In vier stappen naar een effectiever ict-beleid op school
Veel scholen willen hun ict-voorzieningen verbeteren, maar hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Vanuit de overheid, onder andere via Kennisnet, worden er richtlijnen en wensen aangegeven, maar veel scholen vinden het lastig om dit om te zetten in een concreet plan. Daarnaast ontvangen ze informatie van verschillende leveranciers over handige applicaties en apparaten, maar hoe kunnen deze het meest efficiënt samenwerken? Deze blogpost laat u zien waar te beginnen en helpt u een stukje op weg.
Bezint eer gij begint
Een oer-Hollands gezegde, dat ook hier van toepassing is. Het is goed dat docenten initiatief tonen en zelf op zoek gaan naar gepaste applicaties, maar het kan onbedoeld voor ongewenste consequenties zorgen binnen het grotere plaatje. Vaak komen adviseurs op scholen waar bijvoorbeeld de ene docent Wikiwijs gebruikt om lesmateriaal te delen, de andere docent Facebook en een derde docent Dropbox. Hoeveel dit op zich prima applicaties zijn voor verschillende doeleinden, gaat het mis in de toepassing ervan: er zit namelijk geen beleid achter. Door deze wildgroei moeten leerlingen voor bijna ieder vak een andere applicatie gebruiken. Daarnaast wordt de informatie niet centraal bewaard. Wanneer een applicatie stopt of een docent uit dienst gaat, is er een grote kans dat de opgeslagen data verloren gaat.
Daarnaast is de verleiding voor scholen groot om in te gaan op mooie deals met iPads of Chromebooks. Vaak wordt er onvoldoende onderzocht hoe deze kunnen worden toegepast binnen het curriculum, waardoor de kostbare apparaten al snel ongebruikt in een kast liggen.
Voorkom doemscenario’s met een ict-beleid
Laat de moed niet zakken: bovenstaande situaties zijn eenvoudig te voorkomen met een solide ict-beleid. Hier leest u in vier stappen hoe u kunt starten met het effectiever maken van ict op school.
Stap 1: ict-succes begint bij visie
Als u ooit een adviseur hebt ingehuurd om te helpen vraagt hij of zij als eerste wat u precies wil bereiken. Het is dan ook een belangrijke vraag, want u doet iets niet zomaar. Dit geldt ook voor ict-voorzieningen. Het hebben van ict is geen doel op zich maar een instrument om bepaalde organisatiedoelen te bereiken. In het geval van scholen: kwalitatief hoogstaand onderwijs geven.
Voor scholen is het daarom essentieel dat de ict-visie naadloos aansluit op de onderwijsvisie van de school. Het is aan te raden om u in deze fase te richten op het definiëren van gewenste output. Vragen om de eigen organisatie te stellen zijn bijvoorbeeld:
- Hoe willen we onderwijs geven?
- Welke ict-middelen zijn hierbij nodig?
- Wat is ervoor nodig om deze middelen te implementeren?
Door heldere antwoorden op deze vragen te formuleren, voorkomt u dat u energie steekt in het inrichten van ict-voorzieningen die niet op het gewenste resultaat aansluiten.
Stap 2: betrek de doelgroep
Om ict daadwerkelijk een waardevolle aanvulling te laten zijn op het onderwijs moet u de medewerkers van de school niet uit het oog verliezen. Zo kunt u bijvoorbeeld een enquête afnemen om te ontdekken wat men in de huidige ict-faciliteiten mist en wat de wensen zijn voor de toekomst. Een enquête is echter slechts een momentopname, terwijl de behoeften van de doelgroep in werkelijkheid aan constante verandering onderhevig zijn, bijvoorbeeld door een herijking van de onderwijsvisie of door nieuwe regelgeving vanuit het ministerie.
Het is vaak nuttiger om een constanter klankbord te hebben. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor het opzetten van een ict-stuurgroep, die u meerdere malen per jaar kan adviseren over de nieuwste ict-ontwikkelingen binnen het onderwijs. Ook hebben zij een voortrekkersrol en kunnen zij ander personeel ondersteunen bij het in gebruik nemen van nieuwe ict-middelen of werkwijzen. Het is bij het oprichten van zo’n groep belangrijk aan de volgende zaken te denken om het succesvol te maken:
- Zorg dat er een goede vertegenwoordiging in zit (onderbouw/bovenbouw, verschillende onderwijstypen en OOP’ers).
- Uw personeel is meestal niet gewend om in een stuurgroep te zitten; het is daarom essentieel om duidelijk te maken wat er van ze verwacht wordt en ze daar de faciliteiten voor te geven.
- Investeer in bijscholing voor leden van de stuurgroep. Denk aan bezoek van beurzen en volgen van cursussen via ict-partners.
Stap 3: kies alleen voor schoolbrede en integreerbare oplossingen
Kies alleen voor oplossingen die schoolbreed in te zetten zijn die goed integreren met bestaande applicaties binnen de school, zoals bijvoorbeeld een leerlingvolgsysteem of elektronische leeromgeving. Ook hier is het belangrijk om met verschillende zaken rekening te houden die betrekking hebben op zowel hardware als software:
- Biedt de oplossing de functionaliteiten die samenvallen met onze wensen en eisen?
- Werken de hardware en de software goed samen?
- Zijn de oplossingen goed centraal te beheren?
- Staat de data veilig opgeslagen in bereik van de school?
- Is de oplossing goed te integreren met applicaties die al gebruikt worden?
Stap 4: blijf continu verbeteren
Het ict-beleid is klaar, en de nieuwe applicaties en apparaten zijn gekozen en worden geïmplementeerd. Als u dacht dat u nu klaar was, heeft u het mis. Maar vrees niet: een ict-beleid maakt u voor de komende jaren. Ontwikkelingen zijn constant, zowel binnen het onderwijs als binnen ict. Daarom is het aan te raden om uw beleid jaarlijks te herijken, zodat dit blijft aansluiten bij de missie van uw school om het best mogelijke onderwijs te geven.
Kortom
Het opstellen van een effectiever ict-beleid op school kost wat tijd en moeite, maar het levert zoveel meer op. Een goed ict-beleid zorgt voor efficiëntere ict, hogere tevredenheid en voorkomt desinvesteringen. U kunt inmiddels online een hoop informatie vinden, maar er zijn een hoop scholen die verder in het proces zijn. Zoek hen op via fora, congressen en LinkedIn. Ook wij staan voor u klaar, en we staan u graag vrijblijvend te woord over hoe ict de kwaliteit van het onderwijs op uw school kan verbeteren!
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen