Onze CTO Joep Piscaer is binnen OGD mede verantwoordelijk voor het opzetten van ons Infrastructure as a Service-platform. Daarnaast heeft hij voor zijn inzet in de wereldwijde ict-communities nogal wat onderscheidingen gekregen. Zo is hij momenteel VMware vExpert, Nutanix Tech Champion en Atlantis Community Expert. Joep is ook al twee keer benoemd tot Veeam Vanguard en in die hoedanigheid heeft hij onlangs een blogpost gepubliceerd op de website van Veeam, dat zich specialiseert in back-up-, disaster recovery- en virtualisatiesoftware.
Veeam Cloud Connect is een technologie waarmee je eenvoudig een veilige multi-tenant-omgeving voor het hosten van off-site back-ups kan opzetten en onderhouden. Bij OGD gebruiken we Veeam Cloud Connect om onze klanten te migreren van hun fysieke data center naar ons IaaS-platform. Joep belicht in zijn blogpost drie manieren om Veeam Cloud Connect te gebruiken: als een onboardingtool (van on-prem naar de cloud), als cross-hypervisor (v2v) en cross-platform (p2v, v2p, etc.) migratietool en voor disaster recovery (van on-prem naar DR-as-a-Service).
Als bonus is de technologie ook nog eens uitermate geschikt als om je, als dienstverlener, te differentiëren ten opzichte van concurrenten die dezelfde technologie gebruiken. Bij ingebruikname van cloud-dienstverlening speelt lock-in vaak een rol: hoe ‘vast’ zit je als klant aan de dienstverlening en hoe bevrijd je je data na stopzetten van de dienstverlening?
We spraken kort met Joep over waarom voorkomen van lock-in voordelen heeft voor een dienstverlener:
Een van de grote voordelen van de cloud is de flexibiliteit voor de afnemer. Zonder grote investeringen kan de ene dienstverlener ingewisseld worden voor een ander. Een veelvoorkomende reactie van de markt is om het klanten moeilijker te maken om over te stappen. Het is voor ons echter veel logischer om alles in het werk te stellen om klanten blij te maken, zodat ze niet over willen stappen. We strijden daarom met slimme, enthousiaste techneuten voor de perfecte werkplek, de hulpvaardigste servicedesk en de meest stabiele infrastructuur. Zo werken we aan kwalitatief hoogstaande dienstverlening, blije klanten en blije medewerkers.
Met tooling als Veeam’s Cloud Connect werken we aan deze strategie: OGD geeft iedere klant de mogelijkheid om eenzijdig, zonder hulp of papierwinkel, over te stappen naar een andere dienstverlener. Dit houdt ons scherp, motiveert ons om net dat extra stapje te zetten, transparant en open te zijn. Als dienstverlener werken we actief samen met onze klanten om hun exit strategy of retransitieplan te formuleren, werken we gezamenlijk aan onze samenwerking en zoeken we samen naar mogelijkheden om meer waarde toe te voegen. Zo profiteert iedereen van het (wederzijds) voorkomen van lock-in, wat resulteert in onze hoge aanbevelingsscore bij Giarte, tevreden klanten en blije medewerkers.
Lees de volledige blogpost op de website van Veeam.