OGD'er aan het woord: waarom consultant Tanja niet weggaat voordat het opgelost is

29 augustus, 2019

Van kunstenaar tot arts en van archeoloog tot industrieel ontwerper; OGD’ers hebben veel verschillende achtergronden. En juist door al deze ervaringen kunnen zij veel voor jouw organisatie betekenen. Daarom is in deze rubriek de OGD’er aan het woord, zodat zij zelf kunnen vertellen hoe ze voor jou het verschil kunnen maken. Deze keer geven we het woord aan Tanja Quaijtaal, Office 365 consultant. 

1. Wie ben je en wat doe je precies?

"Ik ben Tanja Quaijtaal en ik ben een Office 365 Consultant bij OGD. Ik adviseer klanten over het gebruik van het Office-pakket. Hierbij help ik medewerkers effectiever te werken met de mogelijkheden die Office 365 biedt. Zo kunnen ze taken bijvoorbeeld automatiseren en zich focussen op de werkzaamheden die zij leuk vinden."

2. Wat vind jij tof aan jouw functie?

"Wat ik heel tof vind, is dat ik heel erg veel leer in mijn functie. Office 365 staat nooit stil en ontwikkelt zich constant. Soms is dit vervelend, omdat iets wat voorheen wel werkte nu niet meer werkt. Het mooie is dat er altijd een andere oplossing binnen Office 365 is te vinden. Na even puzzelen met het team komen we er altijd samen uit. Zo leer je het Microsoft pakket van binnen en van buiten kennen.

Verder vind ik het leuk dat we zo’n divers team zijn. Iedereen heeft een expertise waar hij of zij veel passie en energie voor heeft. Sommige collega’s zijn beter in de technische vraagstukken en andere geven juist heel graag trainingen. Door deze diversiteit kan ik nog meer leren en komen we tot een completere oplossing waar de klant meer aan heeft.

Als laatste vind ik het contact met de klant erg leuk. Het werk dat ik doe, voegt veel concrete waarde toe aan het bedrijf. Of je nu een fijne PowerApp ontwikkelt, een template automatiseert of een overzichtelijke SharePointpagina inricht: je ziet vrijwel meteen resultaat. Daar worden mensen blij van en daar word ik dan weer blij van. Win-win!"

3. Welke vragen krijg jij vooral vanuit klanten?

"Het varieert enorm. De vraag die we het meest krijgen is: "Kunnen jullie ons helpen meer te doen met Office 365?". Hoewel dit meestal wel mogelijk is, is de vraag nog erg breed. We gaan dan op zoek naar user stories. Stel, iemand moet elke keer handmatig een lijst invullen met enorm veel data. De lijst werkt niet fijn, het duurt lang en niemand wordt hier blij van. De user story is dan: ‘vanuit mijn functie moet ik gemakkelijk lijsten kunnen invullen’. Hier kunnen wij mee aan de slag om de situatie te inventariseren en vervolgens het proces te automatiseren en te optimaliseren."

4. Op welk project ben jij het trotst?

"Een klant had een systeem waarbij de werknemers alle bestaande projecten handmatig moesten categoriseren en in een lijst zetten. Elk project moest een unieke, extern gegenereerde code krijgen. De code was enorm lang, ingewikkeld en moest handmatig worden ingevoerd. Hierdoor werden er af en toe ook fouten gemaakt bij de codering van projecten. Dit leidde tot veel frustratie.
Ik heb door middel van een combinatie van SharePoint, Flow en PowerApps een automatische en goed werkende template gemaakt. Met deze dingen die technisch niet erg ingewikkeld zijn, heb ik het proces kunnen automatiseren. Door de komst van dit nieuwe systeem was het gebruiken van de lijst niet meer vervelend en viel er een last van veel schouders."

5. Hoe zorg jij ervoor dat jij een unieke toevoeging bent bij de klant?

"Ten eerste met mijn kennis. Ik heb veel kennis van Office 365 en dus weet ik wat de mogelijkheden zijn en ook wat er niet mogelijk is. Dat tweede is erg belangrijk, want veel klanten willen vaak te veel. Ambitieuze ideeën zijn op papier heel mooi, maar in praktijk ga je dan buiten de beheerstandaard. Dan kost de oplossing bijvoorbeeld meer geld om te onderhouden of gaat het sneller kapot. Dus door goed te weten wat er wel en niet kan, kan ik een eerlijk en realistisch advies geven.

Verder kom ik bij de klant langs als neutrale partij. Dit betekent dat ik niet bekend ben met de oplossingen die de klant zelf al heeft bedacht en wat de organisatie als voor- en nadelen daarvan ziet. Ik kom voor het probleem en ik ga niet weg voordat het is opgelost. Soms ligt de oplossing in lijn met wat de klant had bedacht, maar soms ook niet. Ik geef dus altijd een eerlijk en objectief advies."

6. Waarom zit jij op de juiste plek?

"Nou, ik heb echt enorm veel plezier in mijn werk. Dit geef mij een intrinsieke motivatie om hard te werken en de klant te helpen. Het toevoegen van waarde bij een klant is mijn drijfveer. De drang om mensen te helpen is wat mij betreft de belangrijkste eigenschap van een consultant. Kennis kun je altijd opdoen als je die niet hebt. Maar de wil om mensen te helpen, dat is waar het om draait."

Geïnteresseerd in Office 365 consultants?

Meer weten office 365

 

Bekijk ook eens

Deze verhalen over Nieuws & evenementen

Ontvang de nieuwsbrief

Nog geen reacties

Reageer als eerste

Ben jij al bekend met ITIL 4?

Kom vrijdag 19 april naar de ITIL 4 kennissessie en laat je meenemen op een tour langs alle verandering en mogelijkheden van ITIL 4.

> Meld je nu aan!