Hoe maak je een AI-strategie en waarom is dit belangrijk

Artificial intelligence kan enorm veel waarde toevoegen aan je business: bijvoorbeeld in de vorm van kostenbesparing, het vergroten van inkomsten of het verbeteren van de customer experience. Toch ontbreekt de technologie vaak nog in de technische strategie van bedrijven.  

Moet je dan perse iets doen met AI? “Nee”, zegt Arjen Goedegebure, data scientist en teamleider AI bij OGD, “Pas de technologie niet toe vanwege de hype, maar kijk kritisch naar de mogelijkheden die AI je te bieden heeft. Zie het dus niet als doel op zich, maar stel de uitkomst centraal."

"Het is zeker de moeite waard om beter naar de mogelijkheden te kijken. AI kan je veel opleveren, vooral wanneer je echt strategisch naar dit onderwerp kijkt", legt Goedegebure uit. "Daarom raad ik aan in elk geval je strategie ermee te bepalen. En die strategie kan ook zijn: ‘We wachten nog even tot bepaalde usecases rendabel zijn’. Maar dan kun je die keuze wel goed onderbouwen.”

"AI kan veel opleveren, vooral wanneer je echt strategisch naar dit onderwerp kijkt. Daarom raad ik aan om in elk geval je strategie ermee te bepalen."

AI-strategie hoe maak je er een

De AI-strategie

Een AI-strategie focust zich op het optimaliseren van (bestaande) processen, applicaties en producten door slim gebruik te maken van data. Processen worden sneller of effectiever en je mensen houden daardoor meer tijd over voor hun primaire taken. Een win-winsituatie dus.

De AI-strategie beschrijft welke verbeteringen je precies gaat realiseren. Dit zit hem bijvoorbeeld in:

  • het ontwikkelen van betere producten;
  • het intelligenter maken van services;
  • het slimmer maken van (primaire) processen;
  • het automatiseren van repetitieve taken;
  • het automatiseren van fabrieksprocessen.

“Zo helpt een AI-strategie je om werkelijk waarde toe te voegen met AI”, legt Goedegebure uit, “in plaats van dat je zomaar wat losse projecten doet omdat het een hippe techniek is.”

Het doel van de AI-strategie is het toevoegen van businesswaarde door met data slimmer in te spelen op de markt en effectiever te werken. Daarmee vult deze strategie de algemene ict-strategie aan.

“De strategie helpt je om werkelijk waarde toe te voegen met AI, in plaats van dat je zomaar wat losse projecten doet omdat het een hippe techniek is.”

Hoe je een AI-strategie maakt

Maar waar moet je beginnen als je een AI-strategie wilt maken? Het blijft toch al snel bij een stelling als: ‘We gaan meer datagedreven werken’. Maar dan laat je een hoop kansen liggen. Toch is het maken van een sterke AI-strategie niet zo moeilijk als het misschien lijkt. In het stappenplan hieronder geven we tips en handvatten.

Stap 1: Visie en doelen

Het eerste dat je doet is het bepalen van je doelen. Welke bedrijfsprocessen kunnen profiteren van AI en vormen dus een use case? Neem je bedrijfsstrategie als uitgangspunt: wat wil je als bedrijf bereiken en wat zijn hierin je grootste uitdagingen? Focus daarbinnen op de waarde die AI kan toevoegen.

AI kan ten eerste grote waarde toevoegen in het efficiënter maken van processen, zodat medewerkers meer tijd overhouden voor waardevolle taken. Daarnaast kan AI het proces van keuzes maken ondersteunen en verbeteren door snel de juiste data aan elkaar te koppelen en op basis daarvan slimme suggesties te doen. Zo verhoog je de kwaliteit van processen. Ook kan AI goed helpen bij het optimaliseren van klantcontact, bijvoorbeeld in de vorm van een chatbot of door klanten automatisch op de hoogte te houden van de status van een bestelling.

Neem je bedrijfsstrategie als uitgangspunt: wat wil je als bedrijf bereiken en wat zijn hierin je grootste uitdagingen?

Stel jezelf de volgende vragen om jouw use cases te vinden:

  • Hoe kan ik mijn mensen beter ondersteunen in hun werk? Welke handelingen zouden geautomatiseerd kunnen worden, zodat mijn mensen meer tijd overhouden voor hun primaire taken?
  • Op welke (dagelijkse) beslissingen zijn de (primaire) processen gebaseerd en wat zou het opleveren als ik deze keuzes sneller of beter kan nemen?
  • Hoe zet ik nu al technologie in bij de communicatie met klanten, en wat zou daarin nog beter kunnen?

