Ook het Dorifel-virus is geen uitzondering

De afgelopen week is er in Nederland veel commotie geweest rondom de uitbraak van het Dorifel-virus. Als ict-dienstverlener nemen wij virusuitbraken natuurlijk zeer serieus. Standaard zorgen we ervoor dat alle beveiligingssystemen bij onze klanten up-to-date zijn. Daarnaast hebben we een extra procedure wanneer er sprake is van een uitbraak zoals het Dorifel-virus, maar ook voor een kleinere uitbraak. Bij OGD hanteren we altijd dezelfde aanpak die bestaat uit vier onderdelen om virussen adequaat aan te pakken en problemen zo veel mogelijk in de kiem te smoren.

Onderzoeken

Zowel bij nieuws van een grote virusuitbraak als bij aanwijzingen van een lokale virusuitbraak, is het zaak snel overzicht van de situatie te hebben. De eerste stap is dan ook om goed te onderzoeken of er inderdaad sprake is van een besmetting en zo ja, wat er dan besmet is en waarmee.

Continu informeren

Daarna is het belangrijk om goed te communiceren naar alle betrokken partijen. Besmette klanten krijgen zo snel mogelijk te horen wat er aan de hand is en wat we gaan doen. Ook tijdens en na de verwijdering van het virus houden wij onze klanten altijd goed op de hoogte. Verder informeren we onze klanten ook als we niets vinden, geven we antwoorden op de meest gestelde vragen en adviseren we eventuele preventieve acties die zij kunnen nemen. Daarnaast is onze servicedesk altijd op de hoogte van de laatste stand van zake rond een uitbraak.

Virusvrij maken

Na het ontdekken van een besmetting beginnen we direct met de bestrijding. Afhankelijk van het virus hanteren we een strategie. Doorgaans betekent dit dat we het virus zo snel mogelijk isoleren om verdere verspreiding tegen te gaan. Daarna volgt verwijdering of het repareren van de besmette bestanden. Van de eventueel verwijderde bestanden worden de gezonde versies weer teruggezet uit de back-up.

Monitoren

Nadat besmettingen verholpen zijn, is het belangrijk de situatie goed in de gaten te blijven houden. Een virus kan immers plots weer ergens opduiken en dan opnieuw snel om zich heen slaan. Totdat we er honderd procent zeker van zijn dat de situatie rond het virus volledig onder controle is, blijven we de systemen van betrokken klanten daarom monitoren. Ook geven we tips over hoe de klant zelf kan meedenken en eventuele problemen in een vroeg stadium kan signaleren.

Ook het Dorifel-virus bleek geen uitzondering

Afgelopen week zijn we met onze extra procedure gestart en bleken we snel de situatie in kaart te hebben. Maar blijven we in dit geval voorlopig nog extra monitoren en de firewalls van onze klanten updaten. Dit doen we zolang het mechanisme achter de verspreiding van dit virus nog niet is uitgeschakeld. Hier zijn wereldwijd verschillende instanties en beveiligingsbedrijven mee bezig. Lees voor meer informatie en laatste ontwikkelingen hier verder:

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!

Ook het Dorifel-virus is geen uitzondering

Posted by Redactie OGD on 15-aug-2012 18:33:25

De afgelopen week is er in Nederland veel commotie geweest rondom de uitbraak van het Dorifel-virus. Als ict-dienstverlener nemen wij virusuitbraken natuurlijk zeer serieus. Standaard zorgen we ervoor dat alle beveiligingssystemen bij onze klanten up-to-date zijn. Daarnaast hebben we een extra procedure wanneer er sprake is van een uitbraak zoals het Dorifel-virus, maar ook voor een kleinere uitbraak. Bij OGD hanteren we altijd dezelfde aanpak die bestaat uit vier onderdelen om virussen adequaat aan te pakken en problemen zo veel mogelijk in de kiem te smoren.

Onderzoeken

Zowel bij nieuws van een grote virusuitbraak als bij aanwijzingen van een lokale virusuitbraak, is het zaak snel overzicht van de situatie te hebben. De eerste stap is dan ook om goed te onderzoeken of er inderdaad sprake is van een besmetting en zo ja, wat er dan besmet is en waarmee.

Continu informeren

Daarna is het belangrijk om goed te communiceren naar alle betrokken partijen. Besmette klanten krijgen zo snel mogelijk te horen wat er aan de hand is en wat we gaan doen. Ook tijdens en na de verwijdering van het virus houden wij onze klanten altijd goed op de hoogte. Verder informeren we onze klanten ook als we niets vinden, geven we antwoorden op de meest gestelde vragen en adviseren we eventuele preventieve acties die zij kunnen nemen. Daarnaast is onze servicedesk altijd op de hoogte van de laatste stand van zake rond een uitbraak.

Virusvrij maken

Na het ontdekken van een besmetting beginnen we direct met de bestrijding. Afhankelijk van het virus hanteren we een strategie. Doorgaans betekent dit dat we het virus zo snel mogelijk isoleren om verdere verspreiding tegen te gaan. Daarna volgt verwijdering of het repareren van de besmette bestanden. Van de eventueel verwijderde bestanden worden de gezonde versies weer teruggezet uit de back-up.

Monitoren

Nadat besmettingen verholpen zijn, is het belangrijk de situatie goed in de gaten te blijven houden. Een virus kan immers plots weer ergens opduiken en dan opnieuw snel om zich heen slaan. Totdat we er honderd procent zeker van zijn dat de situatie rond het virus volledig onder controle is, blijven we de systemen van betrokken klanten daarom monitoren. Ook geven we tips over hoe de klant zelf kan meedenken en eventuele problemen in een vroeg stadium kan signaleren.

Ook het Dorifel-virus bleek geen uitzondering

Afgelopen week zijn we met onze extra procedure gestart en bleken we snel de situatie in kaart te hebben. Maar blijven we in dit geval voorlopig nog extra monitoren en de firewalls van onze klanten updaten. Dit doen we zolang het mechanisme achter de verspreiding van dit virus nog niet is uitgeschakeld. Hier zijn wereldwijd verschillende instanties en beveiligingsbedrijven mee bezig. Lees voor meer informatie en laatste ontwikkelingen hier verder:

Topics: Digitale Transformatie, Cyber Security, Online Werkplek