Ict-trends en -ontwikkelingen voor het mkb in 2018
Ict-trends en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. We schreven al eerder over de belangrijkste ict-trends voor dit jaar. Maar voor het mkb zijn andere trends belangrijk dan voor bijvoorbeeld enterprise-ondernemingen of start-ups.
Met het toepassen van nieuwe technieken bespaar je al snel kosten, of verbeter je de concurrentiepositie van je bedrijf. Maar welke trends zijn nu echt de moeite waard? En welke passen bij jouw bedrijf? We geven je hier een overzicht van de belangrijkste ict-trends waarmee je binnen het mkb écht iets kunt.
Betere concurrentiepositie met ict
Mobiel internet en online winkelen hebben de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Hierdoor bekijken consumenten een product of dienst vóór een aankoop vaak online, waar zij reviews lezen van andere gebruikers en het aanbod snel kunnen vergelijken. Ook de aanschaf gebeurt steeds vaker online. Bedrijven beginnen daarom een webwinkel en verstrekken online uitgebreide informatie over hun product of dienst. Door inzet van sociale media via platforms als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram vergroten zij het bereik onder de doelgroep.
Het is hierbij belangrijk om de online service zo persoonlijk mogelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld met een chatbot. Deze robot beantwoordt direct unieke vragen van (potentiële) klanten en zo nodig zet hij deze door naar een menselijke klantenservicemedewerker. Dit maakt het voor de klant laagdrempelig om contact op te nemen. Andere trends zijn het bieden van klantenservice via een webcam met een medewerker die live face-to-face vragen beantwoordt, en het na toestemming op afstand meekijken op het apparaat van de klant en daar direct zaken verhelderen door te ‘tekenen’ op het scherm.
We zien daarnaast dat bedrijven in het mkb steeds meer realtime inspelen op klantbehoeften. Door het verzamelen van grote hoeveelheden data ontdek je patronen in het gedrag van (individuele) klanten. Met machine learning kun je op basis daarvan realtime voorspellingen doen. Zo kun je bijvoorbeeld online op het meest geschikte tijdstip aan de juiste persoon de juiste aanbiedingen tonen of op basis van live data aan klanten voorspellen wanneer het rustig zal zijn in de winkel.
Lees hier meer over wat OGD doet op het gebied van AI en machine learning.
Databeveiliging & GDPR
Dagelijks belanden persoonsgegevens in handen van derden die hiertoe officieel geen toegang hebben. Dit soort datalekken ontstaan zowel online, bijvoorbeeld via een cryptolocker, als offline, bijvoorbeeld via een kwijtgeraakte usb-stick of rondslingerende post met gevoelige informatie.
De Europese Unie heeft daarom besloten tot strakkere maatregelen in het beschermen van persoonsgegevens. De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel General Data Protection Regulation (GDPR) is hiervan het gevolg. De GDPR is op 25 mei 2016 al in werking getreden en wordt vanaf 25 mei 2018 officieel gehandhaafd. Ieder bedrijf dat persoongegevens verwerkt moet hieraan voldoen.
Veel mkb'ers zijn hierdoor genoodzaakt nieuwe processen en rollen binnen het bedrijf te creëren. Dit kan variëren van het maken van een procedure voor datalekken en het aanstellen van een Privacy Officer tot het beter beveiligen van de digitale bedrijfsgegevens. Lees hier hoe je jouw bedrijf afstemt op de GDPR.
Maximaal gebruik van public cloud
Ict wordt steeds diverser en complexer. Bedrijven besteden hun ict daarom steeds vaker uit via standaardoplossingen. Door te kiezen voor uitbesteding speel je jezelf vrij om je weer volledig te richten op de corebusiness van het bedrijf.
Ict kun je op verschillende manieren uitbesteden. Bijvoorbeeld via Infrastructure as a Service (IaaS) of via de hybride of public cloud. Het verschilt per bedrijf welke oplossing het beste past. Een groot voordeel van de public cloud is dat je overal, altijd en vanaf elk apparaat op een veilige manier toegang hebt tot de bedrijfsapplicaties. Daarnaast zijn de kosten van een public clouddienst vaak makkelijk schaalbaar doordat je maandelijks kunt betalen naar gebruik. En binnen de cloud van Microsoft speel je gemakkelijk in op bovengenoemde trends van machine learning en cognetive services als een chatbot. In de cloud staan namelijk allerlei basistools en -middelen klaar om deze toepassingen naar eigen wens uit te bouwen.
Bovendien is een goede cloudwerkplek een sterke basis voor gegevensbeveiliging vanwege ingebouwde functionaliteiten op enterprise-niveau. Dit maakt geavanceerde beveiligingsmogelijkheden beschikbaar voor elke gebruiker. Ook in het licht van de GDPR kan dat belangrijk zijn. 1ict van OGD draait op de Microsoft-cloud en wordt geleverd met een standaard security- en compliancy-beleid. Hiermee kun je de cloud én de bedrijfsprocessen zo inrichten dat er geen achterdeur blijft openstaan die voor mogelijke dataleks zorgt.
Ben je benieuwd hoe je deze en andere nieuwe ontwikkelingen binnen jouw bedrijf kunt inzetten, om zo de resultaten verder te verbeteren en risico's te verkleinen? We geven je graag vrijblijvend advies.
Misschien vind je dit leuk
Anderen hebben deze artikelen gelezen