Data heeft de complete wereldeconomie getransformeerd. Het tijdperk van datagestuurde analyse, innovatie en besluitvorming is aangebroken en dit heeft ook invloed op jouw organisatie. Het betekent een nieuw tijdperk van wereldwijde concurrentie, met nieuwe spelers, spelregels en mogelijkheden. Kortom: disruptie.
Vijftien jaar geleden stonden banken nog in de top 10 van de meest kapitaalkrachtige ondernemingen. Maar datagestuurde bedrijven als Google en Amazon hebben hen ingehaald. Dit was mogelijk doordat deze bedrijven met data niet alleen de kosten verlagen, efficiënter werken en gebruikers beter helpen, maar er ook in slagen om hun data steeds opnieuw te kapitaliseren. – Economic Research Counsil
📖Whitepaper: Hoe je concurrentievoordeel behaalt met datamanagement
Om concurrentievoordeel te behouden moet jouw organisatie zich dus aanpassen aan de nieuwe spelregels: data inzetten als strategisch asset. Want dan bereik je de doelen die de grote techreuzen ook al bereikten:
Om je data als strategisch asset in te zetten is sterk datamanagement belangrijk. Want datamanagement helpt je organisatie om gegevens optimaal te gebruiken en te beheren. Dat schept de basis om met data waarde toe te voegen aan je organisatie. In deze blog lees je waarom datamanagement cruciaal is voor jouw organisatie.
Datamanagement is het ontwikkelen, uitvoeren en beheersen van het beleid, de plannen, en manieren van werken rondom data. Datamanagement focust zich op de waarde van data tijdens de levenscyclus. Het gaat daarbij om het leveren, controleren, beschermen en optimaliseren van data.
Veel organisaties besteden te weinig aandacht aan een goede datamanagement-strategie. Daardoor slagen nog te weinig organisaties erin om data echt als strategisch asset in te zetten. Maar zonder planmatige aanpak blijft data een set nullen zonder waarde. Sterker nog, zonder planmatige aanpak vormt de exponentiële groei van data eerder een bedreiging dan een kans.
Als je je data niet effectief beheert loop je cruciale inzichten mis. Maar ook geef je meer geld uit aan gegevensopschoning en andere problemen die slechte data veroorzaakt – in vergelijking met de concurrentie.
De meeste organisaties zien een CIO als bewaker van de data. Alleen is de CIO vaak niet verantwoordelijk voor data en wordt de waarde van data ook niet door de CIO gegenereerd, maar door de business. – Rik van Berendonk | Technisch directeur
Daarom houd je met datamanagement het overzicht. Zo kun je jouw projecten op de juiste manier uitvoeren zodat deze binnen de kaders van je datastrategie en doelstellingen passen.
Leestip: Datagedreven werken: 5 onmisbare tips voor het analyseren van data
Datagedreven werken bied je organisatie veel voordelen:
Onderzoek laat zien dat goed datamanagement een sleutelrol speelt bij het creëren van waarde voor bedrijven. Want datamanagement is de basis om je datastrategie goed uit te voeren. Uit onderzoeken blijkt dat datamanagement hard nodig is:
Organisaties zien meer en meer het belang van data, maar er is vaak geen duidelijke besturing en eigendom. Daarom is goed opgezet datamanagement cruciaal voor een overzicht in je datastrategie.
De belangrijkste reden voor solide datamanagement is om je organisatie waarde te laten genereren met data-assets.
Behandel data-assets net zoals andere assets in je organisatie, zoals je personeel en machines. – Peter ten Wolde | business consultant
Wil je hier meer over weten? Lees dan onze whitepaper over datamanagement en ontdek hoe je hier voordeel uithaalt.
OGD levert ict-diensten op het gebied van infrastructuur, end-user management en software-ontwikkeling. Dat doen we in de vorm van outsourcing, projecten, advies en ict-professionals.
Bij OGD zijn we eerlijk en willen we altijd blijven leren. We zijn inventief en maken samen lol. Al 30 jaar lang.
© 2022 OGD ict-diensten.
Algemene voorwaarden | Algemene inkoopvoorwaarden | Privacyverklaring
Nog geen reacties
Reageer als eerste