Bedenk welke processen je precies wilt verbeteren en stel duidelijke doelen.

Benieuwd hoe je AI toepast in verschillende sectoren? Je leest het hier.

Stap 2: Business cases testen

Als duidelijk is welke doelen je wilt bereiken met AI, dan is het tijd om hiervoor business cases op te stellen. Welke waarde moeten de aanpassingen je gaan opleveren en met welke risico’s heb je te maken? Zodra je dit weet ga je experimenteren met manieren om de business cases te realiseren.

"Begin met een klein experiment", raadt Goedegebure aan. Zo onderzoek je of de geformuleerde business cases haalbaar zijn met behulp van AI en wat de beste aanpak is. “Verder is het handig om iemand bij dit proces te betrekken met veel kennis van AI én de technische inrichting van jouw bedrijf. In de praktijk blijkt het namelijk vaak moeilijk om die twee essentiële factoren goed aan elkaar te verbinden.”

"Begin met een klein experiment en onderzoek of de usecase haalbaar is met inzet van AI."

Beschouw de AI-strategie dus niet als iets dat losstaat van de rest van je ict. Het is belangrijk om goed te bepalen hoe de twee in elkaar passen en elkaar kunnen versterken. Met een proof of concept demonstreer je vervolgens wat de bedachte oplossingen kunnen opleveren en test je de geschiktheid ervan bij de eindgebruikers. Je schrapt de dingen die niet werken en zet in op de projecten met de meeste potentie.

Stap 3: Business case realisatie

Na het experimenteren weet je welke business case(s) je gaat realiseren en hoe. In dit stadium bouw je deze oplossingen uit tot iets dat je werkelijk gaat gebruiken. Dit realisatieproces bestaat uit het volgen van een roadmap die je van ontwikkeling, productie en adoptie leidt naar het borgen van het onderhoud en lifecyclemanagement.

“Ik raad aan om eerst één van je meest kansrijke oplossingen te bouwen, zodat je een keer van begin tot eind door het realisatieproces heen gaat en dat tot een goed einde brengt”, adviseert Goedegebure. “Daar leer je een hoop van; kennis die je in volgende projecten weer goed kunt gebruiken. En zo voorkom je gelijk dat er allerlei halve experimenten lopen die ondertussen op de plank liggen te verstoffen.’

Stap 4: Feedback cycle

Na het realisatieproces is het tijd om grondig te evalueren. Je kijkt welke lessen je hebt geleerd en hoe je deze in het vervolg kunt toepassen. Welke kansen zie je met jouw huidige kennis van de techniek? Misschien is het nodig om je visie of doelen aan te scherpen. Daarmee ga je weer opnieuw naar stap 1. Zo bouw je continu verder aan je strategie.

Daarnaast wijst Goedegebure op het belang van evalueren tijdens elke bovenstaande stap, en dus niet alleen aan het einde: “Wees je ervan bewust dat je tijdens elke stap nieuwe informatie krijgt. Het kan daardoor zijn dat je soms een stap terug moet, bijvoorbeeld voor een aanpassing van de businesscase, die om nieuwe experimenten vraagt.”

AI: haal er je voordeel uit

AI is één van de krachtigste en meest innovatieve technologieën van onze tijd, die in staat is de manier waarop we werken flink te veranderen. Om je bedrijf daar goed op voor te bereiden en het grootste voordeel uit deze technologie te halen is het belangrijk om strategisch naar dit onderwerp te kijken.

AI is meer dan een interessante bijzaak; het is een strategische factor in het behalen van je businessdoelen, waarmee je duurzaam concurrentievoordeel realiseert.

Met een sterke AI-strategie maak je één duidelijk plan om je processen, applicaties en producten te optimaliseren met slimme techniek. Zo bereik je veel meer dan wanneer je hier en daar werkt aan wat losse AI-projecten. Bovendien zorgt de strategie ervoor dat je acties goed aansluiten bij je overkoepelende bedrijfsstrategie. Zo is AI meer dan een interessante bijzaak; het is een strategische factor in het behalen van je businessdoelen, waarmee je duurzaam concurrentievoordeel realiseert.

Benieuwd hoe je AI laagdrempelig kunt inzetten binnen jouw bedrijf? Lees de whitepaper 'AI voor bedrijven'!

Artificial Intelligence AI strategie

artificial intelligence strategisch planArjen Goedegebure is data scientist en teamleider AI bij OGD. Vanuit deze rol adviseert hij bedrijven over de mogelijkheden van AI en datagedreven oplossingen.

 

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!

