StudyFlow: 'Leren moet leuk zijn!'
De meeste OGD’ers werken niet op kantoor, maar bij onze klanten op locatie. En daar horen ze nog wel eens wat. Zo weten we dat onze onderwijsklanten zich bezighouden met de vraag hoe ze ‘ict in de klas’ nu het beste in kunnen zetten. Nu zijn wij niet zozeer onderwijsexperts, maar ict’ers. Toch houdt deze vraag ons al een tijdje bezig. Want het ís een goede vraag. Het bracht ons bij StudyFlow: een ‘uit de hand gelopen’ studieproject, dat is uitgegroeid tot een populair leer- en examenplatform. Hoe populair? Eén op de twee middelbare scholieren gebruikt StudyFlow: dus best populair.
Leren is niet leuk?
Het idee achter StudyFlow is dat leren leuk moet zijn. Edo van Royen, mede-oprichter: “In Nederland kleeft er een negatief stigma aan leren: leren is niet leuk. Mijn twee studiegenoten en ik zagen dat, en wilden daar iets mee doen. Dat werd StudyFlow. Een gat in de markt, zo bleek, want een week na lancering stond de teller al op 10.000 gebruikers. Edo: “Dat moment was best wel gaaf, hoewel we ons van dat aantal nog niet echt een voorstelling konden maken. Nog steeds niet trouwens, maar we dachten wel: ‘hier zit meer in’. We hebben daarom eind dat jaar besloten investeringen op te halen.”
Ik ben Raymond, en ik wil wel even praten
Een regulier investeringstraject duurt behoorlijk lang, maar StudyFlow pakte het anders aan. Een ludieke actie bleek een schot in de roos. Edo: “Op de dag dat Raymond Spanjer Hyves aan TMG verkocht, hebben we een soort online manifesto opgesteld, waarin we hem voorstelden om van de 1-0 voor Hyves, een 2-0 voor StudyFlow te maken. Onderaan de pagina stond een knop “Ik ben Raymond, en ik wil wel even praten”. Het was bedoeld als geintje. Natuurlijk dachten we wel ‘je weet maar nooit’, maar wat dat geintje uiteindelijk in gang heeft gezet, dat hadden we niet durven hopen”.
Het geintje leidde namelijk tot zo’n veertig reacties van mensen die niet Raymond waren, maar wel even wilde praten. Edo: “na een paar tweets ging het bericht viral, we stonden overal in de krant. Twee maanden later stond het geld op onze rekening, en werd het serieus. We hebben onze studie geparkeerd en zijn fulltime voor StudyFlow gegaan. Inmiddels gebruikt ongeveer één op de twee scholieren StudyFlow voor z’n eindexamens, dus je kunt zeggen dat het best goed gaat.”
Gepersonaliseerd onderwijs
Het eindexamenplatform loopt als een trein, en een volledig leerplatform is volop in ontwikkeling. Leerplatform? Edo: “ We willen niet alleen de boeken, maar het hele leerproces vervangen. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Amazon.com, of Bol.com. Daar krijg je als je inlogt aanbevelingen te zien. Het leerplatform doet dat ook, maar dan met specifieke stukjes uitleg, filmpjes, dat soort dingen. Het ‘boek’ vormt zich naar de informatiebehoefte van de leerling. We bouwen daar op dit moment de techniek voor, en als de applicatie af is kan straks iedere leerling privéles krijgen.” En docenten? Edo: “Die kunnen via het dashboard de voortgang van hun leerlingen monitoren. Dus als je als leraar de klas binnenloopt, weet je precies hoe iedere leerling ervoor staat: real-time”.
Volgens Jeroen Hermsen, marketeer bij OGD, is StudyFlow een initiatief dat goed past binnen de trend ‘gepersonaliseerd leren’. Jeroen: “Bij gepersonaliseerd leren volgt iedere leerling een eigen ontwikkelpad. Het mooie van ict is dat de leerstof precies kan worden afgestemd op de behoefte van de leerling. Iets wat voorheen veel lastiger was.”
Samen Slimmer
Volgens StudyFlow moet leren leuk zijn. ICT kan hiervoor zorgen. Laten we als beheerders, hardware- en softwareontwikkelaars en onderwijsspecialisten de handen ineenslaan en verder werken aan de integratie van ict en educatie. Samen maken we leren leuk!
Samen Slimmer in het Onderwijs
In september organiseert OGD 'Samen Slimmer in het Onderwijs'. De datum en het programma zullen zo snel mogelijk bekend worden gemaakt op onze website. U bent van harte welkom! Volg @OGD_ict voor updates.
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen