Een goed verhaal zegt meer dan duizend cijfers. Dat geldt ook voor het visualiseren van jouw data. We hebben steeds meer data, maar hoe geef je data vorm in de juiste rapportages? “Je ziet het daar nog vaak misgaan”, zegt Peter ten Wolde, consultant bij OGD. “Rapportages hebben soms de neiging om steeds uitgebreider te worden, maar dan kijk je ernaar en denk je: wat staat er eigenlijk?”
In deze blog lees je hoe je dat voorkomt. Peter ten Wolde legt uit hoe je in 5 stappen tot de juiste datavisualisatie komt en hoe je met data een echt verhaal vertelt. Deze stappen zijn gebaseerd op het boek van Cole Nussbaumer Knaflic.
Probeer de context van de data te begrijpen. Stel jezelf de vraag bij het maken van een grafiek:
Blog: In 5 stappen je datastrategie ontwikkelen
Denk goed na over de juiste keuze voor de grafiek:
Extra tip: let op met het gebruik van 3D-grafieken. Het ziet er gelikt uit, maar het is vrijwel onmogelijk om hiervan de waarde af te lezen. Houd de leesbaarheid van de data als uitgangspunt.
Je kunt veel informatie kwijt in een grafiek. Maar het gevaar is dat je informatie in die grafiek opneemt die voor veel mensen niet relevant is. Laat alles weg wat afleidt van het doel. Denk aan schaduwen, assen, en cijfers uitgedrukt in tekst.
Maak gebruik van preattentieve kenmerken in je grafiek. Dit zijn kenmerken waarmee je zorgt dat ze de aandacht van de kijker trekken.
Voorbeelden van preattentieve kenmerken die je kunt toepassen zijn:
Je kunt deze kenmerken ook combineren. Zo kun je de focus leggen op dingen die voor jou belangrijk zijn.
Blog: 5 onmisbare tips voor het analyseren van data
Of je nu aan je HR-afdeling wilt vertellen hoeveel ziekmeldingen er zijn geweest, of dat je aan de Finance-afdeling de cijfers van het afgelopen kwartaal wilt presenteren: als je waarde aan je grafieken wilt toevoegen moet je een verhaal vertellen.
Denk na over wat de eindgebruiker uit een dashboard moet halen en bedenk welke visualisatie dit het beste weergeeft.
“Experimenteer. Begin klein. En houd je doelstellingen in de gaten. Het moet ergens toe leiden.” – Peter ten Wolde
We kijken hier naar het voorbeeld van een consultancybureau. In onderstaande grafiek zie je dat het hier gaat om het aantal projecten wat ze hebben aangeboden en hoeveel daarvan ze gewonnen hebben.
Bron: Storytelling with data
Wanneer we kijken naar de 5 stappen die we kunnen nemen om de data beter te visualiseren, komen we op de volgende verbeterpunten:
1. Begrijp de context: het gaat er bij deze consultancyorganisatie om dat ze willen verklaren waarom ze een aantal projecten niet hebben gewonnen. Ze zijn op zoek naar redenen hiervoor.
2. Kies effectieve weergave: we zien dat de organisatie een taartdiagram gebruikt, maar het taartdiagram bestaat niet uit percentages die tot honderd tellen. Daardoor vergelijk je appels met peren. In de verbeterde versie zie je een staafdiagram. Die geeft beter weer waarom de deals verloren zijn.
3. Verwijder de rommel: in het eerste diagram gebruikt de organisatie teveel verschillende kleuren, waardoor je niet weet wat nu precies belangrijk is.
4. Focus de aandacht: door de verschillende kleuren te veranderen naar grijstinten en slechts twee kleuren (rood en groen) weet de kijker beter waar hij op moet focussen.
5. Vertel een verhaal: uit de cijfers blijkt dat timing en resources de belangrijkste redenen zijn dat deals niet zijn gewonnen. Door dit in de titel aan te geven, maak je al een hoop duidelijk. De stippellijntjes geven duidelijk aan wat er dus verloren is gegaan.
Bron: Storytelling with data
Zorg dat je altijd de volgende vijf stappen onderneemt om echt een verhaal te vertellen met je grafieken:
1. Begrijp de context
2. Kies effectieve weergave
3. Verwijder de rommel
4. Focus de aandacht
5. Vertel een verhaal
Wil je meer praktijkvoorbeelden en tips over het visualiseren van je data? Bekijk het dan in deze webinar over datastorytelling en datavisualisatie.
OGD haalt al meer dan 35 jaar het maximale uit ict voor mensen en organisaties. Als strategisch partner bedenkt, bouwt en beheert OGD fullservice ict-oplossingen die de bedrijfsdoelen en medewerkers optimaal ondersteunen. Hierin neemt OGD de uitdagingen van alle afdelingen en medewerkers mee, vanuit het idee dat organisaties alleen zo duurzaam succes bereiken.
© 2023 OGD ict-diensten.
Algemene voorwaarden | Algemene inkoopvoorwaarden | Privacyverklaring
Nog geen reacties
Reageer als eerste