Apple en de Nederlandse zakelijke markt: iOS 7

Geschreven door Redactie OGD
4 min leestijd
27-jun-2013 17:54:07

Afgelopen week werd de testversie van iOS 7, het nieuwe mobiele besturingssysteem van Apple, verspreid. Iedereen spreekt over de nieuwe user interface, maar er is ook een flink aantal zakelijke features bijgekomen. En dat is interessant. Vorige week zette Jos Nijmeijer al uiteen waarom de positie van Apple op de Nederlandse zakelijke markt twijfelachtig is. De vraag is nu, is iOS 7 waar de Nederlandse zakelijke markt op heeft gewacht?

iOS 7 is anders

Hoewel de iPhone en iPad onder particuliere gebruikers aan populariteit winnen, wordt in het Nederlandse bedrijfsleven nog steeds veel gebruik gemaakt van pc’s die een versie van Microsoft Windows draaien. Volgens Jos Nijmeijer is het voor Apple niet te laat om hier verandering in brengen, mits zij zich richten op het BYOD-concept en de DIY-gebruiker. De testversie van iOS 7 is net uitgebracht, en qua functionaliteiten lijkt iOS 7 het bedrijfsleven inderdaad meer te bieden te hebben dan voorgaande versies.

Nieuwe beheerfuncties

Toegegeven, Apple-hardware is aan de prijs. Maar met de nieuwe beheerfuncties van iOS 7 zouden de kosten op langere termijn wel eens flink lager uit kunnen pakken.

1) Auto-updates van apps

In iOS 7 worden je apps automatisch geüpdatet. Wanneer je van de ene app naar de andere switcht (multitasking), draait de update op de achtergrond gewoon door. De verbeterde multitaskingfunctie lijkt vooralsnog goed te worden ontvangen, al vrezen sommigen dat deze teveel batterijcapaciteit gaat vragen.

2) Meer doen met mobile device management

Apple heeft streamlined enrollment in MDM aangekondigd. Er wordt ook gespeculeerd dat in iOS 7 Apple MDM-capaciteit zelf aan gaat bieden. Of het gaat om het gedeeltelijk of geheel aanbieden van MDM-capaciteit, en of Apple daarbij MDM-verbindingen van derden  ondersteunt, dat is nog even de vraag.

3) Controle door mobile app management

App-beheer wint terrein van device-beheer, en mobile app management (MAM) is dan ook in opkomst. De app configuration managementfunctie in iOS 7 maakt het voor bedrijven mogelijk apps toe te voegen aan, en te verwijderen van apparaten die door hen worden beheerd. Mogelijk zullen apps op deze manier ook ‘geblacklist’ of ‘gewhitelist’ kunnen worden.

BYOD en het nieuwe (net)werken

Het Bring Your Own Device (BYOD) concept is booming. De nieuwe medewerker werkt “anywhere, anytime” . Met een eigen device, en in de cloud: de iCloud, voor Apple-gebruikers.

1) Wi-Fi Hot Spot 2.0

Het is nog niet helemaal duidelijk welke voordelen Wi-Fi Hot Spot 2.0 biedt, maar één van de mogelijkheden is dat Hot Spot 2.0 een grotere range aan devices kan ondersteunen. Een ander gerucht is de introductie van user- / device-authenticatie als nieuwe feature.

2) Sneller werken met per-app VPN

Deze feature behoeft niet veel uitleg: de per-app VPN  zorgt ervoor dat er per app verbinding wordt gemaakt met de VPN-server. De druk op de VPN-server moet zo verlaagd worden, met als gevolg dat er sneller verbinding kan worden gemaakt met internet, of clouddiensten die niet beschermd worden door een bedrijfsfirewall.

3) Enterprise Single Sign-on

Met de nieuwe Enterprise Single Sign-on hoeven medewerkers maar een keer in te loggen (authenticeren), waarna ze toegang hebben tot alle aan het bedrijf gekoppelde apps.  Deze functie zou de gebruikerservaring van medewerkers kunnen verbeteren en tegelijk beveiliging van gegevens optimaliseren.

4) Veiliger met Lock Screen & Activation Lock

Via het Lock Screen kom je nu door middel van een keer swipen in het vernieuwde Notification Center en Control Center. Het Activation Lock voorkomt dat een verloren of gestolen iPhone geheractiveerd kan worden zonder iCloud-accountgegevens van de eigenaar. Zelfs niet wanneer het device ‘gewiped’ wordt.

Featured Features

We weten nog niet precies wat voor nieuwe apps je in iOS 7  kunt vinden, maar er zijn wel een paar handige features bijgekomen die het werkende leven een klein beetje makkelijker kunnen maken.

1) Bestanden delen met AirDrop

In AirDrop: het Apple point-to-point file sharing system, kunnen bestanden direct met elkaar gedeeld worden via wifi. Zelfs wanneer er geen wifinetwerk beschikbaar is.

2) Licenties regelen met App Store Volume Purchases

App Store Volume Purchase lijkt de vervanging te zijn van Apple’s huidige (en beperktere ) Volume Purchase programma. Voor bedrijven en onderwijsinstellingen een welkome toevoeging, omdat je hiermee apps en boeken in grote volumes aan kunt schaffen, en alle licenties snel geregeld zijn.

3) Onderweg vergaderen met FaceTime audio

Over FaceTime audio is niet veel bekend, maar het klinkt als een audiochatfunctie gebaseerd op Apple’s FaceTime videochat. Een handige feature voor professionals die veel mobiel werken.

Ook handig

Handige hebbedingetjes zijn van alle tijden, en Apple doet wat dat betreft goed mee:

1) Systeembrede PDF-annotations

In iOS 6  kon je met behulp van verschillende apps pdf-documenten bekijken en annoteren, maar deze pdf moest wel steeds bekeken worden in dezelfde app. In iOS 7 heb je systeembreed toegang tot pdf'jes en annotaties, wat het gebruik een stuk gemakkelijker maakt.

2) Verbeterd Notification Center

Het Notification Center is ook een beetje handiger geworden. De sectie ‘Today’  laat zien wat er vandaag zoal staat te gebeuren. Notificaties worden gesynchroniseerd, waardoor meldingen die je op een device leest, ook verdwijnen op de overige aangesloten devices.

3) “Block this Caller”

Met “Block this Caller” kun je een ongewenste beller, sms’er of FaceTimer blokkeren door naar beneden te scrollen en “Block this Caller” te selecteren. Zo bepaal je zelf met wie je wel en geen contact wil.

Dus? Maakt iOS 7 het verschil?

De ontwikkelingen in iOS 7 liggen ergens in de lijn der verwachting: iOS 7 is beter ingericht op BYOD, DIY-beheer is vereenvoudigd, en er zijn heel wat zakelijke features bijgekomen. Maar men is er nog niet. Wil Apple de zakelijke markt veroveren, dan moet een mentale omslag plaatsvinden. Met alleen het aanbieden van apps en features bereik je dat niet. De grootste uitdaging voor Apple is niet een technologische maar psychologische: Apple zal haar naam moeten verbinden aan de zakelijke markt, en associatie is hierbij het sleutelwoord. Een mentale omslag realiseren kost tijd, maar heeft Apple die tijd? Misschien wel. Misschien ook niet. Apple heeft ons wel vaker verrast.

Ontvang email updates