Wij bij OGD hanteren het eat your own dogfood-principe. We waren als een van de eersten aan het werk met Windows 8. En zijn nu ook bezig Lync bij onszelf te implementeren. Lync is onderdeel van het Unified Communications-concept van Microsoft. We merken bij klanten een grotere behoefte aan oplossingen die meerdere vormen van communicatie geïntegreerd aanbieden, zoals Lync. Vandaar dat we het zelf uitgebreid hebben getest en gebruiken in onze eigen organisatie.
Waarom Lync?
Techniek kan communicatie enorm helpen. Maar ook belemmeren. Binnen een werkomgeving bestaan verschillende communicatiekanalen. Er is e-mail, chat, aanwezigheidsinformatie, audio- en videoconferentie, telefonie en voicemail. Als alle communicatiemiddelen integraal verbonden worden, neemt de efficiëntie toe. En dat bespaart weer tijd en geld.
Lync brengt alle vormen van realtime-communicatie in een programma samen. Zo heb je controle met welke van de Office-toepassingen jou kunnen bereiken.
Welke implementatie past het best?
Lync kan op verschillende niveaus uitgerold worden. Er komt bij implementatie vaak maatwerk kijken. OGD heeft de volgende niveaus uitgedacht.
Stand alone
De meest eenvoudige implementatie houdt in dat Lync zelfstandig draait en er geen koppeling is met een telefonie-installatie of –netwerk. Dit noemen wij stand alone. Deze optie is goedkoop en eenvoudig te realiseren, maar het brengt nog niet alle communicatievormen samen in één pakket. In dit scenario is het mogelijk audiogesprekken te voeren tussen Lync-gebruikers onderling, maar wil je iemand buiten je organisatie bereiken die geen Lync heeft, dan heb je nog steeds een echte telefoon nodig. Een van de grote voordelen is dat Lync-telefonie via de internetverbinding gaat. Dat bellen via dataverbindingen is meteen ook een aandachtspunt: het is belangrijk goed te kijken naar de bestaande capaciteit voor dataverkeer.
Side by side
Een bedrijf kan ook kiezen voor een gedeeltelijke koppeling, wat inhoudt dat er nog wel een telefooncentrale is naast de communicatie via Lync. Dit noemen wij side by side. Deze implementatie biedt de mogelijkheid met Lync te telefoneren naar vaste toestellen. Deze optie is ideaal voor bedrijven die om wat voor reden dan ook, nog niet van hun huidige telefooncentrale af willen stappen. Bestaande toestellen kunnen bellen met Lync-clients en omgekeerd. Bovendien wordt het mogelijk met Lync ieder bestaand telefoonnummer op te roepen.
Volledige implementatie
Dan is er nog de volledige implementatie. De traditionele telefooncentrale verdwijnt volledig en Lync wordt ingezet als enige telecomcentrale. Voor de voicemail functionaliteit kun je Microsoft Exchange gebruiken, waardoor voicemail automatisch in je mailbox terecht komt. Het blijft wel mogelijk telefoontoestellen op Lync aan te sluiten. Dit is bijvoorbeeld handig in een kantine waar het onlogisch is een pc neer te zetten. Of in een vergaderruimte.
In de toekomst zullen we zulke geïntegreerde manieren van communiceren in nog meer toepassingen gaan zien. Zoals Google Glass, en ‘slimme motorhelmen' die je de weg wijzen.
Wat kunnen wij onze klanten bieden?
OGD kan goed meedenken over welke van de drie uitrolopties (of een variant daarop) het meest geschikt is voor uw organisatie. We kunnen testen of de netwerkverbinding een volledige implementatie aankan. OGD biedt Lync aan als optie in Officium, de werkplek-uit-de-cloud-dienst.