Wat ict kan leren van moderne wetenschap

Geschreven door Rick van Laar
4 min leestijd
7-feb-2014 16:47:17

Wetenschappers zijn continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën. De ict-branche is zeer vooruitstrevend als het gaat om het implementeren van de nieuwste technologische mogelijkheden die voortkomen uit wetenschap. Wat kunnen ict-bedrijven eigenlijk nog meer leren van moderne wetenschap? OGD'er Rick van Laar over het veelbelovende materiaal grafeen.

De honingraat als revolutie

Grafeen is een materiaal dat puur en alleen bestaat uit koolstofatomen. Op zichzelf is dat niet zo bijzonder, de vulling van je potlood bestaat namelijk uit grafiet: pure koolstof. Wat grafeen zo bijzonder maakt is dat het een laag koolstof is van één atoom dik in een honinggraat structuur en dus tweedimensionaal is. Het is doorzichtig, ultrasterk, weegt vrijwel niks en geleidt warmte en elektriciteit beter dan elk materiaal dat tot nu toe ontdekt is.

Grafeen heeft de potentie om alle technologie te verbeteren. Batterijen die in een paar seconden opladen, communicatiesnelheden in computers die met een factor tien toenemen, onbreekbare en doorzichtige computerschermen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Waar wachten we nog op!?

Grafeen in de praktijk

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan toepassingen voor grafeen. Er zijn al werkende computerchips gemaakt en de resultaten zijn veelbelovend. In de nabije toekomst zullen dit soort chips gebruikt worden om de rekenkracht van tal van apparaten te verbeteren. Ook is grafeen zeer geschikt om zonnecellen mee te maken door de unieke combinatie van zeer goede geleidende eigenschappen en het feit dat grafeen doorzichtig is. Zo kan je bijvoorbeeld doorzichtige zonnecellen plaatsen over ramen, waardoor een heel flatgebouw kan dienen als zonnecel.

Maar dit soort revolutionaire toepassingen zullen we pas gaan zien als de productiekosten omlaag gaan. Op dit moment kost grafeen namelijk nog ruim €60 per vierkante centimeter. Er is al wel een commerciële toepassing van het peperdure materiaal op de markt: een tennisracket.

Hoe win je een nobelprijs?

Het enige wat je nodig hebt is een blokje grafiet, plakband en een plakje silicium. Het klinkt als een grap, maar twee Russische wetenschappers zijn er met deze simpele materialen in geslaagd om als eerste op “grote schaal” hoge kwaliteit grafeen te produceren en hebben daarvoor de Nobelprijs voor de natuurkunde ontvangen.

Hoe kwamen de Russen op dit gekke idee? Dat is misschien wel één van de mooiste aspecten aan het hele verhaal van grafeen. Al in 1947 heeft een wetenschapper bedacht dat grafeen in theorie zou moeten kunnen bestaan, maar hij wist niet hoe je dat zou moeten maken. De Russen die het uiteindelijk gelukt is om een enkele laag grafeen te maken gingen aan de slag met een helder doel voor ogen en kwamen daardoor met een innovatieve en enigszins bizarre methode om dit materiaal te maken. Als zij niet van tevoren hadden geweten waar zij naartoe werkten waren ze mogelijk nooit tot hun ontdekking gekomen.

Ict op zijn Russisch

Door een naar een helder doel te werken wisten de Russen met simpel gereedschap het meest revolutionaire materiaal ooit te creëren. Bij een ict-project is een helder doel even belangrijk. Je kan pas bepalen welke route je neemt als je weet waar je naartoe wilt. Dat klinkt misschien heel logisch, maar veel ict-projecten die niet goed verlopen mislukken juist omdat het doel niet duidelijk is.

Het kan voor organisaties om verschillende redenen lastig zijn om te bepalen wat zij precies willen. Misschien is het probleem te complex, of zijn de projectmedewerkers niet op de hoogte van het bestaan van nieuwste technologische oplossingen.

De taak van de ict-dienstverlener

Wat de reden ook mag zijn, het is de taak van een
ict-dienstverlener om hun klanten te helpen hun projectdoel helder in beeld te brengen. Het gaat er namelijk om dat er geen lapmiddelen geïmplementeerd worden die tijdelijk soelaas bieden, maar dat het einddoel de problematiek permanent verhelpt.

Ict-advies

Heeft u een probleem waar u advies bij kunt gebruiken? OGD heeft veel ervaring bij een breed scala aan klanten en heeft daardoor de kennis vergaard om klanten goed te kunnen adviseren over wat ze écht nodig hebben. Vul ons contactformulier in en wij nemen contact met u op.

Rick is de nieuwste aanwinst van het Marketing-team van OGD. Helemaal nieuw is hij echter niet. Het kan zelfs zijn dat u hem al eens gesproken heeft, want tot eind vorig jaar beantwoordde Rick de technische vragen van klanten op onze Shared Service Desk.

Ontvang email updates