ITIL in de praktijk: change management

Geschreven door John Latour
3 min leestijd
10-jan-2018 11:47:02

In deze blogreeks, ITIL in de praktijk, ga ik dieper in op de verschillende ITIL-processen. ITIL bestaat in totaal uit 26 complexe processen die allemaal samenhangen. Om wat licht in deze duisternis te scheppen start ik deze blogreeks. Het eerste proces dat ik hier bespreek is change management, omdat ik bij veel van onze klanten merk dat dit het meest complexe proces is om goed in te richten.

Change management wordt vaak gezien als bureaucratisch en remmend. Men roept al snel ‘wéér een extra managementlaag!’. Maar een juiste implementatie van change management biedt juist veel voordelen: stabiliteit, continuïteit en grip op alles wat de klant in de productie aangepast wil hebben.

Het doel van het proces

ITIL zegt het volgende over het doel: de primaire doelstelling van change management is het faciliteren van nuttige wijzigingen waarbij de ict-dienstverlening zo min mogelijk verstoord wordt. Change management zorgt ervoor dat de wijziging op een gecontroleerde manier wordt vastgelegd, geëvalueerd, gepland, getest, geïmplementeerd en gedocumenteerd.

Twee prachtige volzinnen, maar wat betekent dit nu in de praktijk en hoe implementeer je zo'n proces?

De stappen in het proces

Een goed change management-proces bestaat uit de volgende fases:

Zoals je in de stappen van dit proces kunt zien worden er ook een aantal afkortingen gebruikt. Daar zijn we binnen de IT heel goed in:

De implementatie

De implementatie kan behoorlijk moeilijk zijn, dus de beste tijd om dit proces te implementeren is wanneer er net een grote verstoring is geweest. Op zo'n moment is het belangrijk om meer grip te krijgen op de situatie.

Andere goede aanleidingen kunnen zijn:

  • Medewerkers klagen over de werkdruk.
  • Klanten klagen over het niet nakomen van afspraken.
  • Er zijn verstoringen als gevolg van eerdere wijzigingen.

Zorg dat het doel van deze procesimplementatie helder gecommuniceerd wordt. Change management is een middel en géén doel op zich.

Een goede implementatie bestaat uit de volgende stappen:

Valkuilen

Zoals bij elke procesimplementatie zijn er een aantal valkuilen die gemakkelijk te voorkomen zijn:

De toegevoegde waarde van change management

Change management is vanuit de theorie een complex proces. Het heeft echt wel wat voeten in de aarde om dit goed te implementeren, maar met de handvatten in deze blogpost kom je al een heel eind.

Ict-expertise detachering nodig

Ontvang email updates