De kinderen van vandaag groeien op in een andere wereld. Met het onderwijs willen we ze hier optimaal op voorbereiden. Daarvoor gebruiken we steeds meer techniek. Vroeger was alles van papier, vandaag de dag is er veel gedigitaliseerd in de klas. Maar leren leerlingen nog wel de juiste dingen? En hoe houden we de balans tussen techniek en mens in de klas?
De mogelijkheden zijn eindeloos
Je kunt technologie inzetten om lessen leuker te maken. Eerder schreven we een blog over app’s om je lessen interactiever te maken. Deze blog is nog steeds een van onze meest gelezen blogs. Blijkbaar is dit onderwerp populair. Leerkrachten zijn op zoek naar manieren om nieuwe techniek een plek te geven in de klas.
Je kunt technologie ook inzetten als materiaal om je werk mee te doen. Een laptop, smartphone of tablet is in elk geval niet meer weg te denken uit het leven van leerlingen. Praktische informatie zoals roosterwijzigingen kunnen hierop makkelijk gecommuniceerd worden. En kinderen hoeven niet meer met die zware boeken rond te lopen.
Ook kun je technologie als lesstof gebruiken. Op Altschool, opgericht door een ex-Google medewerker, leren kinderen vanaf jonge leeftijd al hoe ze om moeten gaan met techniek. Basisschoolkinderen checken 's ochtends in op de iPad. Vervolgen openen ze hun persoonlijke playlist en starten de dag met bijvoorbeeld 3d modelleren of circuit boards maken.
Maar je kunt technologie natuurlijk ook inzetten om nieuwe manieren van samenwerken mogelijk te maken. Scholieren kunnen zowel thuis als op school hun materiaal gebruiken, schoolinformatie raadplegen en samenwerken met andere leerlingen en docenten. Vergelijkbare mogelijkheden zijn er ook voor docenten en medewerkers, bijvoorbeeld om flexibeler te werken of altijd toegang te hebben tot allerlei informatie. Niet alleen wanneer de school open is, maar ook ’s avonds en in het weekend. De mogelijkheden op dit gebied zullen alleen maar toenemen omdat de beschikbaarheid van mobiele apparaten groot is.
Je kunt dus heel veel kanten op met technologie. Hoewel, het zal altijd een hulpmiddel blijven.
Maar we moeten de basis niet uit het oog verliezen
De basis is en blijft de groei en het plezier van de leerlingen. De belangrijkste factor om dat voor elkaar te krijgen is en blijft de leerkracht. Ondanks digitalisering maakt hij of zij nog steeds het verschil in iemands leven. Wij delen graag het verhaal van Rita Pierson, die inmiddels helaas is overleden. Ze riep leerkrachten in een TedTalk op in hun leerlingen te geloven en vooral een band te creëren die echt is, op persoonlijk niveau.
Verder praten over techniek en betekenis in de klas
Wij nodigen u uit om met ons de discussie verder te voeren. Wat willen we met ict in de klas? Hoe kunnen we de leerkracht optimaal helpen om betekenis te hebben voor leerlingen? Zijn er slechte voorbeelden? Zijn er al goede voorbeelden?
We bespreken het graag met u op onze vierde editie van Samen Slimmer in het Onderwijs evenement. Wilt u als eerste op de hoogte zijn? Meld u dan hier aan.