Veel bedrijven in het MKB zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. Het wordt dan ook steeds belangrijker om snel en gemakkelijk te kunnen werken. Een totaaloplossing op het gebied van ict en beheer gaat hierbij helpen. OGD verzorgt outsourcing voor MKB-klanten zodat zij zich geen zorgen hoeven te maken over Exchange-servers en Outlook, maar onbezorgd en efficiënt bezig kunnen zijn met hun core business.
Sinds 2015 biedt MKB-Outsourcing voor klanten met tot 300 werkplekken een snelle en flexibele totaaloplossing. Robert Jan van der Meulen is Producteigenaar en legt uit waarom het belangrijk was om van detachering naar outsourcing te gaan: “Bedrijven hebben steeds vaker behoefte aan continue dienstverlening voor het behandelen van vragen en verstoringen. Onze Shared Servicedesk oplossing biedt deze beschikbaarheid al jaren, maar een fulltime beheerconcept bestond nog niet. De storing kon pas worden opgelost op de dag dat de beheerder ingepland stond, of er was aanvullende noodhulp nodig. Met outsourcing voor het MKB hebben we nu een totaaloplossing die standaard beschikbaar is tijdens werkdagen.”
1ict in het MKB
Een belangrijk onderdeel van deze oplossing is 1ict; de online cloudwerkplek van OGD waarmee alle ict-voorzieningen in de cloud staan. Van der Meulen: “Vaak is de vraag eigenlijk heel simpel: Je wilt gemakkelijk kunnen mailen en met elkaar kunnen samenwerken. Dan heb je eigenlijk alleen Office 365 nodig, en dan ben je klaar. Dit zit standaard in 1ict. De meerwaarde die 1ict biedt is de dienstverlening eromheen; een selfservice portaal, training voor het personeel en een deskundige servicedesk. En dat voor een nette prijs.”
Volgens onderzoeksbureaus IDC en Gartner wordt in 2017 een cloud first-strategie voor bedrijven steeds belangrijker. Zestig procent van de ict-infrastructuur zal in 2018 off-premises zijn. Het MKB heeft door de groei van de afgelopen jaren gekozen voor eigen servers die binnenshuis worden beheerd. De aanschaf en het onderhoud van deze systemen is duur en gecompliceerd, waardoor het lastig valt uit te breiden. Door in de cloud te werken met Microsoft Office 365 op basis van Microsoft Azure zijn deze fysieke servers niet meer nodig. Daarnaast geldt voor clouddiensten het pay per use-principe waardoor u per gebruiker betaalt. Groeit uw bedrijf, dan groeit de cloud gewoon met u mee.
Shift left
MKB-Outsourcing heeft met de online cloudwerkplek een kant-en-klare oplossing beschikbaar, maar er is meer. Dit jaar ligt de focus ook op zelfredzaamheid in de vorm van shift left; de klant wordt sneller geholpen en heeft meer mogelijkheden dan voorheen. Dit doet MKB-Outsourcing door veelvoorkomende handelingen te automatiseren. “We willen er naar toe dat je bij wijze van spreken met een druk op de knop een ict-omgeving kunt neerzetten,” vertelt Van der Meulen enthousiast. “Het is nu al mogelijk om een applicatie aan te vragen en deze automatisch uit te rollen met een script in Powershell.” De servicedesk kan dit script gebruiken en sneller dan voorheen de dienst leveren. “In de nabije toekomst is het de bedoeling dat de klant zelf kan inloggen in de klantomgeving, zodat de servicedesk minder vaak nodig is,” zegt beheerder Vincent van Rietschoten. Door automatisering zijn klanten dus sneller geholpen.
Veilig in de cloud
Werken in de cloud is snel en gemakkelijk, maar is het ook veilig? Gartner en IDC zien dat bedrijven de cloud steeds betrouwbaarder vinden. “We vragen ons steeds vaker af waar onze data naartoe gaat. In reactie daarop geven cloud-dienstenleveranciers zoals Microsoft meer garanties af over de informatiebeveiliging van hun product. Dit heeft ertoe geleid dat zelfs bedrijven die hoge eisen aan beveiliging stellen, zoals banken, steeds vaker in de cloud werken,” zegt Van der Meulen. Voor MKB-Outsourcing is beveiliging ook erg belangrijk: dit jaar wordt gewerkt aan de ISO27001-certificering en de sinds 1 januari 2016 geldende meldplicht datalekken wordt bij klanten standaard onder de aandacht gebracht. Door de aanwezige kennis en kunde op het gebied van security kan MKB-Outsourcing uw omgeving beveiligen naar de huidige maatstaven en advies uitbrengen voor continue verbeteringen.