. Die app moet de winkel onderhouden, en hij moet op alle mobiele platformen werken. Ook moeten de persoons- en betalingsgegevens van klanten hierin veilig worden opgeslagen. De winkel moet antwoord geven op vragen als: ‘Kan het winkelpersoneel goed uit de voeten met deze systemen?’ ‘En wie levert er eigenlijk support op de app?’

Waarom is digitale transformatie belangrijk voor bedrijven?

Er komt dus best wel wat kijken bij zo’n transformatie. Waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen?

Je wilt je klanten natuurlijk goed blijven bedienen en daarvoor is een digitale transformatie vaak een vereiste. Neem bijvoorbeeld je missie en visie er eens bij. Grote kans dat daar wel iets in staat over het bieden van goede service aan je klanten. Wanneer je nu kijkt naar de behoeftes en verwachtingen van je klanten, kun je daar nog aan voldoen? En als die de komende jaren veranderen, is je organisatie dan in staat daar snel op in te spelen?

Digitale transformatie is voor veel bedrijven noodzakelijk om wendbaar te zijn en zo voorbereid te zijn op de toekomst.

Wendbaarheid voor verbeterde concurrentiepositie

Daarnaast is digitale transformatie belangrijk voor jouw organisatie omdat je anders simpelweg wordt ingehaald door de concurrentie. Sterker nog, dit word je misschien al. Denk aan bedrijven zoals Uber, AirBnB en Swapfiets. Zij begonnen met een businessmodel waarbij onze digitale wereld het uitgangspunt was en zijn dus meteen al wendbaarder dan gevestigde bedrijven.

Dit soort bedrijven hebben geen bestaande organisatie-inrichting met kantoorpanden, voorraden en leveranciersverplichtingen. Hierdoor kunnen ze heel snel inspelen op een behoefte in de markt en met een digitaal platform aanbieders en klanten bij elkaar brengen. Ze leveren dus niet de daadwerkelijke goederen, maar bemiddelen tussen vraag en aanbod. Ook deze bemiddelingsrol stelt hen in staat om snel in te spelen op trends. Door net als deze bedrijven je wendbaarheid te vergroten, verbeter je jouw concurrentiepositie.

Maar staar je niet blind op dit soort start-ups: dat zij geen last hebben van bestaande bedrijfsvoering wil niet zeggen dat die van jouw organisatie achterhaald is. Het ontbreken van ‘legacy’ is namelijk niet het enige dat hen succesvol maakt. Bedrijven zoals Booking.com profiteren van grote investeringsmaatschappijen, waardoor ze heel snel kunnen opschalen en snel veel marktaandeel kunnen bemachtigen. Dat is alleen wenselijk wanneer je snel een (meerderheids)marktaandeel wilt veroveren. Voor het verbeteren van je concurrentiepositie is je bestaande bedrijfsvoering juist heel waardevol om een nieuw business model uit te kunnen proberen. Jouw organisatie moet de digitale transformatie namelijk wel kunnen bekostigen.

Nieuw business model

Met ‘digitale transformatie’ bedoelen we het inspelen op onze digitale wereld met een nieuw business model. Als organisatie heb je zo’n transformatie nodig om klaar te zijn voor de toekomst: je vergroot je wendbaarheid, waardoor je snel inspeelt op de behoeften van je klanten. Ook verbeter je met een digitale transformatie je concurrentiepositie. Vergeet niet dat ook je bestaande bedrijfsvoering hierbij een grote rol blijft spelen: die heb je nodig om je nieuwe businessmodel te financieren. In mijn volgende blogpost ga ik in op de vraag: ‘Hoe pak je een digitale transformatie aan?’

 Maak je organisatie alvast klaar voor een digitale transformatie door je applicatielandschap te moderniseren

Meer weten digitale transformatie

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!

Digitale transformatie: wat is het en waarom heb je het nodig?

Posted by Rik van Berendonk on 28-mei-2020 9:57:21

Digitale transformatie is een trend waar elke organisatie in mee wil. Wie wil er nou niet snel inspelen op de nieuwe behoeftes van klanten in deze digitale wereld? Toch is het nog lang niet voor iedereen duidelijk wat digitale transformatie precies inhoudt en waarom je het nodig hebt. Onze CTO Rik van Berendonk legt in deze blogpost uit wat digitale transformatie volgens hem betekent en waarom hij denkt dat ook jouw organisatie het nodig heeft.

Wat is de betekenis van digitale transformatie?

Wat mij betreft is de definitie van digitale transformatie: ‘de omschakeling van een organisatie naar een businessmodel dat met digitale middelen inspeelt op de nieuwe behoeftes en verwachtingen van mensen.’ Digitale transformatie gaat dus verder dan digitalisering. Het digitaliseren van bedrijfsprocessen is een onderdeel van een digitale transformatie, maar niet het doel.

