De vraag naar ict’ers trekt weer aan volgens onderzoek van Yacht en Computable. Veel organisaties hebben behoefte aan extra ondersteuning. Helaas zijn de kosten van werving van deze ict’ers vaak hoog. En als je ze eenmaal hebt aangenomen kun je er moeilijk vanaf als dat nodig is. Daarom kiezen veel bedrijven voor de flexibiliteit van detachering. Maar hoe zorgt u dat inhuren een succes wordt? We helpen u op weg met vier vragen.
1. Korte- of langetermijndoelstelling?
Flexibiliteit werkt in uw voordeel wanneer u direct iemand nodig heeft en u zich niet wilt vastleggen voor een lange periode. Maar dat betekent ook dat een goede medewerker weer weg kan gaan naar een volgende klus. Als u slechts korte tijd extra capaciteit nodig heeft is dit natuurlijk geen enkel probleem. Als u een blijvende verbetering aan uw organisatie wilt maken, moet u borgen dat extra kennis en ervaring wordt overgedragen aan uw eigen team. Zo voorkomt u een terugval wanneer een ingehuurde medewerker weer vertrekt.
2. Wat mag het u kosten?
Inhuren lijkt per uur vaak duurder dan een eigen medewerker. Maar bijvoorbeeld detacheerders nemen veel kosten voor hun rekening. Denk aan opleidingskosten, ziektedagen, vakantiegeld en pensioen. Om een goede beslissing te nemen dient u dus de businesscase rond te hebben. Voor gespecialiseerd werk kan inhuur zelfs goedkoper zijn dan het opleiden van eigen medewerkers! Maak een goede afweging wat u van een extra medewerker verwacht en wat dat mag kosten.
3. Bent u geschikt om aan te sturen?
Wanneer u iemand inhuurt leidt u de werkzaamheden in goede banen. U heeft ‘resultaatverantwoordelijkheid’. Dat is geen enkel probleem wanneer u iemand zoekt voor een goed geolied team en een duidelijk afgekaderde opdracht. Dit kan echter lastig zijn wanneer u een nieuwe discipline aan uw organisatie wilt toevoegen. Als u niet in staat bent om de ingehuurde medewerker goed aan te sturen, dan kunt u de resultaatverantwoordelijkheid beter ergens anders leggen. Bijvoorbeeld bij een ict-dienstverlener door middel van een project of outsourcing. Zo krijgt u toch kennis en kunde in huis, maar mag u de andere partij afrekenen op de resultaten.
4. Detacheringsbureau, uitzendbureau of zelfstandige?
Als u de zaken op orde heeft en kiest voor inhuur heeft u een paar opties: detacheringsbureau, uitzendbureau of zelfstandige. Hoewel de laatste twee opties op papier goedkoper kunnen lijken, zijn ze lang niet altijd aantrekkelijker. Detacheerders gaan een langetermijnrelatie aan met hun medewerkers en investeren in hun kennis. Daarnaast kunt u bij een bureau over meerdere mensen beschikken. Dat betekent dat er bij uitval of mismatch altijd een vervanger beschikbaar is. Zo loopt u minder risico’s.
Detacheren bij OGD
OGD ict-diensten is geen detacheringsbureau, maar een ict-dienstverlener. Wij doen zowel detachering, projecten als uitbesteden. Dat betekent dat wij veel kennis in de organisatie hebben over verschillende gebieden. Onze eigen, hoogopgeleide (hbo-/wo-)detacheringsmedewerkers worden dus ondersteund door 800 ict-professionals. Wij detacheren handige handjes, ict-consultants, beheerders, servicedeskmedewerkers, software-ontwikkelaars en projectmanagers. Vaak staan ze al dezelfde dag op de stoep.
Verschil tussen detachering en outsourcing
Zakt de moed u in de schoenen na het beantwoorden van deze vragen? Dat komt vaker voor. Steeds vaker zien we dat bedrijven zelf hun ict niet meer willen organiseren. Men kiest dan voor outsourcing of offshoring. Ook hier loont het om u goed te laten voorlichten. Daarom schreven we een blog over het verschil tussen offshoring en outsourcing.