Marien de Gelder is business unit manager Software-ontwikkeling bij OGD en schrijft geregeld opiniestukken op OGD.nl en Computable.nl. In dit bericht gaat hij in op de veranderende detacheringsmarkt voor software-ontwikkeling. Wat staat er te gebeuren voor klant, leverancier en ontwikkelaar?
De aard van detachering is langzaam maar zeker aan het veranderen. Het gaat niet om hoeveel uren een gedetacheerde medewerker maakt, maar om wat hij of zij bijdraagt. Een verschuiving van behoefte aan capaciteit naar een behoefte aan kennis. Hieronder beschrijf ik welke gevolgen dat de komende jaren zal hebben voor de drie betrokken partijen: de klant, de leverancier en de ontwikkelaar zelf.
De klant wordt volwassener
In de eerste plaats is het belangrijk te beseffen dat klanten op een andere manier naar de detachering van ontwikkelaars kijken. Organisaties doen meer zelf en weten steeds beter waar hun eigen competenties liggen.
Het gevolg is dat ze ook beter begrijpen waar versterkingen nodig zijn en waar juist niet. Detachering zal steeds meer op projectbasis gaan gebeuren. Deze projecten worden korter en de eisen aan de ontwikkelaar specifieker.
Klanten worden, met andere woorden, steeds volwassener. Een goede ontwikkeling, want het maakt de verwachtingen van beide kanten beter te managen.
De ontwikkelaar wordt meer betrokken
'Wat voeg jij toe?' Op die vraag moeten ontwikkelaars het antwoord altijd kunnen geven. Ze moeten snappen waarom ze worden ingehuurd, wat zij persoonlijk toevoegen aan het project van een klant. Maar die rol kennen ze alleen als ze ook op de hoogte zijn van het project als geheel.
Van ontwikkelaars wordt dus meer betrokkenheid verwacht. Zij moeten de motivaties van de klant kennen en weten waarom het project überhaupt wordt uitgevoerd. Alleen als ze begrijpen wat de toegevoegde waarde van het project als geheel is, zijn ze in staat ook zelfstandig en op individueel niveau de juiste keuzes te maken.
Wanneer de oogkleppen af gaan stijgt de betrokkenheid bij het project als geheel, wat uiteraard weer goed is voor het eindresultaat. Voor ervaren ontwikkelaars geldt trouwens vaak al dat zij die betrokkenheid hebben. De winst gaat behaald worden bij de junior ontwikkelaars. Door jonge ontwikkelaars snel in het diepe te gooien en goed te begeleiden leren we ze snel om optimaal te functioneren in een veranderende markt.
De leverancier onderscheidt door meer dan ict
De taak van ict-leveranciers zal vooral blijven liggen in het samenbrengen van de juiste ontwikkelaar met de juiste klant. Zoals ik hierboven al schreef wordt dat gemakkelijker omdat klanten ook steeds beter weten wat ze willen.
De uitdaging voor de leverancier ligt op een ander vlak: het weten waar, los van de detachering, de onderscheidende kracht ligt. Zowel van individuele medewerkers als van de organisatie als geheel.
Aan ons als ict-partijen de opgave te ontdekken wat ons onderscheidt van de rest en te leren dat verschil te benutten. Zodat onze klanten makkelijker de partner vinden die ze het best kan ondersteunen.
Dit bericht verscheen eerder op de opiniepagina van Computable