De drie eyeopeners uit de ictexperttalks op Experts Live

Geschreven door Redactie OGD
3 min leestijd
2-dec-2013 18:11:04

Afgelopen donderdag organiseerde onze partner Microsoft ‘Experts Live 2013’ in het prachtige Figi-theater in Zeist. Ons ictexperttalks-camerateam was aanwezig om een verscheidenheid aan sprekers aan het woord te laten. De interviews die we afnamen, stonden telkens een kwartier later online op YouTube.

Maar liefst 17 interviews namen we op, met onder meer Microsoft MVP’s, ontwikkelaars voor het Microsoftplatform, infrastructuur- en virtualisatiespecialisten en als klap op de vuurpijl ESA-astronaut André Kuipers. Het was voor ons een zeer leerzame en verdiepende dag. Daarom willen we graag een aantal van onze eyeopeners met u delen.

1.   “Het verlies van banen in beheer levert kansen op voor innovatie”

Uit een trendrapport van Tempo Team bleek onlangs dat mogelijk 50.000 arbeidsplaatsen, ook in de ict, verloren zouden kunnen gaan als gevolg van automatisering. Onder andere klassieke beheerfuncties worden overbodig gemaakt bij een transitie naar de cloud.

Frank Moll, ICT Architect & Program manager bij KLM, ziet dit juist als een kans. Frank: “Wat wij zien is dat we eigenlijk op dit moment al een tekort hebben aan mensen op het gebied van innovatie. Er zal een verschuiving plaatsvinden van mankracht naar die innovatieprojecten, waarbij we snel nieuwe toepassingen kunnen bouwen die daadwerkelijk business value opleveren. Dus we verwachten eigenlijk niet dat we mankracht zullen verliezen of dat er banen verloren zullen gaan bij KLM in de IT.”

Bekijk de gehele ictexperttalk met Frank Moll, KLM:

 

2.   “Dankzij de cloud zijn marketingcampagnes flexibeler in te richten”

Marcel van Rijn is Technical Director bij Connect2Crowd en spreker op Experts Live 2013. Marcel is verantwoordelijk geweest voor de campagne-innovaties bij het Webcentre van Heineken. In zijn rol bij Heineken heeft Marcel mondiale digitale mediacampagnes voor o.a James Bond en UEFA Champions League (winnaar Gouden Leeuw Cannes) georganiseerd.

Hij heeft gemerkt dat het sinds de opkomst van schaalbare clouddiensten veel makkelijker is zijn klanten te bedienen bij het inregelen van grote, multimediale marketingcampagnes. “Ik sprak met een marketeer bij Heineken. Die had een campagne en er zouden zeker 25 miljoen bezoekers komen. Hij kwam op een vrijdagochtend naar me toe: ‘Kunnen we tien miljoen extra bezoekers krijgen?’En ik zei: ‘Joh, geen enkel probleem.’ Terwijl vroeger in zo’n geval de ict op de rem trapte: ‘Nee, dat kan niet, dat had je maanden van te voren moeten aankondigen, je kan toch niet in een keer je capaciteit verdubbelen, wat haal je je in je hoofd?’”

Bekijk de gehele ictexperttalk met Marcel van Rijn, Connect2Crowd:

 

3.   “Ict levert de data die nodig is voor de klimaatdiscussie”

“Vanuit de ruimte kun je heel goed zien dat de aarde bewoond wordt,” aldus André Kuipers, astronaut. Je ziet ontbossing, aangestoken bosbranden en luchtvervuiling, het resultaat van een bevolkingstoename van 200.000 mensen per dag. “We zijn met roofbouw bezig.” Het heeft hem geïnspireerd ambassadeur te worden van het WNF en het Techniekpact, dat oplossingen aandraagt voor het tekort aan technici in Nederland. Kuipers wil zoveel mogelijk jongeren overtuigen de techniek in te gaan, omdat het ontwikkelen van duurzame technologie noodzakelijk is “om in een beter evenwicht te komen met die planeet van ons”. Ict speelt daarin een grote rol.

Hoe kan iemand die een wat minder grote invloedcirkel heeft dan een beroemde astronaut techniek inzetten voor een betere wereld? “Er ligt een belangrijke taak voor leraren maar ook het bedrijfsleven om te laten zien wat je allemaal kan met technologie. Werken in de techniek is niet in een vuile overall in een lawaaierige omgeving staan. (…) Dat imago moeten we langzamerhand veranderen.”

Bekijk de gehele ictexperttalk met André Kuipers, astronaut:

 

Benieuwd naar alle ictexperttalks die we hebben opgenomen op Experts Live 2013? Bekijk ze op YouTube.

Ontvang email updates