CIO-as-a-Service: slimme strategieën voor digitale transformatie

Geschreven door Jade Moors
3 min leestijd
1-feb-2024 10:47:23

Jade Moors heeft een interessante en uitdagende baan als CIO-as-a-Service. “Ik zie heel veel verschillende bedrijven van de binnenkant, en daardoor kan ik een waardevolle bijdrage leveren voor deze bedrijven. Door ze bijvoorbeeld te begeleiden bij een digitale transformatie, of te ondersteunen met leveranciersmanagement.” De wereld wordt steeds digitaler en Jade ziet dat zelfs de kleinere familiebedrijfjes nu strategische keuzes moeten maken. “Waar je bijvoorbeeld vroeger nog prima een fabriek kon draaien met twee computers en papieren bonnen, kom je daar door digitalisering niet meer onderuit. Voor die digitalisering is veel nodig. Denk aan het in gesprek gaan met leveranciers voor software, het maken van een selectietraject voor ict-tooling en ga zo maar door. CIO-as-a-Service kan dan uitkomst bieden.”

Wat is CIO-as-a-Service en voor wie is het interessant?

CIO-as-a-service is het aanbod van het CIO-schap en strategisch ict-advies als een dienst. Je huurt een CIO voor een aantal uur per week in. Jade: “Dit is interessant voor bedrijven die wel strategische ict, en het maken van strategische keuzes op het gebied van ict nodig hebben, maar niet fulltime omdat ze daar te klein voor zijn, geen ict-afdeling hebben of daar niet complex genoeg voor zijn. Denk bijvoorbeeld aan familiebedrijven of bedrijven in het mkb.”

Bij welke zaken is CIO-as-a-Service een goede oplossing?

“Bij zaken als het ontwikkelen van een ict-roadmap is CIO-as-a-Service interessant. Net als bij het beoordelen, prioriteren en beheren van ict-projecten, het opstellen van een ict-budget en het beheren van leverancierscontracten.”

Jade legt uit: “Kleinere bedrijven hebben hun ict vaak compleet uitbesteed. Ze hebben een ict-leverancier die de complete ict-dienstverlening verzorgt, zoals het beheer en de inrichting. Deze bedrijven hebben meestal geen inzicht in huis over welke stappen ze op het gebied van ict en digitalisering op de lange termijn moeten zetten. Daarin kunnen deze organisaties zoekende zijn. Ook hebben bedrijven lang niet altijd de kennis in huis om hun leverancier kritisch te bevragen. Denk aan vraagstukken als het afschrijven van hardware. Of aan welke oplossing het meest toekomstbestendig is, en of er nog het een en ander te verbeteren is in de afgenomen licenties.

Een ict-leverancier heeft toch een commerciële insteek, en juist dan kan een second opinion nuttig zijn. Dat is wat een parttime CIO kan doen voor deze organisaties. Deze persoon spreekt de taal van een leverancier, kan goed met de leverancier schakelen, en dat aanbod vergelijken met wat je organisatie echt nodig heeft.”

Wat zijn de belangrijkste voordelen van CIO-as-a-service?

Jade noemt ‘onafhankelijk advies’ als een van de belangrijkste voordelen. Een externe CIO biedt een frisse, onafhankelijke, objectieve blik op de ict-behoeften van een organisatie. “Bij een ict-leverancier ben je toch afhankelijk van hun advies, en niet iedere lokale leverancier kijkt bij het maken van keuzes naar de toekomst in het grotere geheel. Een CIO-as-a-service doet dit wel, hierdoor kunnen bedrijven anticiperen op veranderingen in de markt, hun kosten beter beheren en niet verrast worden door onverwachte uitgaven voor updates of projecten.

“Door de strategische kennis in te kopen van een CIO heb je iemand in huis die dat overziet. Je wil je afhankelijkheid van leveranciers beetje afkopen.” - Jade Moors

 

Verder kan CIO-as-a-Service financieel voordeel opleveren voor een organisatie. Jade vertelt: “Ik heb als CIO bij de klant door hun licentiemodel gelopen en zeker zeven licenties uitgezet die het bedrijf niet gebruikte. Dat levert je dan honderden euro’s per maand op.”

Wat zijn belangrijke uitdagingen rondom CIO-as-a-service?

CIO-as-a-Service biedt veel voordelen, maar Jade geeft ook aan dat het een flinke investering van organisaties kan vergen. “Het uurtarief van een CIO-as-a-Service is hoger dan dat van een consultant. Maar je ziet over het algemeen dat een businesscase goed te maken is. Je haalt veel kennis en capaciteiten in huis. Het kan zijn dat je grote besparingen doorvoert door bijvoorbeeld licenties op te heffen. Of denk aan het goed begeleiden van ict-projecten waardoor je efficiënter werkt en kosten bespaart. En door het maken van een goede roadmap met toekomstvisie kan je ook besparen. Dan word je niet meer verrast door onverwachtse zaken, je kunt erop anticiperen en zo bespaar je ook geld. Uiteindelijk verdien je de kosten wel terug, maar de startinvestering is relatief hoog.”

Verder is het volgens Jade belangrijk dat je als organisatie de taken en scope goed afstemt met de CIO. “Leg het vast, en maak samen een overzicht van taken en deliverables.”

Digitalisering essentieel voor groei

In een wereld waar digitalisering essentieel is voor groei, biedt CIO-as-a-Service een flexibele en kosteneffectieve oplossing voor organisaties die streven naar een succesvolle digitale transformatie. Met een externe CIO aan boord kunnen bedrijven niet alleen kosten besparen, maar ook hun strategische positie versterken in een steeds veranderende digitale omgeving.

Ontvang email updates