8 statistieken die laten zien dat datamanagement onmisbaar is

Data heeft de complete wereldeconomie getransformeerd. Het tijdperk van datagestuurde analyse, innovatie en besluitvorming is aangebroken en dit heeft ook invloed op jouw organisatie. Het betekent een nieuw tijdperk van wereldwijde concurrentie, met nieuwe spelers, spelregels en mogelijkheden. Kortom: disruptie.

Vijftien jaar geleden stonden banken nog in de top 10 van de meest kapitaalkrachtige ondernemingen. Maar datagestuurde bedrijven als Google en Amazon hebben hen ingehaald. Dit was mogelijk doordat deze bedrijven met data niet alleen de kosten verlagen, efficiënter werken en gebruikers beter helpen, maar er ook in slagen om hun data steeds opnieuw te kapitaliseren. – Economic Research Counsil

📖Whitepaper: Hoe je concurrentievoordeel behaalt met datamanagement

Om concurrentievoordeel te behouden moet jouw organisatie zich dus aanpassen aan de nieuwe spelregels: data inzetten als strategisch asset. Want dan bereik je de doelen die de grote techreuzen ook al bereikten:

  • snelle(re) en betere besluitvorming;
  • gebruikers beter helpen;
  • processen efficiënter maken;
  • data gebruiken om nieuwe producten en diensten mogelijk te maken.

Om je data als strategisch asset in te zetten is sterk datamanagement belangrijk. Want datamanagement helpt je organisatie om gegevens optimaal te gebruiken en te beheren. Dat schept de basis om met data waarde toe te voegen aan je organisatie. In deze blog lees je waarom datamanagement cruciaal is voor jouw organisatie.

Wat is datamanagement?

Datamanagement is het ontwikkelen, uitvoeren en beheersen van het beleid, de plannen, en manieren van werken rondom data. Datamanagement focust zich op de waarde van data tijdens de levenscyclus. Het gaat daarbij om het leveren, controleren, beschermen en optimaliseren van data.

Investeren in de juiste datamanagement-strategie

Veel organisaties besteden te weinig aandacht aan een goede datamanagement-strategie. Daardoor slagen nog te weinig organisaties erin om data echt als strategisch asset in te zetten. Maar zonder planmatige aanpak blijft data een set nullen zonder waarde. Sterker nog, zonder planmatige aanpak vormt de exponentiële groei van data eerder een bedreiging dan een kans.

Als je je data niet effectief beheert loop je cruciale inzichten mis. Maar ook geef je meer geld uit aan gegevensopschoning en andere problemen die slechte data veroorzaakt – in vergelijking met de concurrentie.

De meeste organisaties zien een CIO als bewaker van de data. Alleen is de CIO vaak niet verantwoordelijk voor data en wordt de waarde van data ook niet door de CIO gegenereerd, maar door de business. – Rik van Berendonk | Technisch directeur

Daarom houd je met datamanagement het overzicht. Zo kun je jouw projecten op de juiste manier uitvoeren zodat deze binnen de kaders van je datastrategie en doelstellingen passen.

Leestip: Datagedreven werken: 5 onmisbare tips voor het analyseren van data

7 statistieken die laten zien dat datamanagement nodig is:

Datagedreven werken bied je organisatie veel voordelen:

  • Datagestuurde ondernemingen hebben 23x meer kans om klanten te werven dan organisaties die geen gebruik maken van data. Ook hebben datagedreven organisaties 6x meer kans om klanten te behouden en 19x meer kans op winstgevendheid dan andere organisaties. Dit komt omdat data je meer informatie geeft over de wensen van de klant.
  • Data-analyse zorgt ervoor dat bedrijven 5x meer kans hebben op snellere besluitvorming. Met data maak je weloverwogen beslissingen in plaats van op beslissingen basis van onderbuikgevoel.
  • 98% van de Fortune 500-bedrijven gebruikt data om de klantervaring te verbeteren.
  • Datagedreven organisaties hebben 58% meer kans om omzetdoelen te behalen dan organisaties die niet gefocust zijn op data.

Onderzoek laat zien dat goed datamanagement een sleutelrol speelt bij het creëren van waarde voor bedrijven. Want datamanagement is de basis om je datastrategie goed uit te voeren. Uit onderzoeken blijkt dat datamanagement hard nodig is:

  • De kosten van slechte datakwaliteit zijn nauwelijks te overzien: alleen al in de Verenigde Staten komt dit neer op jaarlijkse verliezen van $3.1 triljoen.
  • Slechts 3% van de bedrijfsleiders wereldwijd vindt dat zijn of haar afdeling een acceptabel niveau van datakwaliteit heeft.
  • 94% van de organisaties heeft het gevoel dat de data die zij verzamelt en opslaat niet compleet accuraat is.
  • 62% van de organisaties gebruikt traditionele tools voor data-analyse, zoals spreadsheets. Ondanks dat geeft 76% aan dat haar analytische volwassenheid is gestegen over de laatste jaren.

Organisaties zien meer en meer het belang van data, maar er is vaak geen duidelijke besturing en eigendom. Daarom is goed opgezet datamanagement cruciaal voor een overzicht in je datastrategie.

Waarom is datamanagement nodig voor elke organisatie?

De belangrijkste reden voor solide datamanagement is om je organisatie waarde te laten genereren met data-assets.

Behandel data-assets net zoals andere assets in je organisatie, zoals je personeel en machines. – Peter ten Wolde | business consultant

Wil je hier meer over weten? Lees dan onze whitepaper over datamanagement en ontdek hoe je hier voordeel uithaalt.

CTA banner 4

 

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!