ITIL 4 is uit! Gisteren, 28 februari, is ITIL 4 gereleased. Daarmee is een nieuw hoofdstuk in ITIL en IT servicemanagement aangebroken.
In onderstaand filmpje leg ik uit waarom:
Mijn naam is John Latour, ik werk voor OGD als servicemanagement consultant. Vandaag wil ik wat vertellen over ITIL4. ITIL 4 is de vierde iteratie van ITIL. ITIL bestaat al sinds de jaren tachtig en is hét ITSM-framework dat wereldwijd gebruikt wordt.
Wat is er nieuw in ITIL 4 als je het vergelijkt met ITIL 3: ITIL 3 was lifecycle gericht, heel procesgericht en werkte heel erg in silo's. Waar ITIL 4 veel meer op waardecreatie gaat en op co-creatie van diensten zowel met de eindgebruiker, de klant als de IT-organisatie.
ITIL 4 kan je gebruiken om de stap door te maken van het ouderwetse waterval werken naar veel meer Lean, DevOps, Scrum, Agile.
ITIL 4 gaat je ook helpen om de silo's te doorbreken tussen business en IT. Waar ITIL 4 veel meer uitgaat van co-creatie en niet meer uitgaat van klant-leveranciers relatie.
Waar je bij ITIL 3, 22 punten moest halen voor ITIL Expert, hoef je dat bij ITIL 4 niet. Bij ITIL 4 moet je 4 examens doen voordat je de titel Managing Professional haalt. En voor Strategic Leader moet je 2 examens halen. Wil je bridgen vanuit ITIL 3, dan moet je 17 punten halen in versie 3, dan maak je 1 examen, dat heet Managing Professional, voordat je de ITIL 4 Managing Professional certificering hebt. En 1 examen voor Service Leader voordat je de ITIL 4 Managing Professional certificering hebt.
Binnenkort vertel ik nog meer over ITIL 4, houd hiervoor onze blog in de gaten!
Nu al meer weten? Klik dan hieronder.