Een succesvol softwareproject: 4 tips voor opdrachtgevers

Geschreven door Nick Léoné
3 min leestijd
30-dec-2019 10:40:35

Hoe maak je jouw softwareproject succesvol? Je kunt als opdrachtgever zelf vaak meer doen dan je denkt: inbreng vanuit jouw organisatie is belangrijk. Alleen met specifieke kennis van jouw organisatie kunnen ontwikkelaars een applicatie namelijk helemaal op maat maken. En juist dan haal je er de meeste waarde uit.  

In deze post delen we vier tips over hoe je als opdrachtgever actief meebouwt aan een succesvol softwareproject. Ervaren ontwikkelaars helpen je hier natuurlijk bij. De eerste tip gaat over het doorspelen van de juiste interne kennis. De andere drie gaan over het ‘ABC van opdrachtgeverschap’: ‘afspraken’, ‘betrokkenheid’ en ‘continu evalueren’. Met deze tips in je achterhoofd draag je optimaal bij aan een succesvol softwareproject. 

1. Zorg dat de app bij je organisatie past 

Als je software laat bouwen is het belangrijk dat deze goed bij je organisatie past: bij de medewerkers, hun werkwijzen en de processen. Onderzoek daarom vooraf wat de impact van de nieuwe software is op het werk van jouw eindgebruikers. Wat verandert er voor hen? En wat zijn hun wensen? Welke situaties moet de applicatie minimaal dekken? Zet dit op papier. Hoe beter je weet hoe jouw organisatie werkt en wat de gewenste situatie is, hoe beter ontwikkelaars de applicatie kunnen inrichten.  

Je kunt sessies organiseren om deze informatie gestructureerd op te halen. Nodig daarbij stakeholders uit van de teams die de applicatie gaan gebruiken. Zorg dat iedereen is vertegenwoordigd, maar houd de groep klein. Zo krijg je de informatie die je zoekt, zonder dat er te lange discussies ontstaan. Begin met sessies om de gebruikers, de context en de meerwaarde van de applicatie scherp te krijgen. Zo geef je de ontwikkelaars direct een concreet doel. Zij kunnen je trouwens goed helpen in deze sessies; ze kennen de veelvoorkomende valkuilen bij softwareontwikkeling.

2. Afspraken: maak verwachtingen concreet 

Duidelijke afspraken zorgen voor een goed projectbegin. Als je weet op wat voor soort oplossing jouw organisatie zit te wachten, bepaal je samen met de ontwikkelaars de scope van het project. Zo weet je zeker dat je naar hetzelfde einddoel toewerkt. Schets een beeld van de gewenste applicatie en zoom in op onderwerpen als architectuur, interface en budget. Maak ook een wensenlijst (backlog) en neem hierin de wensen vanuit de organisatie mee. Deze uitgangspunten kunnen in de loop van het project nog veranderen en dat is prima; ze helpen je nu om een gezamenlijk doel te bepalen. Zo voorkom je dat ontwikkelaars niet-passende functionaliteiten ontwikkelen. 

Lees in onze vorige blogpost hoe een goed projectbegin het vervolg van je project beïnvloedt. 

3. Betrokkenheid: test en feedback 

Het is belangrijk om de applicatie tijdens het ontwikkelproces regelmatig te testen, al meteen vanaf het begin. Het liefst doe je dit met een klein groepje medewerkers dat de toekomstige typen eindgebruikers vertegenwoordigt. Hoe werken de nieuwste features en is de feedback van stakeholders uit vorige testrondes goed meegenomen? De ontwikkelaars nemen deze ervaringen mee in hun verdere aanpak.  

Het is aanlokkelijk om gebruikers pas te laten testen wanneer een applicatie bijna af is, omdat je dan alles in één keer kunt testen. Maar in deze fase is vaak 90 procent van het projectbudget al verbruikt. Hierdoor kunnen de ontwikkelaars grote wensen niet meer meenemen. Daarnaast is het later in het proces steeds moeilijker om de applicatie aan te passen. Het resultaat? Frustratie over het eindresultaat, vertragingen en overschrijding van het budget. Test daarom vanaf het begin, en blijf dit tijdens het project doen. 

4. Continu evalueren: samenwerking  

Mensen focussen in softwareprojecten vaak vooral op het eindproduct: de techniek en functionaliteit van de applicatie. Daardoor krijgt de samenwerking met de ontwikkelaars minder aandacht. Toch is ook dat een belangrijk onderdeel van een geslaagd project. Met een goede samenwerking verloopt een project soepeler en sneller en kom je tot een beter eindresultaat. Maak daarom onderling afspraken over de communicatie. Hoe houden jullie elkaar op de hoogte? Ervaren ontwikkelaars kunnen een voorstel doen voor gestructureerde communicatie tijdens het project. 

Het is daarnaast belangrijk dat er in jouw organisatie één aanspreekpunt (‘product owner’) is tijdens het project. Deze persoon helpt om de onderlinge communicatie goed te houden, geeft sturing en heeft beslissingsbevoegdheid. Het is handig als de product owner ook budgetverantwoordelijkheid heeft, want dan kan het project via deze persoon snel worden bijgestuurd. Zo voorkom je vertraging en onzekerheid in het ontwikkelproces.  

Lees hier hoe je de duur en de kosten van je softwareproject goed inschat.  

Samen naar de top 

Door goede afspraken te maken, betrokken te zijn en continu te kijken naar de samenwerking vorm je een hecht team met de ontwikkelaars. Zorg dat je organisatie klaar staat om het project te begeleiden en weet wat jouw organisatie nodig heeft van de applicatie. Daarmee voorkom je verrassingen en verspilling tijdens het ontwikkelen en kun je het project optimaal versnellen en succesvol maken. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden binnen softwareontwikkeling?

outsourcing

Ontvang email updates