ITIL 4: tijd voor vernieuwing!

Geschreven door John Latour
1 min leestijd
1-mrt-2019 12:00:29

ITIL 4 is uit! Gisteren, 28 februari, is ITIL 4 gereleased. Daarmee is een nieuw hoofdstuk in ITIL en IT servicemanagement aangebroken. 
In onderstaand filmpje leg ik uit waarom:

 

Mijn naam is John Latour, ik werk voor OGD als servicemanagement consultant. Vandaag wil ik wat vertellen over ITIL4. ITIL 4 is de vierde iteratie van ITIL. ITIL bestaat al sinds de jaren tachtig en is hét ITSM-framework dat wereldwijd gebruikt wordt.

Wat is er nieuw in ITIL 4 als je het vergelijkt met ITIL 3: ITIL 3 was lifecycle gericht, heel procesgericht en werkte heel erg in silo's. Waar ITIL 4 veel meer op waardecreatie gaat en op co-creatie van diensten zowel met de eindgebruiker, de klant als de IT-organisatie.

 ITIL 4 kan je gebruiken om de stap door te maken van het ouderwetse waterval werken naar veel meer Lean, DevOps, Scrum, Agile.
ITIL 4 gaat je ook helpen om de silo's te doorbreken tussen business en IT. Waar ITIL 4 veel meer uitgaat van co-creatie en niet meer uitgaat van klant-leveranciers relatie.

 Waar je bij ITIL 3, 22 punten moest halen voor ITIL Expert, hoef je dat bij ITIL 4 niet. Bij ITIL 4 moet je 4 examens doen voordat je de titel Managing Professional haalt. En voor Strategic Leader moet je 2 examens halen. Wil je bridgen vanuit ITIL 3, dan moet je 17 punten halen in versie 3, dan maak je 1 examen, dat heet Managing Professional, voordat je de ITIL 4 Managing Professional certificering hebt. En 1 examen voor Service Leader voordat je de ITIL 4 Managing Professional certificering hebt.

Binnenkort vertel ik nog meer over ITIL 4, houd hiervoor onze blog in de gaten!
Nu al meer weten? Klik dan hieronder. 

Meer weten ITIL

Ontvang email updates