Op dinsdag 26 november organiseerde OGD ict-diensten de derde editie van Samen slimmer in het onderwijs in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Deze editie stond in het teken van gepersonaliseerd onderwijs. Vier belangrijke lessen die we hebben geleerd, bespreken we in deze blog.
Draadloos netwerk bouwen: denk vooruit
Veel scholen die nadenken over het implementeren van ict in de klas, starten met een pilottraject. Dit houdt meestal in dat in één klas een jaar lang gewerkt wordt met tablets of laptops. Blijkt de pilot succesvol, dan wordt gestart met het werkelijke implementatietraject.
Tijdens dit traject wordt vaak gekozen voor het uitbreiden van het aantal accesspoints. Echter, wanneer het aantal devices in een school van vijfhonderd naar twaalfhonderd groeit, kun je wel eens voor onverwachte uitdagingen komen te staan. Teveel accespoints kunnen namelijk ook een probleem zijn. Apparaten zien teveel netwerken met dezelfde naam en klappen dicht. Volgens Gert Snijders moeten scholen zich hiervan bewust zijn. Het is daarbij belangrijk om van tevoren goed duidelijk te hebben hoe je als school met digitale middelen wilt werken.
Leren moet leuk zijn
Eerder dit jaar schreven we al over Studyflow. Het devies van StudyFlow is “leren moet leuk zijn”. Op Samen slimmer in het onderwijs wisten Edo, Barbara en Philippe deze boodschap met veel enthousiasme over te brengen. Met behulp van een live demonstratie lieten ze zien hoe learning analytics het mogelijk maken de voortgang van individuele leerlingen te monitoren.
Wiskunde-docent Peter Kloet deelde zijn ervaringen als docent met StudyFlow-software. In een van zijn anekdotes kwam het gamification-element naar voren:
In het scherm ziet de leerling een afbeelding van het visje, dat meegroeit met de studievoortgang van de leerling. Een leuk element, dat leerlingen erg motiveert. Op het Citycollege St. Franciscus had het populaire visje echter meer impact op leerprestaties dan men had verwacht. Het bleek namelijk dat scholieren zo gedreven waren om het visje te laten groeien dat leerlingen het wiskunde-huiswerk voorang gaven op huiswerk voor andere vakken.
Niet helemaal het gewenste effect, maar het voorbeeld toont het wel aan dat ict leerlingen kan motiveren beter te presteren.
Professionele ruimte docent is key
Bart de Grunt, Rector a.i. van het Rembrandt College, sloot Samen slimmer in het onderwijs af met een presentatie over ‘veranderen in het onderwijs’. Bart sprak uit zijn ervaring als schoolleider waar hij uitging van twee principes: ‘Start With Why’ van Simon Sinek and ‘Good to Great’ van Jim Collins. Voor het onderwijs volgt hieruit dat wanneer je succesvol veranderingen door wilt voeren, je docenten professionele ruimte moet geven en duidelijk maakt ‘what’s in it for them’.
Devices kiezen? Let op gewicht en accuduur
OGD-partner Dell presenteerde tijdens het evenement een aantal van hun nieuwe tablets voor het onderwijs. Deze tablets en ultrabooks zijn beter toegespitst op het onderwijs dan voorgaande modellen omdat de accuduur flink verlengd is (tot wel 15 uur) en de apparaten lichter en kleiner zijn, zodat ze niet te zwaar zijn voor leerlingen om met zich mee te dragen. Daarnaast werken alle tablets en laptops met Windows 8.1 waardoor ze goed aansluiten bij bv Office 365 dat in het onderwijs veel gebruikt wordt.
Kijk en lees het terug
Van de dag hebben we een filmpje gemaakt dat hier terug te vinden is.