OGD'er aan het woord: hoe systeembeheerder Roy goed samenwerkt met de klant

6 december, 2019

Van kunstenaar tot arts en van archeoloog tot industrieel ontwerper; OGD’ers hebben veel verschillende achtergronden. En juist met al deze ervaring kunnen zij veel betekenen voor jouw organisatie. In de rubriek ‘OGD’er aan het woord’ vertellen zij zelf hoe ze met hun unieke kwaliteiten voor jou het verschil maken. Dit keer vertelt systeembeheerder Roy hoe hij een goede band opbouwt met zijn klanten.

1.  Wie ben je en wat doe je precies?

Ik ben Roy en ik werk al zeven jaar bij OGD. Het begon klein als manusje-van-alles, met weinig verantwoordelijkheden. Ik hield me bezig met dingen als rechtenstructuren en het shredden van harde schijven. Ik leerde veel en al snel werd ik servicedesker en later assistent projectmanager.

Toen ik eenmaal was afgestudeerd, bood OGD mij een vast contract aan. Ik hoefde niet lang na te denken, want ik had het erg naar mijn zin! Ik koos voor de systeembeheerkant en kwam zo terecht bij het OGD Co-Sourcing team in Amsterdam. Als beheerder ondersteun ik de klant bij het beheren van zijn ict.

2. Wat vind je tof aan jouw functie?

Ik kom bij allerlei bedrijven over de vloer en steek overal wat op. Het kennismaken met nieuwe werksferen en nieuwe mensen vind ik het leukste aan mijn werk. Verder vind ik het tof dat ik veel vrijheid krijg van mijn coördinator. Hij laat mij en mijn team zelf bepalen hoe we onze functie invullen en dus hoe we de dienst leveren. Zo ben ik ook betrokken op strategisch niveau. Ik krijg dus veel vertrouwen en dat betaalt zich in mijn ogen dubbel en dwars terug.

3.    Welke vragen krijg jij van klanten?

De vragen die ik krijg gaan bijna altijd over het geven van advies of onze mening. Stel, een klant heeft verouderde hardware staan. Dan vraagt hij vaak: ‘Hoe zou jij dit aanpakken?’ of ‘Wat vind jij hiervan?’. De klant vraagt dus om een oplossing in heel brede zin. Klanten zien je echt als expert binnen jouw vakgebied.

Dat is leuk, maar in het begin ook even wennen! Je hebt een antwoord niet altijd direct paraat. Dat hoort erbij; het is soms even zoeken naar de beste oplossing. Ik vind het daarom belangrijk om een goede band met de klant op te bouwen. Dat geeft vertrouwen, open communicatie en de ruimte om te zoeken als dat nodig is. Het gebeurt ook dat ik bepaalde uitdagingen bespreek met mijn team. Ieder van ons heeft zijn eigen specialisme; onze brede kennis is onze kracht.

4. Wat voegt jouw achtergrond toe aan het werk dat je levert?

Ik denk dat ik goed kan inspelen op de wensen van de klant. Ik heb tijdens mijn master Marketing veel geleerd, onder andere over psychologie. Hierdoor weet ik hoe je het beste iets kunt aanbieden en vooral hoe belangrijk het is om je in te leven in de andere partij. Op deze manier ben ik staat om beter te communiceren met klanten, waardoor de samenwerking soepeler verloopt. Ook heb ik mij tijdens mijn studie verdiept in effectieve samenwerkingsvormen. Deze pas ik nu toe binnen mijn team en de reacties zijn positief!

Verder vind ik het belangrijk dat de klant en ik weten wat we aan elkaar hebben. Ik ben communicatief en kan goed samenwerken; hierdoor bouw ik een goede band op met de klant en komen we samen tot de beste oplossingen.

5.  Waarom zit jij bij OGD op de juiste plek?

Het motto van OGD ‘Je baan is meer dan werk’ is 100 procent op mij van toepassing. OGD voelt voor mij als een grote vriendenkring en ik ga met veel plezier naar mijn werk. Binnen OGD ben ik ook veel bezig met het organiseren van activiteiten. Ik vind het leuk om nieuwe OGD’ers hierbij te betrekken, omdat ik van mening ben dat gezelligheid en netwerken iedereen verder helpt.

En bij mijn team Co-Sourcing zit ik op de juiste plek omdat ik de adviserende kant erg leuk vind. Maar ook op het gebied van techniek leer ik elke dag nog nieuwe dingen; zo volgen we binnenkort cursussen over verschillende cloudomgevingen. Zo kunnen we klanten nog beter ondersteunen op dit gebied, en hier beter advies over geven. Mijn werk bij OGD is dus enorm leerzaam, uitdagend en vooral ook gezellig. Wat wil je nog meer?

Geïnteresseerd in de juiste systeembeheerder voor jouw bedrijf?

Meer weten systeembeheerder

Bekijk ook eens

Deze verhalen over Nieuws & evenementen

Ontvang de nieuwsbrief

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!