Innovatie: is een technology push noodzakelijk?

21 maart, 2019

ICT media organiseerde begin dit jaar een ‘rond de tafel’ sessie met experts van verscheidene ict-partijen. Afgevaardigden van onder andere Accenture, Cisco en Ortec voerden discussies rondom het thema innovatie. Hebben bedrijven wel door wat voor nieuwe mogelijkheden de ict allemaal biedt of laten zij zich vooral leiden door hun huidige ict-behoeften? Is een technology push noodzakelijk?

Veel bedrijven richten zich nog te veel op wat ze op dit moment nodig hebben, maar vaak is het ook zeer waardevol om open te staan voor dingen die je nu niet nodig hebt, maar die ervoor zorgen dat het hele bedrijfsproces slimmer en beter ingericht kan worden. Is het met de huidige innovatiesnelheid in de ICT überhaupt nog wel mogelijk de ontwikkelingen op ict-gebied op de lange termijn te voorspellen? Deze vragen stonden centraal bij de door Paul Teixeira geleide sessie. Ook OGD was van de partij: onze CTO Rik van Berendonk schoof aan.

Het panel kreeg als eerste de volgende situatieschets: CIO’s hebben moeite met het bijhouden van alle nieuwe technologieën en trends en worden platgebeld door ict-aanbieders. Die hebben telkens weer nieuwe oplossingen, maar hebben geen antwoord op de vraag ‘Waar in mijn bedrijfsprocessen voegt dit waarde toe aan mijn bedrijf?’ Oftewel, de CIO weet niet goed wat de mogelijkheden van de ict zijn, terwijl de ict-leveranciers de business van hun (potentiële) klanten niet kennen. Dit probleem staat vaak centraal in de relatie tussen bedrijven en ict-aanbieders.

De toegevoegde waarde van techniek

De aanwezigen waren het erover eens dat ict-partijen het topmanagement van bedrijven en organisaties proactief moet informeren over de mogelijkheden die de ict biedt. Hierbij moeten zij zich wel meer verdiepen in de klant, zodat ze met oplossingen kunnen komen die duidelijk waarde toevoegen aan het bedrijf. Door met de toegevoegde waarde te komen in plaats van met de techniek, laat je zien wat de techniek voor het bedrijf kan betekenen zonder dat zij zich onnodig hoeven te verdiepen in deze technologieën.

 Anderzijds was men het er ook over eens dat het voor ict-aanbieders lastig blijft om erachter te komen wat de essentiële bedrijfsprocessen zijn en waar er ruimte is voor verbetering.

Technology push

Het panel boog zich vervolgens over de volgende vraag: zorgt een technology push voor innovatie? Oftewel, is het aandragen van nieuwe technieken, zonder dat daar vraag naar is vanuit de markt, nodig? Het impliceert dat de ict-leverancier alleen geïnteresseerd is in het pushen van zijn eigen product, en er niet bij stilstaat of het waardevol is voor de klant. Men was het over eens dat het wel noodzakelijk is.

Als je mensen namelijk vraagt om een verbetering, komen ze met een oplossing voor een probleem waar ze nu mee zitten, waarbij ze binnen de kaders van dat probleem denken. Zijn paarden onze vervoersmiddelen en willen we sneller vervoerd worden? Dan hebben we snellere paarden nodig. Hierbij herkende iedereen zich in de uitspraak van Henry Ford: ‘Als ik mensen had gevraagd wat zij wilden, dan hadden zij ‘snellere paarden’ geantwoord’. Pas als je breder denkt dan het huidige probleem en de huidige situatie, kun je tot nieuwe inzichten komen.

Er is overigens niet alleen sprake van een push, maar ook een pull, merkten de aanwezigen op. Nieuwe technologieën kunnen ook ontstaan in antwoord op een vraag uit de markt. Zowel push als pull zijn nodig voor innovatie.

Staar je niet blind op trends

Men was het erover eens dat het niet nodig is dat bedrijven zich blindstaren op specifieke technieken. Dat er veel ophef over één trend is wil nog niet zeggen dat jouw bedrijf daar echt mee geholpen is. Als CIO is het vooral van belang dat je uitlegt waar je naartoe wilt. Laat jouw ict-partner vervolgens bedenken hoe jullie hier het beste kunnen komen en welke technieken daarbij nodig zijn. Het heeft geen zin om een ict-leverancier te vragen naar een specifieke technologie als je niet voor ogen hebt wat het voor je bedrijf oplevert en waarom specifiek déze technologie nodig is om dat te bereiken.

 Bij OGD zijn we ook veel bezig met innovatie. Hierbij proberen we de klantvraag centraal te stellen zodat we niet denken vanuit de techniek maar vanuit de behoefte van de klant. Onze innovatie experts gaan pas met een idee aan de slag op het moment dat het duidelijk is dat deze dienst of dit product echt nodig is.

 Wil je meer lezen over innovatie? Kijk dan ook eens op de website van CIO magazine of klik hieronder voor onze blogposts rondom innovatie!

Meer weten

Bekijk ook eens

Deze verhalen over Innovatie

Ontvang de nieuwsbrief

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!