5 stappen naar de cloud die je direct kunt nemen
De cloud is niet nieuw meer. We gebruiken privé talloze webapps en clouddiensten zoals Gmail en Whatsapp, en voelen ons er goed bij dat onze gegevens in het datacenter van een ander staan.
Maar je eigen organisatie naar de cloud: dat is een ander verhaal. Veel organisaties blijven de stap voor zich uitschuiven. Maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker die overstap wordt.
Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden te bedenken waarom zo’n overstap een goed idee is, maar wij geven hier alvast 5 belangrijke tips.
Tip 1: Praat met je leveranciers over hun roadmap
Wil je binnenkort je applicaties en services naar de cloud verplaatsen? Ga dan nú om tafel met de leveranciers van je belangrijkste desktopapplicaties. Wacht niet tot vlak vóór je contract afloopt, want dan is het vaak te laat. Het is veel beter dat je ze nu al vertelt waar je over een jaar wilt staan en wat je van ze verwacht in de toekomst. Hoor ze vooral goed uit over hun roadmap: hebben zij dezelfde visie als jij?
Soms blijkt uit zo’n gesprek dat ze al bezig zijn met een webversie van hun app en kun je meedraaien in hun bètaprogramma, waardoor je nuttige feedback kunt geven aan de ontwikkelaars en de functionaliteit van de cloudapplicatie mede kunt bepalen.
Doen ze niet aan de cloud? Dan is het tijd om rond te kijken naar een nieuwe oplossing. Op die manier heb je voldoende tijd om een alternatief te vinden, een plan van aanpak te maken, datamigratie te doen en je medewerkers op te leiden in het gebruik van de nieuwe cloudwerkplek.
Tip 2: Overweeg colocatie voor nog niet afgeschreven hardware
Colocatie betekent dat je de huidige hardware verplaatst van je eigen serverruimte naar een extern datacentrum. De voordelen van colocatie zijn dat je servers in een datacentrum heel veilig staan, dat je bespaart op stroomkosten en dat er 24 uur per dag ondersteuning beschikbaar is. Zo zet je op een makkelijker manier delen van je huidige ict alvast in de cloud en kun je de organisatie stap voor stap naar de cloud leiden.
Ben je in een later stadium toe aan vervanging van uw hardware? Dan is de overstap van colocatie naar een échte cloudoplossing, zoals 1ict, ineens een stuk kleiner geworden.
Tip 3: Ga op zoek naar early adopters in je organisatie
Soms moet je het gewoon even proberen om te weten of het bevalt. Ga dus op zoek naar afdelingen en teams binnen je organisatie met veel early adopters en gadgetfreaks. Ze zullen waarschijnlijk graag meewerken aan een pilot.
Geef bijvoorbeeld tablets aan een deel van je buitendienst en laat ze daarop testen met Office 365. Luister goed naar hun feedback, welke klachten en wensen ze hebben, en pas je oplossing stap voor stap aan. Pas als je zeker weet dat je een werkbare oplossing hebt, rol je die uit voor de hele organisatie. Je zal versteld staan hoezeer medewerkers tegen die tijd uitkijken naar de migratie naar dat hippe nieuwe systeem.
Tip 4: Verbeter stap voor stap je netwerkinfrastructuur
Hoe meer services en data je onderbrengt in de cloud, hoe groter de afhankelijkheid van je netwerk wordt. Niet alleen bestanden worden via de internetverbinding verstuurd, maar vaak ook de apps zelf. Het is dus niet handig als de data door een al te dun draadje moet, of als het wifi-netwerk niet werkt in alle vergaderruimtes. Telkens als je nieuwe delen van je ict naar de cloud verplaatst, zullen die bottlenecks vervelender worden voor eindgebruikers. Gelukkig kun je dat voor zijn.
Maak een inventarisatie van je netwerk. Laat een expert komen om je draadloze netwerk door te lichten, en kom vervolgens tot een stappenplan. Niet alles hoeft meteen verbeterd te worden, maar misschien is er al een verbouwing of verhuizing gepland: een ideaal moment om je netwerk meteen klaar te maken voor de cloud.
Tip 5: Luister naar de wensen van je eindgebruikers
Soms zien andere medewerkers scherper hoe het beter kan dan jijzelf. Ze gebruiken misschien privé al cloudoplossingen die ideaal zijn voor je organisatie. Of ze gebruiken op het werk allang allerlei webapps zonder dat je het weet. Ga daarom in gesprek met de eindgebruikers. Vraag ze over hun beleving van de ict-organisatie, wat er écht beter moet, welke devices en apps hun werk makkelijker en leuker zouden kunnen maken.
Dit kun je natuurlijk in de wandelgangen doen of met een tool zoals SurveyMonkey. Als je daarna de adviezen van je eindgebruikers meeneemt in je roadmap, maak je ze twee keer blij: door hun input serieus te nemen én door de ict-omgeving zichtbaar te verbeteren. Zo kunnen ze hun werk stap voor stap beter doen. En daar draait het uiteindelijk allemaal om.
Ben je benieuwd wat OGD doet met de cloud? Of wat 1ict is? Laat het ons weten. We nemen vrijblijvend contact met je op.
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen