De 6 belangrijkste AI-trends voor 2023

Ik sprak laatst AI-expert Arjen Goedegebure over de belangrijkste AI-trends voor 2023. Wat is daar veel commotie over! En logisch ook wel, want dit jaar maakt AI echt onderdeel uit van ons dagelijks leven. Ook ik gebruik het nu in mijn dagelijkse werkzaamheden. Bij het schrijven van deze blog heb ik ook gebruik gemaakt van ChatGPT. Ik liet de bot mijn interview met Arjen scannen en vroeg hem om een samenvatting van de belangrijkste AI-trends. Dat werkte best wel goed. Ik moest de tekst wel aanpassen qua schrijfstijl en aanvullen met goede praktijkvoorbeelden. Zie het resultaat hieronder

Ontdek in deze blog wat de 6 belangrijkste AI-trends betekenen voor jouw organisatie in het huidige ict-landschap.

AI Trends voor 2023: Hoe technologie ons werk en leven transformeert

1.     Automatisering en digitale assistenten

Een van de belangrijkste AI-trends is de groeiende inzet van automatisering en digitale assistenten in verschillende bedrijfssectoren. Daardoor kun je repetitieve taken overlaten aan AI. Denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden op de servicedesk. Dankzij automatisering en digitale assistenten, hoeft je medewerker geen suffe standaardvragen af te handelen. De repetitieve taken die foutgevoelig zijn en veel tijd in beslag nemen automatiseer je. Daardoor kan je medewerker zich focussen op complexere vraagstukken.

Natuurlijk is het belangrijk om niet alles volledig te automatiseren. De menselijke factor blijft cruciaal om je klanten goed van dienst te zijn en je bedrijfscultuur te behouden. De menselijke interactie en de cultuur van je organisatie moet zichtbaar blijven in de interacties met je klanten en eindgebruikers.

2.     Generative AI is steeds toegankelijker

Generative AI wordt steeds toegankelijker en betaalbaarder voor alle bedrijven - groot of klein. Generative AI is een specifiek type AI dat zich richt op het genereren van nieuwe inhoud, zoals tekst, afbeeldingen, audio en video. Open source-modellen maken het mogelijk voor organisaties om AI-technologieën te gebruiken zonder enorme investeringen. Dit democratiseringsproces zorgt ervoor dat meer bedrijven profiteren van de voordelen van AI.

Neem bijvoorbeeld ChatGPT. Omdat deze tool het zo goed doet en zo toegankelijk is, ging iedereen er al snel mee spelen. Dat succes zorgde ervoor dat grote tech­-bedrijven snel naar buiten moesten komen met hun AI-oplossingen. Deze versnelde ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat er nu een groeiend aantal AI-oplossingen beschikbaar zijn voor bedrijven en consumenten.

3.     Self-healing systems

AI wordt steeds beter in het detecteren van problemen en het bieden van oplossingen. Self-healing systems kunnen bijvoorbeeld automatisch updates uitvoeren of problemen oplossen zonder menselijke tussenkomst. Door gebruik te maken van enorme hoeveelheden beschikbare gegevens, kan AI problemen identificeren en passende oplossingen bieden.

Je kan self-healing bijvoorbeeld inzetten voor netwerkmonitoring en herstel. Je zet AI in om netwerkactiviteiten te monitoren en problemen zoals netwerkstoringen, vertragingen of beveiligingsinbreuken automatisch te detecteren. Zodra er een probleem is geïdentificeerd, neemt het AI-systeem proactief maatregelen om het probleem te verhelpen. Denk aan het herconfigureren van netwerkinstellingen of het automatisch toepassen van beveiligingspatches. Ook is self-healing goed in te zetten bij automatische software-updates en het voorspellen van hardwarestoringen.

4.     Verbeterde communicatie met chatbots

Chatbots en digitale assistenten bestaan al een tijdje, maar in 2023 zien we een verschuiving naar meer geavanceerde modellen. Deze modellen kunnen niet alleen vragen beantwoorden, maar ook context begrijpen en relevante antwoorden genereren. Dit maakt interacties met chatbots natuurlijker en nuttiger. Chatbots worden nu op grote schaal commercieel ingezet. Ondertussen komen er steeds meer bij. Microsoft heeft een reeks aan Copilots aangekondigd,  zoals Microsoft 365 Copilot.

