Soms heeft u even behoefte aan extra ict-ondersteuning. Bijvoorbeeld als de vaste beheerder op vakantie is. Als er een griepgolf door de servicedesk spoelt. Of wanneer u een uitrol of reparatie moet doen waar u zelf even geen tijd voor heeft. Hoe vindt u die persoon? Vakkundige ict-medewerkers liggen niet voor het oprapen. En vind maar eens de geschikte kandidaat tussen al die aanbiedingen online. Wij geven u vier tips voor de selectie van tijdelijk ict-personeel.
Tip #1: vraag naar het matchingsproces
Er zijn veel ict-detacheerders actief, met wisselende staat van dienst en van verschillende formaat. Hoe beoordeelt u die? Op basis van websites en direct mailings is dat soms moeilijk in te schatten. We adviseren dan ook dat u detacheerders vraagt naar de ins en outs van hun matchingproces. Dat geeft vaak een goed beeld van de ervaring die de leverancier heeft met detachering. Op basis daarvan kunt u beter inschatten of ze met een goede kandidaat zullen komen. Enkele vragen die u kunt stellen:
- “Hoe lang bent u al in de detachering actief?”
- “Op basis van welke criteria vindt matching plaats?”
- “Hoe groot is uw pool van gedetacheerden?”
- “Werken alle gedetacheerden direct voor u of doet u aan doorleenconstructies?”
- “Op basis van welke criteria werft u uw medewerkers?”
Tip #2: één gesprek zegt meer dan vijftig profielen
U doet een aanvraag bij een detacheerder, en de reactie is een stapel profielen en cv’s via de mail. Daar heeft u niet zoveel aan. Veel nuttiger is het om in gesprek te gaan met de leverancier. Zo begrijpt u beter hoe de detacheerder te werk gaat en begrijpt de detacheerder uw behoefte beter. U krijgt er inzicht in of hun bedrijfscultuur past bij die van u (stropdassen of gympen, koffie- of theedrinkers?) en u kunt meteen concrete afspraken maken. Wij adviseren dan ook altijd: laat als het kan de leverancier langskomen voor een gesprek.
Tip #3: kijk naar hun interne opleidingen
Ict staat nooit stil. Dus ict-personeel dat u inhuurt moet wel op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen én heel leergierig zijn. U heeft er niet zoveel aan om uw geld uit te geven aan techneuten die in de jaren negentig zijn blijven steken. Daarom is het nuttig potentiële leveranciers te vragen naar hun aanbod van interne opleidingen en de leergierigheid van medewerkers. Dat geeft een beeld van de kennis die u binnenhaalt. Zodat u tijdelijke medewerkers krijgt die zorgen voor écht goeie oplossingen.
Tip #4: weeg de voors en tegen van uitzendbureaus af
U kunt voor it-personeel naar een ict-dienstverlener óf naar een uitzendbureau of allround detacheringsbureau gaan. Wat de beste keuze is, hangt af van uw situatie. Als u een allround facilitaire afdeling leidt waarvoor u generalistische helpdeskers of facilitaire medewerkers nodig heeft, dan kan een uitzendbureau u misschien beter helpen. Maar heeft u een systeem- of netwerkbeheerder of een ict-servicedesker nodig, dan zult u bij een ict-dienstverlener betere mensen vinden. Want laten we eerlijk zijn: de beste ict’ers werken nou eenmaal liever bij een ict-bedrijf dan voor een uitzendbureau.
Meer weten over detachering?
Natuurlijk is het selectieproces nog maar de eerste stap. Wilt u lezen over hoe u ervoor zorgt dat u de inhuur van ict-personeel succesvol maakt? Lees dan onze blogpost Wat is belangrijk bij detachering? Vier vragen voor succes.
Wilt u meer weten over de aanpak van OGD? Lees hier verder.