Hoe maak je een AI-strategie en waarom is dit belangrijk

Posted by Nienke Bruijn on 6-apr-2020 10:56:33

Artificial intelligence kan enorm veel waarde toevoegen aan je business: bijvoorbeeld in de vorm van kostenbesparing, het vergroten van inkomsten of het verbeteren van de customer experience. Toch ontbreekt de technologie vaak nog in de technische strategie van bedrijven.  

Moet je dan perse iets doen met AI? “Nee”, zegt Arjen Goedegebure, data scientist en teamleider AI bij OGD, “Pas de technologie niet toe vanwege de hype, maar kijk kritisch naar de mogelijkheden die AI je te bieden heeft. Zie het dus niet als doel op zich, maar stel de uitkomst centraal."

"Het is zeker de moeite waard om beter naar de mogelijkheden te kijken. AI kan je veel opleveren, vooral wanneer je echt strategisch naar dit onderwerp kijkt", legt Goedegebure uit. "Daarom raad ik aan in elk geval je strategie ermee te bepalen. En die strategie kan ook zijn: ‘We wachten nog even tot bepaalde usecases rendabel zijn’. Maar dan kun je die keuze wel goed onderbouwen.”

"AI kan veel opleveren, vooral wanneer je echt strategisch naar dit onderwerp kijkt. Daarom raad ik aan om in elk geval je strategie ermee te bepalen."

AI-strategie hoe maak je er een

De AI-strategie

Een AI-strategie focust zich op het optimaliseren van (bestaande) processen, applicaties en producten door slim gebruik te maken van data. Processen worden sneller of effectiever en je mensen houden daardoor meer tijd over voor hun primaire taken. Een win-winsituatie dus.

De AI-strategie beschrijft welke verbeteringen je precies gaat realiseren. Dit zit hem bijvoorbeeld in:

  • het ontwikkelen van betere producten;
  • het intelligenter maken van services;
  • het slimmer maken van (primaire) processen;
  • het automatiseren van repetitieve taken;
  • het automatiseren van fabrieksprocessen.

“Zo helpt een AI-strategie je om werkelijk waarde toe te voegen met AI”, legt Goedegebure uit, “in plaats van dat je zomaar wat losse projecten doet omdat het een hippe techniek is.”

Het doel van de AI-strategie is het toevoegen van businesswaarde door met data slimmer in te spelen op de markt en effectiever te werken. Daarmee vult deze strategie de algemene ict-strategie aan.

“De strategie helpt je om werkelijk waarde toe te voegen met AI, in plaats van dat je zomaar wat losse projecten doet omdat het een hippe techniek is.”

Hoe je een AI-strategie maakt

Maar waar moet je beginnen als je een AI-strategie wilt maken? Het blijft toch al snel bij een stelling als: ‘We gaan meer datagedreven werken’. Maar dan laat je een hoop kansen liggen. Toch is het maken van een sterke AI-strategie niet zo moeilijk als het misschien lijkt. In het stappenplan hieronder geven we tips en handvatten.

Stap 1: Visie en doelen

Het eerste dat je doet is het bepalen van je doelen. Welke bedrijfsprocessen kunnen profiteren van AI en vormen dus een use case? Neem je bedrijfsstrategie als uitgangspunt: wat wil je als bedrijf bereiken en wat zijn hierin je grootste uitdagingen? Focus daarbinnen op de waarde die AI kan toevoegen.

AI kan ten eerste grote waarde toevoegen in het efficiënter maken van processen, zodat medewerkers meer tijd overhouden voor waardevolle taken. Daarnaast kan AI het proces van keuzes maken ondersteunen en verbeteren door snel de juiste data aan elkaar te koppelen en op basis daarvan slimme suggesties te doen. Zo verhoog je de kwaliteit van processen. Ook kan AI goed helpen bij het optimaliseren van klantcontact, bijvoorbeeld in de vorm van een chatbot of door klanten automatisch op de hoogte te houden van de status van een bestelling.

Neem je bedrijfsstrategie als uitgangspunt: wat wil je als bedrijf bereiken en wat zijn hierin je grootste uitdagingen?

Stel jezelf de volgende vragen om jouw use cases te vinden:

  • Hoe kan ik mijn mensen beter ondersteunen in hun werk? Welke handelingen zouden geautomatiseerd kunnen worden, zodat mijn mensen meer tijd overhouden voor hun primaire taken?
  • Op welke (dagelijkse) beslissingen zijn de (primaire) processen gebaseerd en wat zou het opleveren als ik deze keuzes sneller of beter kan nemen?
  • Hoe zet ik nu al technologie in bij de communicatie met klanten, en wat zou daarin nog beter kunnen?