5.     Verantwoordelijkheid en misinformatie

Hoewel AI veel voordelen biedt, brengt het ook uitdagingen met zich mee. Het hallucineren van modellen kan leiden tot misinformatie en verzonnen resultaten. We kennen allemaal een voorbeeld waarbij ChatGPT een tekst inclusief bronnen verzon. Deze bronnen bleken uiteindelijk niet te bestaan. Denk aan  twee advocaten  die ChatGPT gebruikten voor het citeren van zaken die niet bestonden. Zij mogen nu hun beroep niet meer uitvoeren. Je moet zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de gegenereerde inhoud en ervoor zorgen dat deze betrouwbaar en nauwkeurig is voordat je deze publiceert.

Deze misinformatie kan al op kleine schaal plaatsvinden. Denk aan de nieuwe digitale assistent van Microsoft die notities maakt tijdens vergaderingen. Uit deze notities genereert deze assistent to do’s. Toch kun je niet blind op deze uitdraai vertrouwen. Let op de volledigheid als je deze tool gebruikt bij een vergadering met je klant. Het zou zonde zijn om erachter te komen dat je een aantal belangrijke to do’s niet hebt opgevolgd omdat de digitale assistent die niet heeft opgenomen.

6.     Wetgeving en privacy

Naarmate AI zich verder ontwikkelt, is het cruciaal om na te denken over gegevensbeveiliging en privacy. Het delen van gegevens en informatie moet in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving, zoals de AVG. Organisaties moeten zich bewust zijn van de mogelijke juridische en ethische implicaties bij het gebruik van AI. Sinds kort is ook de nieuwe AI-wetgeving aangenomen. Meer informatie over de consequenties hiervan vind je in deze blog.

Houd dus echt rekening met welke data je erin stopt. Deel niet alles met zo’n AI-model. Heb je bijvoorbeeld gevoelige bedrijfsinformatie die belangrijk is voor je concurrentiepositie? Deel deze informatie dan niet. Het is nu een race om modellen te bieden die je kan trainen op je eigen data bedrijfsdata zonder dat je deze hoeft te delen.

Waar moeten we echt goed op letten als het gaat om de ethische kant van AI?

Ondanks dat de Europese Commissie nu een akkoord heeft gegeven voor de AI-act, gaat dat ons leven er niet per definitie makkelijker door maken. We moeten meer ethische afwegingen maken. Vooral het classificeren van systemen vereist standaardisatie en certificering, vergelijkbaar met de NEN-normen of de ISO27001-certificatie voor de AVG. Daarnaast is er momenteel nog geen jurisprudentie, en dat is wel noodzakelijk. Verder wordt de IAMA (Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes) overwogen als optie om het risico van algoritmen te bepalen om te voldoen aan de wetgeving. Kortom, we hebben nog een lange weg te gaan voordat we vol vertrouwen op AI kunnen bouwen.

Daarnaast is de dreiging van misbruik van AI-modellen een reëel probleem. Neem bijvoorbeeld het bouwen van websites. Het is verontrustend dat er prompts zijn waarmee je eenvoudig een perfecte phishingwebsite kunt genereren. Voorheen waren dergelijke mogelijkheden beperkt tot individuele hackers, maar nu kan dit op grote schaal plaatsvinden. Dit soort situaties zijn zorgwekkend. Het is belangrijk dat je hier rekening mee houdt en richtlijnen opstelt binnen je organisatie. Neem de verantwoordelijkheid voor het gebruik van modellen die je ontwikkelt en gebruikt voor je diensten.

Hoe moeten bedrijven omgaan met deze snel veranderende AI-trends?

Mijn advies aan bedrijven is om de AI-ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Vooral op het gebied van modellen die je kunt inzetten met eigen data, zonder deze te delen. Dit kan je organisatie een groot voordeel opleveren. Wees ervan bewust dat de huidige AI-modellen nog beperkingen hebben en dat niet alle gegenereerde antwoorden perfect zijn. Blijf op de hoogte van de technologische ontwikkelingen, experimenteer met de modellen en verzamel informatie, zodat je een goede strategie kunt ontwikkelen voor de komende jaren.

Op welke manier kunnen bedrijven AI veilig inzetten?

Je kunt AI nu al op heel veel manieren veilig inzetten. Hier een aantal v0orbeelden van hoe onze organisatie dit doet:

  • Voor sommige content gebruiken wij stockfoto’s, maar in plaats daarvan laten wij nu AI foto’s generen. We schrijven prompts en geven duidelijke instructies aan het model.
  • We schreven een whitepaper samen met ChatGPT. Het verzinnen van de prompts kostte nog veel tijd. Waarschijnlijk was het zelf schrijven van het whitepaper net zoveel werk, maar hoe handiger je wordt met het inzetten van de prompts hoe sneller het gaat.

Houd de AI-trends goed in de gaten

De AI-trends gaan ontzettend snel. Houd ze goed in de gaten. Lees ook onze andere content over AI-trends:

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!