Iedere school is ermee bezig: digitaliseren in de klas. Veel scholen hebben al stappen gezet met de inrichting van een draadloos netwerk. Digiborden zijn in bijna iedere school terug te vinden en veel scholen hebben een pilot achter de rug met byod. Deze ervaringen zijn waardevol voor andere scholen die soortgelijke trajecten in de planning hebben staan. Je wilt immers niet steeds het wiel opnieuw uitvinden.
Zes ict-elementen van digitaliseren in de klas
Op basis van alle ervaringen die we hebben opgedaan bij ruim tweehonderd klanten in het onderwijs, hebben we zes elementen geïdentificeerd die belangrijk zijn om succesvol te digitaliseren in de klas met ict. Deze zes elementen zijn:
- Ict-beleid
- Draadloos netwerk
- Software
- Devices
- Infrastructuur
- Ict-ondersteuning
Omdat iedere school andere prioriteiten en wensen heeft is er geen vaste volgorde. Je ziet wel dat tegenwoordig veel scholen ict-beleid als startpunt nemen: hoe willen we ict gebruiken om de lessen te ondersteunen en wat moeten we daarvoor in orde maken?
Daarna is het draadloos netwerk erg belangrijk. Wanneer je in de klas met laptops of tablets wilt werken is het noodzakelijk dat er een goed draadloos netwerk ligt dat voorbereid is op een sterke groei. Immers wanneer je een pilot doet valt de belasting van het draadloze netwerk meestal nog wel mee. Gaat vervolgens de hele school over op apparaten die draadloos internet nodig hebben, dan is een geavanceerder netwerk noodzakelijk.
Een ander belangrijk punt is de software die je gaat gebruiken. We maken daarbij een onderscheid tussen software om mee (samen) te werken zoals Office 365, en digitaal lesmateriaal zoals Studyflow. Deze keuze heeft ook een grote invloed op het soort apparaat waar de docenten en leerlingen mee gaan werken.
Op de achtergrond is de ict-infrastructuur aanwezig om te zorgen dat de andere elementen kunnen werken. Je hebt netwerk, een internetverbinding en een serveromgeving nodig om zaken als identiteit, authenticatie en beveiliging in te regelen.
Als laatste wordt de ondersteuning steeds belangrijker naarmate je de overige elementen meer in gaat zetten. In eerste instantie zal dit met name het ict-beheer zijn. Wanneer uiteindelijk al je leerlingen en docenten met een mobiel apparaat werken en de lessen daar volledig van afhankelijk zijn, wordt ook de gebruikersondersteuning steeds belangrijker.
Voorbeelden succesvol digitaliseren op IPON
Woensdag 19 en donderdag 20 maart delen we voorbeelden van digitaliseren in de klas van onze klanten. We doen dit op onze stand (A054) in één-op-één-gesprekken. Op woensdag 19 maart spreken we ook in het Groene theater om 11:45. Hier delen we drie praktijkcases van digitaliseren in de klas van onze klanten Regio College, Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad en Thomas More Hogeschool.
Wilt u de sessie bijwonen, dan kunt u zich voor IPON aanmelden en registeren voor de sessie via deze link. Kunt u er niet bij zijn, maar wilt u wel graag de cases horen, kunt u via deze link een afspraak maken op onze stand of na de beurs bij u op locatie.