5 bedrijfsdoelen die je bereikt met applicatietransformatie

Geschreven door Nienke Bruijn
7 min leestijd
30-okt-2020 11:15:10

Elke CEO droomt ervan: meer tevreden klanten, de concurrentie voorblijven en een kortere time-to-market. Je hebt een modern, geïntegreerd applicatielandschap nodig om dit soort bedrijfsdoelen te halen. Zo’n landschap functioneert effectief en ontsluit een grote hoeveelheid bruikbare data. Dit vergroot je voorspellend en sturend vermogen en maakt primaire processen efficiënter, gebruiksvriendelijker en effectiever. Om dit te bereiken zet je applicatietransformatie in. 

Wat is applicatietransformatie?  

Applicatietransformatie laat jouw applicatielandschap weer passen bij je bedrijf en zorgt dat je bedrijfsprocessen optimaal zijn ondersteund”, legt adviseur applicatietransformatie Jade Moors uit. Het verschilt per bedrijf op welk gebied applicatietransformatie nodig is of gestart kan worden. Zo kan de focus bij een transformatie bijvoorbeeld liggen op: 

  • het beter laten functioneren van je applicaties; 
  • het verbeteren van de koppelingen tussen deze applicaties; 
  • het verbeteren van de samenwerking tussen de business- en ict-afdeling binnen het bedrijf. 

Met applicatietransformatie creëer je een geïntegreerd geheel waarin een optimale samenhang bestaat tussen je applicaties en mensen. Dit geheel ontsluit een maximale hoeveelheid data, die je effectief kunt inzetten om je businessdoelen te behalen. Door deze integrale aanpak functioneren je primaire processen optimaal en creëer je maximale businesswaarde. Daarnaast is je ict-landschap toekomstbestendig, doordat zowel applicaties als afdelingen binnen de organisatie goed met elkaar koppelen en communiceren.  

Lees hier wat applicatietransformatie precies inhoudt

concurrentiepositie verbeteren met applicatie transformatie modernisatie

5 bedrijfsdoelstellingen die je bereikt met applicatietransformatie 

Deze vijf bedrijfsdoelen - en meer - bereik je met het moderniseren van je applicatielandschap. Bij elk bedrijfsdoel lees je hoe andere organisaties en bedrijven dit aanpakken en wat dit hen oplevert.

1. Een verbeterde concurrentiepositie  

De concurrentie voorblijven. Hierin is het cruciaal om in te spelen op de steeds veranderende problemen, wensen en behoeften van je klanten. Moors: “Hoe meer data je hebt over je klanten en hun uitdagingen, hoe beter je kunt inschatten waar de kansen liggen. Deze kunnen bijvoorbeeld liggen bij nieuwe producten, diensten of de manier waarop je deze aanbiedt. Met applicatietransformatie ontsluit je de data die je hiervoor nodig hebt. Vervolgens speel je met de juiste applicaties gericht in op het verbeteren van je concurrentiepositie, bijvoorbeeld via targeted advertising.” 

Voorbeeld uit de praktijk

Grote, cloud native partijen als Amazon laten klanten automatisch afrekenen via gezichtherkennende camera’s. Deze camera’s zijn gekoppeld aan de klantendata. Dit levert gemak op voor de klant, want het afrekenen gaat snel en eenvoudig. Daarnaast krijgt de aanbieder de kans om de omzet te verhogen. Hij kan prijzen bijvoorbeeld realtime aanpassen voor specifieke klanten, omdat de partij weet dat deze klanten dat interessant zullen vinden. Zo moedigt de aanbieder hen aan om een bepaalde koop te doen. Ook kan hij besluiten een nieuw product of dienst te ontwikkelen, wanneer uit de data blijkt dat hier behoefte aan is.  

Op deze manier bied je klanten een betere, snellere en op maat gemaakte winkelbeleving aan op basis van data en zijn je eigen processen effectiever.  Dit maakt je beter opgewassen tegen de groeiende concurrentie en helpt je optimale waarde te halen uit je bedrijf. 

Lees hier hoe je optimale waarde haalt uit data bij een applicatietransformatie

businessdoelen bereiken met modern applicatielandschap

2. Een kortere time-to-market 

De snelheid waarmee je producten en diensten op de markt brengt heeft ook een positieve impact op je concurrentiepositie. Maar je bestaande processen ‘gewoon sneller’ uitvoeren is vaak niet zomaar een optie. Moors: “Deze processen hebben een transformatie nodig. Dit doe je bijvoorbeeld door applicaties te moderniseren en hierin taken te automatiseren. Of door slim gebruik te maken van nieuw aangeboorde data. Dit zijn zaken die applicatietransformatie mogelijk maakt. Ook kan de sleutel van de applicatietransformatie zitten aan de menselijke kant: het aanpassen van je bedrijfsprocessen. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn de samenwerking tussen business en ict efficiënter te maken, zodat je sneller kunt leveren.” 