Bedenk welke processen je precies wilt verbeteren en stel duidelijke doelen.

Benieuwd hoe je AI toepast in verschillende sectoren? Je leest het hier.

Stap 2: Business cases testen

Als duidelijk is welke doelen je wilt bereiken met AI, dan is het tijd om hiervoor business cases op te stellen. Welke waarde moeten de aanpassingen je gaan opleveren en met welke risico’s heb je te maken? Zodra je dit weet ga je experimenteren met manieren om de business cases te realiseren.

"Begin met een klein experiment", raadt Goedegebure aan. Zo onderzoek je of de geformuleerde business cases haalbaar zijn met behulp van AI en wat de beste aanpak is. “Verder is het handig om iemand bij dit proces te betrekken met veel kennis van AI én de technische inrichting van jouw bedrijf. In de praktijk blijkt het namelijk vaak moeilijk om die twee essentiële factoren goed aan elkaar te verbinden.”

"Begin met een klein experiment en onderzoek of de usecase haalbaar is met inzet van AI."

Beschouw de AI-strategie dus niet als iets dat losstaat van de rest van je ict. Het is belangrijk om goed te bepalen hoe de twee in elkaar passen en elkaar kunnen versterken. Met een proof of concept demonstreer je vervolgens wat de bedachte oplossingen kunnen opleveren en test je de geschiktheid ervan bij de eindgebruikers. Je schrapt de dingen die niet werken en zet in op de projecten met de meeste potentie.

Stap 3: Business case realisatie

Na het experimenteren weet je welke business case(s) je gaat realiseren en hoe. In dit stadium bouw je deze oplossingen uit tot iets dat je werkelijk gaat gebruiken. Dit realisatieproces bestaat uit het volgen van een roadmap die je van ontwikkeling, productie en adoptie leidt naar het borgen van het onderhoud en lifecyclemanagement.

“Ik raad aan om eerst één van je meest kansrijke oplossingen te bouwen, zodat je een keer van begin tot eind door het realisatieproces heen gaat en dat tot een goed einde brengt”, adviseert Goedegebure. “Daar leer je een hoop van; kennis die je in volgende projecten weer goed kunt gebruiken. En zo voorkom je gelijk dat er allerlei halve experimenten lopen die ondertussen op de plank liggen te verstoffen.’

Stap 4: Feedback cycle

Na het realisatieproces is het tijd om grondig te evalueren. Je kijkt welke lessen je hebt geleerd en hoe je deze in het vervolg kunt toepassen. Welke kansen zie je met jouw huidige kennis van de techniek? Misschien is het nodig om je visie of doelen aan te scherpen. Daarmee ga je weer opnieuw naar stap 1. Zo bouw je continu verder aan je strategie.

Daarnaast wijst Goedegebure op het belang van evalueren tijdens elke bovenstaande stap, en dus niet alleen aan het einde: “Wees je ervan bewust dat je tijdens elke stap nieuwe informatie krijgt. Het kan daardoor zijn dat je soms een stap terug moet, bijvoorbeeld voor een aanpassing van de businesscase, die om nieuwe experimenten vraagt.”

AI: haal er je voordeel uit

AI is één van de krachtigste en meest innovatieve technologieën van onze tijd, die in staat is de manier waarop we werken flink te veranderen. Om je bedrijf daar goed op voor te bereiden en het grootste voordeel uit deze technologie te halen is het belangrijk om strategisch naar dit onderwerp te kijken.

AI is meer dan een interessante bijzaak; het is een strategische factor in het behalen van je businessdoelen, waarmee je duurzaam concurrentievoordeel realiseert.

Met een sterke AI-strategie maak je één duidelijk plan om je processen, applicaties en producten te optimaliseren met slimme techniek. Zo bereik je veel meer dan wanneer je hier en daar werkt aan wat losse AI-projecten. Bovendien zorgt de strategie ervoor dat je acties goed aansluiten bij je overkoepelende bedrijfsstrategie. Zo is AI meer dan een interessante bijzaak; het is een strategische factor in het behalen van je businessdoelen, waarmee je duurzaam concurrentievoordeel realiseert.

Benieuwd hoe je AI laagdrempelig kunt inzetten binnen jouw bedrijf? Lees de whitepaper 'AI voor bedrijven'!

Artificial Intelligence AI strategie

artificial intelligence strategisch planArjen Goedegebure is data scientist en teamleider AI bij OGD. Vanuit deze rol adviseert hij bedrijven over de mogelijkheden van AI en datagedreven oplossingen.

 

Topics: Business Intelligence