Maatsoftware die waarde toevoegt: pas pretotyping toe!
U overweegt maatwerksoftware te laten ontwikkelen voor uw organisatie. Bijvoorbeeld om knelpunten in uw levering aan te pakken of uw concurrenten voorbij te streven in gebruiksgemak. Maar hoe weet u wanneer de nieuwe software de investering waard is?
In deze tweede blogpost vertelt Michiel de Jongh, hoofd software-ontwikkeling bij OGD, hoe u door snel te falen geld zal besparen. Want hoe eerder in het proces u uw ideeën test, hoe minder de kans is dat u onnodige features en gebrekkige softwareproducten bouwt.
In mijn vorige blogpost legde ik uit dat werken vanuit een business case met ROI-berekening voor het ontwikkelen van nieuwe maatsoftware vaak niet de juiste keuze is. Uw softwarepakket is immers nieuw. Voorspellingen doen over wat het uiteindelijke product gaat opleveren, is daardoor heel moeilijk, zo niet onmogelijk. De gevaren daarvan zijn duidelijk: verspilling van geld en middelen.
Law of market failure
Wat gaat er precies mis? U bedenkt een applicatie, beschrijft de gewenste functionaliteit, laat hem bouwen en neemt hem in productie. Dan pas gaat u ontdekken of wat u heeft gebouwd echt werkt. Tuurlijk, u kunt altijd nog tweaken aan de functionaliteit, de GUI verbeteren of een snellere backend implementeren. Maar wat nu als u erachter komt dat desondanks niemand de software wil gebruiken? Dan is alle moeite vergeefs geweest: u heeft niet de juiste tool gebouwd en tienduizenden euro's - of meer - verspild.
Je zou kunnen zeggen: dat zijn nou eenmaal de risico's van software-ontwikkeling, die eigenlijk gelden voor alle vormen van productontwikkelling. We kunnen dit de law of market failure kunnen noemen: zeker 50% van alle nieuw geïntroduceerde producten faalt in het eerste jaar, ook al zijn de producten op de juiste manier uitgevoerd.
Pretotyping
De uitdaging is dus bekend. Is het mogelijk om de risico's te verkleinen? Ja. Als je software-ontwikkeling ziet als experiment, dan kom je al een heel eind. Want bij een experiment is het proces bekend, maar de uitkomst niet. Slimme wetenschappers houden hun experimenten daarom klein, om eerst te toetsen of ze überhaupt in de goeie richting denken. Pas dan gaan ze over op grotere experimenten, en dus hogere kosten, om tot een preciezere uitkomst te komen.
Als opdrachtgever voor een app kunt u dezelfde aanpak kiezen. Daarvoor heeft Alberto Savoia in 2009, toen hij bij Google werkte als Engineering Director and Innovation Agitator, een aanpak bedacht die hij pretotyping heeft genoemd.
De kern van het pretotypingconcept is: doe veel kleine, goedkope experimentjes (pretotypes) in plaats van één grote dure (productontwikkeling). En vind op basis van de kleine experimenten uit welke ideeën werken en welke niet. Als je toch al weet dat zeker de helft van de producten faalt, kun je die maar beter zo vroeg en goedkoop mogelijk laten falen. Bouw alleen dingen waarvan je weet dat ze slagen. Of zoals ze het zelf zeggen:
Pretotyping is a way to test a product idea quickly and inexpensively by creating extremely simplified versions of that product to help validate the premise that "If we build it, they will use it."
Een paar voorbeelden
Op pretotyping.org wordt het concept nader toegelicht. Daar vindt u ook een cheatsheet met een aantal voorbeelden van pretotyping.
PalmPilot
Zo was de eerste testversie van de PalmPilot, in 1995, een blokje hout zonder enige functionaliteit, om erachter te komen of de "form factor" en handelbaarheid van het product juist was. Is het een handig ding om in je zak te hebben? Haal je hem makkelijk tevoorschijn? En hoe ziet het eruit als je hem tijdens een vergadering tevoorschijn haalt en voor je neerlegt?
Tesla Roadster
Nog een voorbeeld: toen autofabrikant Tesla de elektrische sportauto Roadster ging ontwerpen, was de eerste testversie niet een compleet nieuw ontwerp, maar een tot elektrische auto omgebouwde Lotus Elise, met als doel te testen of er vraag zou zijn naar een elektrische sportauto:
“Instead of spending millions on an expensive custom prototype of what is now the Tesla Roadster, Elon Musk stripped down a Lotus which has a similar body style to the one he wanted to build. He ripped out the engine and replaced it with an electric motor. But rather than simply asking people whether or not they’d buy one, he thought of something smarter. He drove one to Google’s campus and asked any interested buyers to put a $5,000 deposit down. The rest is history.”
Waarom pretotyping?
Wij vinden pretotyping een geweldig concept. Het past heel goed bij OGD: praktisch, no-nonsense, besparend en leuk om te doen. En het is ook enorm nuttig. Niet alleen voor u, omdat u beter weet welke software de moeite van het bouwen waard is. Maar ook voor ons, omdat we meer zekerheid hebben dat de software die we bouwen ook echt waarde gaat toevoegen.
De reden daarvoor? Onze ontwikkelaars zijn allemaal hoogopgeleid. Dat zorgt ervoor dat hun enthousiasme voor ontwikkelen veel verder gaat dan alleen het coden, alleen de techniek. Ze vinden het het leukst als ze een wezenlijke bijdrage kunnen doen aan uw primaire activiteiten. Ze willen geen software bouwen die niet gebruikt gaat worden. Dat vinden ze zonde van hun tijd.
Laten we daarom onze slimheid bundelen en samen experimenteren. Laten we eerst toetsen of wat we bouwen ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. En laten we zorgen dat we onze uren zo nuttig mogelijk besteden, aan software-producten die ertoe doen. Of, zoals de mensen achter pretotyping het zelf zeggen:
Make sure you are building the right IT before you build IT right.
Aan de slag
Heeft u plannen om maatwerksoftware te ontwikkelen voor uw organisatie, maar weet u nog niet zeker of u het juiste zal bouwen? Neem dan meteen contact met ons op. We gaan graag samen met u aan de slag.
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen