Begin dit jaar schreven we al dat het voortgezet onderwijs zich steeds meer richt op gepersonaliseerd leren. Een goede digitale leeromgeving biedt docenten de tools om de individuele ontwikkeling van leerlingen te volgen. Maar wat is een goede digitale leeromgeving, en hoe creëer je deze?
Op Samen slimmer in het onderwijs bekijken we met u hoe ict-middelen onderwijs op maat faciliteren. De drie sprekers zijn inmiddels bekend. En in deze blogpost geven we u vast een voorproefje van wat u 26 november in Utrecht kunt verwachten.
Wifi-oplossingen: waar moet je als onderwijsinstelling op letten?
Het gebruik van slimme tools motiveert middelbare scholieren bij het leren. Veel scholen zetten daarom graag digitale hulpmiddelen in om de lessen interactiever en leuker te maken. Echter, met tablets of laptops alleen bent u er nog niet. De slimheid zit ‘m in de mogelijkheden die het wereldwijde web ons biedt. Een goed werkend (draadloos) netwerk is dus cruciaal. Gert Snijders van Brite Wireless hielp de afgelopen jaren tientallen scholen bij het inrichten van hun wifi-netwerk. Met voorbeelden uit de praktijk laat hij zien waar u als school op moet letten bij de implementatie van een wifi-netwerk.
Gepersonaliseerd leren en de toegevoegde waarde van learning analytics
De volgende stap is het kiezen van geschikte onderwijs-software. Welke online lesmaterialen kies je, en hoe bied je deze aan? De jonge innovators van het online leerplatform StudyFlow hebben hier goed over nagedacht. Dit bleek ook tijdens het interview dat we eerder dit jaar hielden met mede-oprichter Edo van Royen. Tijdens Samen slimmer in het onderwijs vertelt Edo meer over adaptief leren. Ook legt hij uit hoe learning analytics bijdraagt aan het voorzien in de individuele behoefte van de leerling. Een van de scholen die gebruik maakt van StudyFlow is het Citycollege St. Franciscus. Aan het eind van de sessie staan Edo en een docent van het Citycollege klaar om uw vragen te beantwoorden.
Veranderingen doorvoeren: lessen uit de praktijk
Het is ook belangrijk om stil te staan bij de vraag hoe uw organisatie het beste kan inspelen op de ontwikkeling richting gepersonaliseerd leren. In de derde sessie deelt Bart de Grunt, rector van het Rembrandt College en voormalig locatiedirecteur van het Carmelcollege hierover zijn ideeën. Bart laat zien hoe je van een goede school een fantastische kunt maken aan de hand van de lessen die hij leerde tijdens verandertrajecten bij verschillende scholen.
Kom ook naar Samen slimmer in het onderwijs op 26 november
Aan het eind van de ochtend hopen wij u voldoende handvatten en ideeën te hebben gegeven om ook op uw school een succes te maken van gepersonaliseerd onderwijs .