Voorbeeld uit de praktijk

Datacenter-bedrijf Equinix wilde zijn klanten sneller voorzien van nieuwe diensten en mogelijkheden. Daarom zocht het bedrijf een manier waarop ontwikkelaars sneller en beter konden coderen. Het oude systeem van Equinix was eerder prima. Maar voor deze nieuwe behoefte zocht de datacenter-gigant een meer robuuste oplossing, die voldeed aan de wensen van schaalvergroting en bedrijfscontrole. Via automatisering en het transformeren van zijn systemen behaalde Equinix zijn businessdoel en waren klanten sneller geholpen. 

3. Innovatiekracht 

Legacy-systemen beperken het innovatievermogen van bedrijven. Deze verouderde applicaties sluiten niet meer aan op de nieuwste technieken. Moors: “Dit betekent dat je bij iedere nieuwe applicatie moet uitvinden hoe je deze aan je legacy gekoppeld krijgt. Dit vereist vaak veel maatwerk en in sommige gevallen is het zelfs niet mogelijk om de legacy te laten samenwerken met moderne techniek. Dit vertraagt of verhindert je vermogen om te innoveren en de beste producten of diensten te leveren. Bovendien loop je zo vaak een hoop bruikbare data mis die zit ‘opgesloten’ in deze oude systemen.” 

Met applicatietransformatie los je deze beperkingen op. Je legacy-software kan op verschillende manieren worden gemoderniseerd, zodat deze weer optimaal samenwerkt met de rest van je applicatielandschap en een maximale hoeveelheid data ontsluit. Zo is de weg vrij om te innoveren en nieuwe inkomstenbronnen te creëren.  

Voorbeeld uit de praktijk

Eén van onze klanten die voedingstoffen produceert wilde graag een warehousemanagementsysteem (WMS). Hiermee zou de partij alles gestroomlijnder kunnen doen en stappen kunnen zetten richting de toekomst. Het probleem is alleen dat de bedrijfskritische applicatie hier niet op kan worden aangesloten. Het gaat namelijk om een oude (legacy) applicatie, die de klant zelf heeft ontwikkeld in de jaren 90. Hierin staat zeer belangrijke data, waaronder de recepten van alle producten. De werknemers die bij de bouw van deze applicatie betrokken waren werken nu elders, en er is geen kennis over de architectuur van het systeem. Door het ontbreken van een goed WMS mist de klant nu de slagkracht om verder te kunnen innoveren. 

Vanuit applicatietransformatie kun je in zo’n geval een analyse doen die achterhaalt welke processen en data door deze bedrijfskritische applicatie gaan. Vervolgens kun je deze herschrijven in een nieuwe, moderne applicatie, mét behoud van alle data. Zo kun je als bedrijf verder moderniseren en je bedrijf inrichten op de toekomst. Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat je gelijk je bedrijfsprocessen onder de loep kunt nemen, en waar nodig kunt verbeteren. 

BLOG Thumbnail ATS

4. Grotere klanttevredenheid 

De verwachtingen van klanten zijn torenhoog. Zij zijn gewend geraakt aan eindeloze keuzemogelijkheden, directe levering en lage prijzen. Tegelijkertijd concurreert meer dan twee derde van de bedrijven volgens Gartner vooral op het gebied van klanttevredenheid. En consultantsbureau McKinsey rekende uit dat een fundamentele mentaliteitsverandering gericht op de klant, samen met de benodigde operationele en ict-verbeteringen, de klanttevredenheid gemiddeld met 20 tot 30 procent verhoogt. 

Werken aan een hogere klanttevredenheid is dus relevant. Moors: “Applicatietransformatie is hiervoor vaak een vereiste. Want echt goede dienstverlening vraagt om een periodieke heroverweging van je bedrijf, wat het aanbiedt, en de manier waarop het dat doet. Met een modern en geïntegreerd applicatielandschap ben je hierin veel wendbaarder. Daarnaast geeft de data die een optimaal functionerend applicatielandschap genereert je alle mogelijkheden voor inzicht in de behoeften van klanten.” Zo speel je met applicatietransformatie slim en gericht in op het verhogen van de klanttevredenheid. 