Laten we als voorbeeld een honderd jaar oude fietsenwinkel nemen. Wanneer deze winkel administratieve handelingen digitaliseert, zoals starten met elektronisch factureren, staat dit nog niet gelijk aan een digitale transformatie. Pas wanneer de kernprocessen en dus het business model van de winkel veranderen, spreken we van een digitale transformatie.

Het flexibel en ‘on-demand’ online verhuren in plaats van verkopen van fietsen kan zo’n transformatie zijn. Voor deze online verhuur heeft de winkel namelijk niet alleen een app, maar ook andere fietsen, andere leveranciers en andere kennis nodig. Ook krijgen ze te maken met andere concurrenten. Ze leveren geen maatwerk en kwaliteitsfietsen voor de lange termijn meer, maar snel een standaardfiets ‘on demand’. Het is dus een wezenlijk andere dienst en dat brengt hele andere verwachtingen met zich mee.

Om haar klanten goed te bedienen heeft de winkel dan een heel andere ict- infrastructuur nodig, denk maar aan een ERP-systeem voor de registratie en locatietracking van de huurfietsen, maar ook een app voor haar klanten. Die app moet de winkel onderhouden, en hij moet op alle mobiele platformen werken. Ook moeten de persoons- en betalingsgegevens van klanten hierin veilig worden opgeslagen. De winkel moet antwoord geven op vragen als: ‘Kan het winkelpersoneel goed uit de voeten met deze systemen?’ ‘En wie levert er eigenlijk support op de app?’

Waarom is digitale transformatie belangrijk voor bedrijven?

Er komt dus best wel wat kijken bij zo’n transformatie. Waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen?

Je wilt je klanten natuurlijk goed blijven bedienen en daarvoor is een digitale transformatie vaak een vereiste. Neem bijvoorbeeld je missie en visie er eens bij. Grote kans dat daar wel iets in staat over het bieden van goede service aan je klanten. Wanneer je nu kijkt naar de behoeftes en verwachtingen van je klanten, kun je daar nog aan voldoen? En als die de komende jaren veranderen, is je organisatie dan in staat daar snel op in te spelen?

Digitale transformatie is voor veel bedrijven noodzakelijk om wendbaar te zijn en zo voorbereid te zijn op de toekomst.

Wendbaarheid voor verbeterde concurrentiepositie

Daarnaast is digitale transformatie belangrijk voor jouw organisatie omdat je anders simpelweg wordt ingehaald door de concurrentie. Sterker nog, dit word je misschien al. Denk aan bedrijven zoals Uber, AirBnB en Swapfiets. Zij begonnen met een businessmodel waarbij onze digitale wereld het uitgangspunt was en zijn dus meteen al wendbaarder dan gevestigde bedrijven.

Dit soort bedrijven hebben geen bestaande organisatie-inrichting met kantoorpanden, voorraden en leveranciersverplichtingen. Hierdoor kunnen ze heel snel inspelen op een behoefte in de markt en met een digitaal platform aanbieders en klanten bij elkaar brengen. Ze leveren dus niet de daadwerkelijke goederen, maar bemiddelen tussen vraag en aanbod. Ook deze bemiddelingsrol stelt hen in staat om snel in te spelen op trends. Door net als deze bedrijven je wendbaarheid te vergroten, verbeter je jouw concurrentiepositie.

Maar staar je niet blind op dit soort start-ups: dat zij geen last hebben van bestaande bedrijfsvoering wil niet zeggen dat die van jouw organisatie achterhaald is. Het ontbreken van ‘legacy’ is namelijk niet het enige dat hen succesvol maakt. Bedrijven zoals Booking.com profiteren van grote investeringsmaatschappijen, waardoor ze heel snel kunnen opschalen en snel veel marktaandeel kunnen bemachtigen. Dat is alleen wenselijk wanneer je snel een (meerderheids)marktaandeel wilt veroveren. Voor het verbeteren van je concurrentiepositie is je bestaande bedrijfsvoering juist heel waardevol om een nieuw business model uit te kunnen proberen. Jouw organisatie moet de digitale transformatie namelijk wel kunnen bekostigen.

Nieuw business model

Met ‘digitale transformatie’ bedoelen we het inspelen op onze digitale wereld met een nieuw business model. Als organisatie heb je zo’n transformatie nodig om klaar te zijn voor de toekomst: je vergroot je wendbaarheid, waardoor je snel inspeelt op de behoeften van je klanten. Ook verbeter je met een digitale transformatie je concurrentiepositie. Vergeet niet dat ook je bestaande bedrijfsvoering hierbij een grote rol blijft spelen: die heb je nodig om je nieuwe businessmodel te financieren. In mijn volgende blogpost ga ik in op de vraag: ‘Hoe pak je een digitale transformatie aan?’

 Maak je organisatie alvast klaar voor een digitale transformatie door je applicatielandschap te moderniseren

Meer weten digitale transformatie

Topics: Digitale Transformatie