Voorbeeld uit de praktijk

Een Nederlandse hogeschool werft studenten vooral via open dagen, maar wil hier verandering in brengen. De huidige tijd vraagt namelijk om andere manieren om jongeren te overtuigen. Ten eerste willen de aankomende studenten van nu - de digital native-generatie - alles gepersonaliseerd kunnen ervaren op hun mobiel. En als de informatie niet binnen twee klikken bereikbaar is, ervaren zij deze als irrelevant. Daarnaast is face-to-face contact door de coronacrisis verplaatst naar mobiel.  

De hogeschool speelt met applicatietransformatie in op deze situatie. De organisatie laat zijn applicatielandschap onder de loep nemen om hierin specifieke, vernieuwende applicaties te integreren. Zo wordt er veel meer mogelijk.  

Moors: “Wat dacht je bijvoorbeeld van een virtual reality open dag, die volledig vanaf de bank te bezoeken is? Inclusief studievoorlichters die via een chat vragen beantwoorden, en proeflessen die mobiel te volgens zijn. Zo’n aanpassing vergroot de tevredenheid van de studiekiezers. Uiteindelijk kan dit leiden tot meer inschrijvingen en meer daadwerkelijke studenten.” 

Tip: vergroot je klanttevredenheid door de gebruikerservaring te verbeteren. Lees er meer over in het whitepaper 'de 6 belangrijkste ict-trends voor 2022'

5. Efficiëntere processen 

Veel bedrijven baseren hun processen op verouderde systemen, of een applicatielandschap dat niet optimaal samenwerkt. Processen zijn dan vaak inefficiënt en minder gebruiksvriendelijk dan zij zouden kunnen zijn. Bijvoorbeeld doordat mensen veel onnodig handmatig werk moeten doen of doordat bepaalde informatie niet beschikbaar is. 

Moors: “Na een applicatietransformatie werkt alles in je ict-omgeving intuïtief en vaak ook automatisch met elkaar samen. En je beschikt over veel meer data. Dit alles maakt processen efficiënter, waardoor je makkelijker, sneller en prettiger je werk doet. Het resultaat is tijdswinst en een toename in effectiviteit, terwijl de manier van werken verder in principe hetzelfde blijft.” 

Voorbeeld uit de praktijk

Je werkt al twintig jaar in hetzelfde CRM-systeem en je twijfelt of het nog wel effectief werkt. Het lijkt erop dat je niet zonder dat verouderde systeem kunt, want het bevat alle klanthistorie van de afgelopen decennia. Maar draai de boel eens om: als je niet focus op het verouderde systeem, maar op de waarde van de data die erin is opgeslagen kun je met applicatietransformatie snel meer waarde uit die data halen. 

Dit kun je doen door de data te migreren naar de cloud en deze vervolgens met nieuwe technieken te ontsluiten. Vervolgens haal je bruikbare informatie uit deze data met data science-technieken. Zo werk je efficiënter met je CRM-systeem en speel je tegelijkertijd beter in op de markt.   

Lees hier hoe je in 5 stappen grip houdt bij een cloudtransitie

Behaal je bedrijfsdoelen met applicatietransformatie 

De mate waarin applicaties je bedrijfsprocessen ondersteunen en de mate waarin deze applicaties goed (samen)werken bepaalt voor een belangrijk deel of je bedrijfsdoelstellingen behaalt. Met applicatietransformatie optimaliseer je je landschap om maximale businesswaarde te creëren. Deze waarde zie je terug in je bedrijfsprocessen: je voert handelingen sneller, makkelijker en doeltreffender uit en speelt beter in op de markt. Dit maakt je naast effectief ook wendbaar en toekomstbestendig. Zo ondersteunt een goed applicatielandschap vele bedrijfsdoelen en het creëren van maximale businesswaarde

Lees hier hoe je applicatietransformatie aanpakt.  Of kom erachter hoe je klanten aan je bindt met de ict-trends voor 2022:

 

business goals halen applicatietransformatie moderniseren saasJade Moors is business consultant bij OGD ict-diensten. Vanuit deze functie begeleidt zij C-level en directie bij applicatietransformatie en de bijbehorende cultuurverandering. Jade werkt hierbij vanuit bedrijfswaarde en onderzoekt hoe ict en business op zo’n manier samenwerken dat je maximale waarde creëert. 

Ontvang email updates